Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 15 juli 2009, 13:05
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Ik hanteer diverse uurtarieven van 45 tot 80 Euro, omdat kleinere bedrijven/verenigingen of stichtingen meestal minder te besteden hebben.
Ik erken dat teksten schrijven voor mij een binnenkomer is om communicatiediensten te slijten. Wel vind ik dat ook deze organisaties over een prof. (web) tekst moeten kunnen beschikken.
Maar of ik hiermee voorkom dat ze alsnog een hobby-schrijver aannemen

Het blijft een zaak van vraag en aanbod. Mijn loodgieter betaal ik bijvoorbeeld 40 Euro per uur en dat vind ik heel erg veel, maar het is niet anders......
Met citaat reageren
  #22  
Oud 18 juli 2009, 16:28
Klooster Klooster is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 juli 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Heel leerzaam dit. Jee, wat heb ik de afgelopen jaren zitten slapen. Ik was zo bezig met het freelancen op zich dat ik (zes jaar ervaring) al drie jaar voor 50 euro per uur werk ... Tijd om mijn tarieven omhoog te gooien. (Ik ben tekstschrijver/journalist)

Is er een tijd waarin ik dat het beste kan aankondigen? Januari is natuurlijk mooi, maar dat duurt nog veel te lang. Is september een idee? Zo na de vakantie?

Als jullie je tarieven verhogen, hoeveel gaan jullie dan omhoog? Kan ik bijvoorbeeld ineens 10 euro of 15 euro omhoog gaan? Of moet ik het rustiger opbouwen?

Groeten,

Tessa
Met citaat reageren
  #23  
Oud 18 juli 2009, 16:44
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Hangt denk ik vanaf of je veel met vaste klanten te maken hebt. Bij hun zou ik langzaamaan ophogen, met 10% of zo. Ik heb er nog geen ervaring mee.

Bij nieuwe klanten kun je meteen je nieuwe uurloon hanteren. Of dat uurloon geaccepteerd wordt zal afhangen van wat je concurrenten in je regio doen. En uiteraard voor welke organisaties je werkt of gaat werken.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 19 juli 2009, 08:57
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Een afgeleide van het voorstel van Jesse: nieuwe klanten gelijk tegen het nieuwe tarief, bestaande klanten pas per 1 januari. Maar dan wèl al nu aankondigen!

Dat heeft een tweeledig voordeel: ze krijgen een cadeautje omdat anderen al wel meer betalen en zij nog niet (je kunt op hun facturen dan bijvoorbeeld het nieuwe tarief zetten en daar een 'vaste klanten korting 2009' afhalen om op het oude tarief uit te komen).
Het tweede voordeel kan zijn dat ze klussen, die ze oorspronkelijk voor 2010 hadden gepland, naar voren halen om nog tegen het oude tarief gedaan te krijgen: je omzet bij je bestaande klanten gaat in dat geval omhoog.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #25  
Oud 19 juli 2009, 20:07
Klooster Klooster is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 juli 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Bedankt voor de tips en adviezen! Ik ga nadenken over wat het beste bij mij past!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 20:18
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Tool gezocht voor online kennisbase erix Marktplaats 21 12 januari 2009 23:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon