Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 11 april 2007, 12:28
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Ach...het zal vast niet de laatste zijn ;-)Ikzelf moet (en daar ben ik best blij mee) zeggen dat ik niet echt problemen heb om betalingsherinneringen te sturen. Tuurlijk, het is niet leuk en kost veel tijd, maar dat ik er nu emotioneel onder ben...nee totaal niet. Laatst een bedrijf gehad waarvoor ik inmiddels een aantal opdrachten heb uitgevoerd: de eerste betaling liet een tijdje op zich wachten en toen heb ik ze om de drie dagen een betalingsherinnering gestuurd. De derde was met een rentedreiging en toen werd er wel meteen betaald. De volgende opdrachten werden vervolgens mooi binnen de betalingstermijn betaald....Bedrijven kunnen er tegenwoordig vind ik ook niet meer zo gemakkelijk onderuit komen met te zeggen: 'we zijn het vergeten'. Als je een rekening binnenkrijgt kun je met internetbankieren namelijk uiterst gemakkelijk inplannen dat er bijv. over 28 dagen betaald wordt als de betalingstermijn 30 dagen is.
Nee, heb je helemaal gelijk in. Ik voel me dan direct zo onaardig (ja, die zakelijke kant moet ik nog onder de knie krijgen!) en weet niet precies wanneer ik de herinnering moet sturen. Direct de volgende dag al, of niet. Ik heb nu 5 dagen gewacht (na mijn termijn van 14 dagen). Eigenlijk lang zat, want het produkt is al(-lang!) geleverd en 14 dagen om te betalen vind ik zeker wel genoeg. Om de drie dagen is wel heel volhoudend! Per post of per mail dan? En worden opdrachtgevers daar niet juist irritant door?
Met citaat reageren
  #22  
Oud 11 april 2007, 12:36
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Nee, heb je helemaal gelijk in. Ik voel me dan direct zo onaardig (ja, die zakelijke kant moet ik nog onder de knie krijgen!) en weet niet precies wanneer ik de herinnering moet sturen. Direct de volgende dag al, of niet. Ik heb nu 5 dagen gewacht (na mijn termijn van 14 dagen). Eigenlijk lang zat, want het produkt is al(-lang!) geleverd en 14 dagen om te betalen vind ik zeker wel genoeg. Om de drie dagen is wel heel volhoudend! Per post of per mail dan? En worden opdrachtgevers daar niet juist irritant door?
Tja, onaardig. Het is toch niet meer dan normaal dat je ook betaalt wilt worden binnen een termijn van zeg maar 30 dagen? 14 dagen vind ikzelf ook te kort. Dan ben je te vaak bezig met het versturen van herinneringen.
Wanneer ik de herinnering stuur is afhankelijk van de klant. Als ik een goede verstandhouding heb en het bijvoorbeeld een klein bedrijf betreft, wacht ik nog enkele dagen. Bij grote bedrijven doe ik het meteen de eerste dag, omdat er normaal gesproken nog een aantal dagen overheen gaan voordat de opdracht uiteindelijk begrepen wordt. De meeste opdrachtgevers begrijpen het wel hoor. Sommige zullen het irritant vinden, dat hou je nu eenmaal. Anderen daarentegen zullen je zakelijkheid wel kunnen waarderen en je daarom nog hoger inschatten als bedrijf zijnde. Maar goed...dat is mijn mening. Ben benieuwd of iedereen er zo over denkt.
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #23  
Oud 11 april 2007, 12:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
14 dagen om te betalen vind ik zeker wel genoeg.
Kan ik me voorstellen, maar voor grotere opdrachtgevers (met interne paraafprocedures) is het niet veel. Ook wel voor kleinere opdrachtgevers met een externe boekhouder trouwens.
__________________
René
Met citaat reageren
  #24  
Oud 11 april 2007, 12:58
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Tja, onaardig. Het is toch niet meer dan normaal dat je ook betaalt wilt worden binnen een termijn van zeg maar 30 dagen? 14 dagen vind ikzelf ook te kort. Dan ben je te vaak bezig met het versturen van herinneringen.
Wanneer ik de herinnering stuur is afhankelijk van de klant. Als ik een goede verstandhouding heb en het bijvoorbeeld een klein bedrijf betreft, wacht ik nog enkele dagen. Bij grote bedrijven doe ik het meteen de eerste dag, omdat er normaal gesproken nog een aantal dagen overheen gaan voordat de opdracht uiteindelijk begrepen wordt. De meeste opdrachtgevers begrijpen het wel hoor. Sommige zullen het irritant vinden, dat hou je nu eenmaal. Anderen daarentegen zullen je zakelijkheid wel kunnen waarderen en je daarom nog hoger inschatten als bedrijf zijnde. Maar goed...dat is mijn mening. Ben benieuwd of iedereen er zo over denkt.
Daar zeg je ook weer wat! Hoewel ik eerst mijn betalingstermijn niet aan ga passen, zal ik komende tijd eens op basis van jouw criteria omgaan met niet-betalende klanten, kijken hoe dat werkt!
Met citaat reageren
  #25  
Oud 11 april 2007, 13:00
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Kan ik me voorstellen, maar voor grotere opdrachtgevers (met interne paraafprocedures) is het niet veel. Ook wel voor kleinere opdrachtgevers met een externe boekhouder trouwens.
Kan me voorstellen dat het voor particulieren echter niet zo werkt...Iemand ervaring mee?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #26  
Oud 11 april 2007, 13:00
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Kan ik me voorstellen, maar voor grotere opdrachtgevers (met interne paraafprocedures) is het niet veel. Ook wel voor kleinere opdrachtgevers met een externe boekhouder trouwens.
Moet ik er dan wel even bij zeggen dat ik tot nu toe met name te maken heb gehad met kleine ondernemers die zo'n beetje alles zelf in de hand hebben. DAN vind ik het lang genoeg. Ik ben nu bezig met een grotere klant en zal daar inderdaad wel 30 dagen voor hanteren, puur om mezelf het dagelijks checken van betalingen te besparen
Met citaat reageren
  #27  
Oud 11 april 2007, 13:01
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Kan me voorstellen dat het voor particulieren echter niet zo werkt...Iemand ervaring mee?
Zie hierboven, het gaat bij mij tot nu toe veel om eenmanszaken of particulieren, veelal ook starters. Zijn niet allemaal wanbetalers hoor!
Met citaat reageren
  #28  
Oud 11 april 2007, 13:15
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Moet ik er dan wel even bij zeggen dat ik tot nu toe met name te maken heb gehad met kleine ondernemers die zo'n beetje alles zelf in de hand hebben. DAN vind ik het lang genoeg. Ik ben nu bezig met een grotere klant en zal daar inderdaad wel 30 dagen voor hanteren, puur om mezelf het dagelijks checken van betalingen te besparen
Dat lijkt me niet slim. Ik zou altijd eenzelfde betalingstermijn hanteren. Gewoon om het voor jezelf gemakkelijker te maken. Bovendien: waarom zouden kleinere ondernemingen eerder aan jou moeten betalen dan grotere?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #29  
Oud 11 april 2007, 13:26
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Tja, ik vind 30 dagen gewoon te lang, daarnaast houd ik niet van het spelletje dat het nog naar de boekhouder moet, of dat het door allerlei mensen accoord bevonden moet worden. Dat accoord-proces hoort meer in de offerte-/aanname fase, niet in de betalingsfase. Na facturering is het een kwestie van de factuur op het juiste bureau leggen en netjes inplannen voor betaling. Maar goed, dat is mijn mening (en ervaring) dan weer
Met citaat reageren
  #30  
Oud 12 april 2007, 00:42
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Betalingstermijn? Wat is normaal?

Ik hanteer standaard 14 dagen (factureer per maand achteraf met soms, afhankelijk van de opdracht een voorschot). Deze termijn staat zowel in mijn contracten als in mijn algemene voorwaarden. Ik word ook vrijwel altijd op tijd betaald. In het enkele geval dat niet gebeurt bel ik ze (mijn contactpersoon bij het bedrijf) na 30 dagen op. Daarna was de betaling altijd binnen een week binnen. Maar goed, mijn klanten weten dat 1 van de diensten die ik lever "debiteurenbeheer" is. Wellicht dat ze daarom zo netjes betalen
Verder staat in mijn algemene voorwaarden ook nog dat, wanneer de opdrachtgever zich niet aan de betaaltermijn houdt, ik de dienstverlening kan opschorten. Daar zitten ze natuurlijk ook niet op te wachten en gelukkig heb ik dit artikel nog nooit hoeven toepassen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat kost een boekhouder/accountant? Son Administratie 57 19 december 2016 11:09
Wat is intuïtie (en kan je het trainen?) Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 35 22 november 2008 00:08
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 21:22
Wat blijf je moeilijk vinden? Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 16 2 oktober 2007 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon