Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 mei 2011, 11:32
Marieke V Marieke V is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2011
Berichten: 6
Question Artikel aanbieden zonder dat mijn onderwerp wordt gepikt

Als schrijver/journalist bepaalt het idee voor een onderwerp de helft van de waarde van je dienst. Door zelf met ideeen te komen lijkt de kans op een opdracht dus het grootst (en het is leuk!). Ideeen genoeg. Maar hoe voorkom ik dat men zegt: 'nee dank je', terwijl ik later toch een artikel over mijn onderwerp zie, door een ander (bijvoorbeeld de eigen redactie)geschreven? Het artikel al uitwerken en dat aanbieden, zodat auteursrecht geldt? Dan maak ik het natuurlijk ook verleidelijker voor een uitgever om erop in te gaan, want het is al klaar, lekker makkelijk. Maar ik loop ook het risico dat alle moeite voor niets is geweest, als niemand het wil hebben. Wat is de beste manier om dit aan te pakken?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 mei 2011, 11:44
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

NDA erbij voegen ( lees: NDA eerst laten ondertekenen en daarna idee meezenden ) ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 mei 2011, 17:36
Marieke V Marieke V is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2011
Berichten: 6
Standaard

Ja dat is een optie, dank je voor de suggestie. Ik vraag me wel af, of het in de journalistieke (tijdschriften) branche gebruikelijk is, etiquette zeg maar. Of dat ik een potentiele opdrachtgever er direct mee tegen me in het harnas jaag. Iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 mei 2011, 20:59
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Marieke,

Ik heb geen ervaring als journalist of met de branchgewoonten.

Wat ik me kan voorstellen is dat je in de tijd dat je geen opdrachten hebt je dan een aantal artikelen schrijft over onderwerpen die jou aanspreken. En ik denk dat als je een opdracht krijgt dat er vaak een briefing/opdrachtomschrijving bij zit wat ze van je verwachten. Jij zou dat voor de artikelen die je hebt geschreven zelf kunnen maken. zodat de redacteur van het blad dat je benaderd een goed idee kan krijgen.

Je zet dan bijvoorbeeld de inleiding van je artikel daarin verder vanuit welk perspectief het is geschreven. Bijv belastingadviseur X legt uit hoe de kleine ondernemersregeling werkt. Of ZZP-STarter Y vertelt over haar eerste BTW aangifte en welke obstakels ze daarbij tegenkwam

Vervolgens vertel je nog wat over de bronnen die je hebt geraadpleegt, de schrijfstijl, de (huidige lengte) en de mogelijkheden die je ziet om een artikel in te korten of uit te breiden.

Ik denk dat als je deze info op 1 a4tje (emailtje) aan je potentiële opdrachtgever kan verstrekken dat deze zeer snel kan beslissen of het artikel intressant kan zijn voor hen. Als ze dan vragen of ze het hele artikel mogen lezen dan kun jij makkelijker die NDA voorleggen zonder dat het vreemd overkomt en je laat ook aan de potentiele opdrachtgever zien serieus bezig te zijn en niet als freelancer 113 van dit jaar komt vragen of je misschien eens een stukkie voor ze mag schrijven.
Je kunt de "briefing" natuurlijk ook een beetje toeschrijven naar het soort blad.

Ik denk dat als je een dergelijke aanpak kiest dat je in elk geval positief opvalt. en mocht het artikel dat je hebt geschreven uiteindelijk niet geplaatst kunnen worden dan kun je na een aantal maanden altijd nog besluiten om het als portfolio verhaal op je website te zetten.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 mei 2011, 22:30
Marieke V Marieke V is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2011
Berichten: 6
Standaard

Hallo Roel,

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik vind je suggestie om mezelf te presenteren zeker interessant. Maar het probleem van de mogelijkheid dat mijn concept, inclusief bronnen en invalshoek in dit geval, gebruikt wordt door de eigen redactie, is daarmee niet opgelost, toch?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 mei 2011, 03:15
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marieke V Bekijk bericht
Ideeen genoeg. Maar hoe voorkom ik dat men zegt: 'nee dank je', terwijl ik later toch een artikel over mijn onderwerp zie, door een ander (bijvoorbeeld de eigen redactie)geschreven?
Volgens mij is dat niet goed te voorkomen. Een creatief idee voor een artikel is langs formele weg nu eenmaal niet te beschermen. Het is een kwestie van vertrouwen, en de ene redactie zal er fatsoenlijker mee omgaan dan de andere.

Het beste wat je denk ik kunt doen is (naast het risico nemen) de ideeën die je vrijblijvend aanreikt te beperken tot ideeën waarbij jijzelf een bepaalde unieke meerwaarde biedt.

Je kunt bijvoorbeeld schermen met een persoonlijk contact met een (ervarings)deskundige o.i.d. Als ze dan wel willen weten wie dat is, en geen offerte willen voor het artikel, dan weet je wel hoe laat het is.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 mei 2011, 10:41
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hey Marieke,

In "het vuur van mijn betoog" vergeet ik te zeggen wat Rene ook zegt het valt heel moeilijk te voorkomen. Het is in mijn optiek dus beter om je te durven onderscheiden door wel informatie te geven.
Ja je hebt profiteurs in elke branch die ongegeneerd jatten, dat is hun armoede, vervelend als het je overkomt.

Maar als jij een sterk verhaal neerzet dan zullen de meeste redacties daar respect voor hebben en jou uitnodigen het verhaal te leveren en ik denk dat de kans ook veel groter is dat als dit onderwerp hen niet aanspreekt dat ze je toch uitnodigen voor een gesprek.

Richt je dus veel meer op de positieve kant als op de negatieve uitwassen. Ik denk dat je vaak zelf al een beeld hebt bij welke redacties je meer risico loopt.
ofwel door info vanuit de markt ofwel door het soort blad of de verschijningsfrequentie.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 mei 2011, 10:42
Marieke V Marieke V is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2011
Berichten: 6
Standaard

Hoi Rene, dank ook voor jouw reactie. Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zal ze moeten verleiden om mij het artikel te laten schrijven. Ik ben nog wat aan het rondvragen bij de paar journalisten die ik ken. Mocht ik nog andere tips tegenkomen, dan zal ik ze hier toevoegen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 4 mei 2011, 10:45
Marieke V Marieke V is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2011
Berichten: 6
Standaard

Roel je bent me net voor haha. Dank nog voor je aanvulling. Ik denk dat het is zoals jij en Rene zeggen. En inderdaad, uitgaan van je eigen positieve kracht trekt positieve reacties aan, dus dat ga ik gewoon doen. Thanks for the reminder
Met citaat reageren
  #10  
Oud 4 mei 2011, 12:46
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Ik moest even zoeken, want ik weet dat er methoden voor zijn. Wellicht heb je hier wat aan. Dit komt van een schrijvers forum, maar het is denk ik net zo goed van toepassing op jouw situatie:

Citaat:
De enige juiste methode is het geheel registreren bij een notaris of de belastingdienst, afdeling onderhandse akten (http://www.belastingdienst.nl/partic...rhandse_akten/). Dit bewijst niet dat je de eigenaar bent, maar wel dat jij de tekst op een bepaalde datum in je bezit had. Als de andere partij geen eerdere datum kan overleggen, dan werkt dat in je voordeel in een eventuele rechtszaak.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aanbieden, artikel, ideeën, idee


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering Hermina Omgaan met opdrachtgevers 7 6 oktober 2007 13:50
Hoe wordt mijn website gevonden? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 5 2 september 2007 12:13
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon