Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 15 september 2009, 12:10
Ralph lance Ralph lance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 19
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Ik lees de discussie en moet je toch ook adviseren voorzichtig te zijn. Ten eerste omdat het om klanten van je werkgever gaat. Deze relaties had je niet gehad zonder je werkgever. Ondanks dat je niet rechtstreeks in het vaarwater komt van je werkgever staat er in je contract vast iets over diensverlening (in het eerste jaar) aan soortgelijke bedrijven alsmede aan relaties van je werkgever. De mate van het probleem hangt dus af van of je werkgever hier een zaak van gaat maken.

Daarnaast adviseer ik je er voor te zorgen dat je verschillende opdrachtgevers krijgt die niet allen verband houden met je vorige werkgever en al helemaal niet als freelancer facturen sturen aan je vorige werkgever. Dit kan snel als fictief diensverband worden aangemerkt waardoor je ondernemerschap op de tocht kan komen te staan.

Je eigen conclusie om dit ook even door een expert te laten bekijken (als je besluit door te zetten) is verstandig. Het mooiste voor jou zou zijn voor het eerste jaar wat andere klanten te werven en vervolgens rechtstreeks het contact te zoeken met de klanten van je huidige werkgever. (dan ligt het er niet zo dik bovenop )

hoop dat je er iets aan hebt.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 20 september 2009, 12:58
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door free Bekijk bericht
Ik ben wel benieuwd hoe anderen de sprong gemaakt hebben, zeker in de ICT ervaar ik dat dit lastig is. Als freelance tekstschrijver bijvoorbeeld kan ik mij voorstellen dat je gemakkelijk naast een vast baan een klantenkring kan opbouwen en werk kan verzetten. Maar als ICTer moet je overdag ook beschikbaar zijn voor je klanten, iets wat je werkgever je niet in dank zal afnemen. Mensen met ervaring?
Mijn core business is software trainingen. Dan moet je ook overdag beschikbaar zijn.
Mijn m.o.? Buffer opbouwen, daarna parttime gaan werken, vervolgens sprong in het diepe: fulltime ondernemen.

Het wordt je niet in de schoot geworpen: geduld en zorgvuldige planning zijn noodzakelijk.
En zorg dat je werkgever er niet onder lijdt: je hebt een deel van je ervaring bij hen op mogen bouwen (wat je nu ten gunste van jezelf kan gebruiken) en wie weet hoe je in de toekomst nog zou samen kunnen werken.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren
  #13  
Oud 21 oktober 2009, 14:45
WSRČ WSRČ is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 27
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

Wie kan mij zeggen of ik het goed begrijp.

Je werkt nu voor een baas. Deze heb je het volgende gezegd:

1 ik ga verder als zelfstandige;
2 ik neem jouw klanten mee waardoor jij omzet en winst misloopt.



Goh wat vreemd dat ze niet dolblij zijn. Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 22 oktober 2009, 21:56
Vincent Vincent is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 20
Standaard Re: Wil starten als freelancer, maar kan niet wegens een concurrentiebeding

@ topicstarter:

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, alleen wil ik niet voor relaties van mijn werkgever werken en ga ik een andere doelgroep bedienen. (kleinere ondernemingen ipv top mkb segment).

Ben je er al uit wat er nu wel of niet mogelijk is?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
concurrentiebeding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Deeltijdstudente journalistiek (30 jr) wil zich profileren als freelancer, mijn vragen! Kaat Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 22 april 2009 01:18
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon