Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 juli 2007, 13:55
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Standaard Koop auto v.d. zaak ontbonden

Leuke 2e hands auto gekocht. Van garage BTW factuur ontvangen, hoort thuis in 2e kwartaal, dus komt binnenkort aan de orde. Garage doet aangifte per maand, dus ontvangen BTW al opgegeven.
Nu blijkt, na 2 maanden rechten met advocaat, dat auto zwaar rot is, zodat gelukkig de koop ontbonden is, op die voorwaarde dat ik een tegenfactuur zou overhandigen aan garage.
Exact zelfde tegenfactuur gemaakt, exact zelfde BTW gerekend, en oude auto terug.
In principe vallen deze 2 facturen getalsmatig tegen elkaar weg. Moet ik ze toch opnemen in boekhouding, en aangeven bij BTW-aangifte?
Hoe zit dit? Heel veel werk om niks.......
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 juli 2007, 14:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Koop auto v.d. zaak ontbonden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helga Bekijk bericht
zodat gelukkig de koop ontbonden is, op die voorwaarde dat ik een tegenfactuur zou overhandigen aan garage.
Vreemd. Gebruikelijker is dat de garage een creditfactuur uitreikt.

Citaat:
In principe vallen deze 2 facturen getalsmatig tegen elkaar weg. Moet ik ze toch opnemen in boekhouding, en aangeven bij BTW-aangifte?
Ja.

Citaat:
Hoe zit dit? Heel veel werk om niks.......
Eén of twee factuurtjes inboeken is als het goed is nauwelijks werk.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 juli 2007, 14:58
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Standaard Re: Koop auto v.d. zaak ontbonden

Thanks Rene,
Creditfactuur was inderdaad veel gemakkelijker geweest, maar man is een grote sjachelaar. Met mijn jaaraangifte krijg ik dan toch geen probleem, omdat ik extra BTW ontvangen heb, wat ik niet ontvangen heb, vanwege ontbinding van koop?
Groet
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 juli 2007, 15:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Koop auto v.d. zaak ontbonden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helga Bekijk bericht
Met mijn jaaraangifte krijg ik dan toch geen probleem, omdat ik extra BTW ontvangen heb, wat ik niet ontvangen heb, vanwege ontbinding van koop?
Je gaat het toch ontvangen neem ik aan? Hij gaat de factuur betalen. Of, als jij nog niet betaald had, dan kun je zijn factuur tegen jouw factuur wegstrepen. In beide gevallen is er niks aan de hand, lijkt me.

Hoewel.. boekhoudkundig heb je wel winst gemaakt. Want de auto is in twee maanden strikt genomen een beetje afgeschreven, waarna je hem boven de boekwaarde hebt verkocht. Aan de andere kant kun je stellen dat je het ding niet gebruikt hebt en dat het een ontbinding van de koop was, i.p.v. handel met winst. Nou ja, dat soort dingen meld ik als bijzonderheid bij het inleveren van de spullen bij mijn accountant en dan komt het wel goed.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto kopen? hellup tolg Al die andere praktische dingen 17 7 november 2006 22:36
auto van de zaak...ik wil er van af :) Wil W Al die andere praktische dingen 5 30 juli 2006 22:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon