Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 12 augustus 2008, 18:02
Kauff IT Kauff IT is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 4 juli 2007
Berichten: 4
Standaard Re: Ervaring met Corso

He Hallo ben ik weer,

Leuk al die reacties.
Ben inmiddels na een jaar naar een andere opdrachtgever en je raad het al ook een andere tussenpartij. Ik was al met al niet heel tevreden, late betalingen, etc.
Nou ja toe maar. Leermomenten.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 6 september 2008, 15:36
lofstream lofstream is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Ervaring met Corso

Ik reageer op Erix. Als freelancer moet je altijd een VAR WUO aanvragen. Voor alle overige VAR's krijg je extra toetsen. Corso wil ieder kwartaal een accontantsverkaring of een bewijs van aangiftes en betaalbewijzen ontvangen waaruit blijkt dat aan fiscale verplichtingen is voldaan. Ik snap daarom niet wat hier nu zo bezwaarlijk aan is. Als ZZP met een VAR WUO hoef je je helemaal geen zorgen te maken.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 6 september 2008, 20:25
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Ervaring met Corso

Citaat:
Als freelancer moet je altijd een VAR WUO aanvragen. Voor alle overige VAR's krijg je extra toetsen. Corso wil ieder kwartaal een accontantsverkaring of een bewijs van aangiftes en betaalbewijzen ontvangen waaruit blijkt dat aan fiscale verplichtingen is voldaan. Ik snap daarom niet wat hier nu zo bezwaarlijk aan is. Als ZZP met een VAR WUO hoef je je helemaal geen zorgen te maken.
Hmm, je hoeft alleen een Var Wuo aan te vragen als een opdrachtgever ernaar vraagt. Tot nu toe heb ik maar één opdrachtgever die dat wil.

Wat ik persoonlijk bezwaarlijk zou vinden van het bewijzen van mijn aangiftes etc. is dat ik een zelfstandige ben en dat het geen enkele opdrachtgever een moer aangaat of ik mijn (financiele) zaakjes op tijd in orde heb. Ik voer zijn/haar opdracht uit en hij/zij moet me daarvoor betalen.

Het doet me sterk denken aan iemand die in de bijstand zit en die maandelijks zijn/haar bankafschriften moet laten zien aan de gemeenteambtenaar.

Waarom waren we ook al weer zelfstandigen/freelancers geworden?

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #14  
Oud 7 september 2008, 15:47
lofstream lofstream is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Ervaring met Corso

TamTam, Corso wil voorkomen dat zij de sociale premies etc. moeten gaan afstaan. Dat probeert een Corso hiermee af te dekken. Dat zou ik ook willen als ik detacheerder was. Dus dit heeft niets met jouw zelfstandigheid te maken. Puur met je betalingsgedrag jegens fiscale verplichtingen. Indien je geen VAR WUO hebt dan is het risico daarop het grootst. VAR's zijn inderdaad niet verplicht en worden alleen door opdrachtegevers, waaronder Corso, aangevraagd. Je kunt ook de hele schuld van dit VAR gebeuren bij de politiek neerleggen: men is paternalistisch naar de zelfstandige toe. Dit is typisch Nederlands gedrag. Een VAR is gewoonweg onzinnig. Indien ik een project van een jaar heb bij een opdrachtgever zou ik niet aan mijn VAR WUO voldoen(minimaal 3 opdrachtgevers per jaar...) en daardoor geen zelfstandige status kunnen hebben. Complete onzin. Wat mij betreft wil ik ook geen VAR maar helaas vragen opdrachtgevers erom.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 9 september 2008, 13:15
t029248 t029248 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Berichten: 11
Standaard Re: Ervaring met Corso

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Zoals zo vaak op dit forum aangegeven: echte freelancers moeten zelf ondernemen: zelf reclame maken, acquisitie plegen, opdrachten binnenslepen, een boekhouder inhuren en een plan maken om te overleven.
Dit heb ik al diverse keren gelezen op dit forum, het is echter niet alleen de Freelancer die vecht om de opdrachtgevers.

Helaas lukt het ook mij niet om voldoende opdrachtgevers te vinden waarvoor ik direct kan werken. Meestal zitten er grote detacheerders tussen met hun prefered supplier contracten. Aan de andere kant vinden jullie adverteren bv op Marktplaats etc niet chique terwijl dit wel een effectieve tool kan zijn op weg naar meer klanten. Ook freelance.nl is overbevolkt door de pakken, het levert wel werk op maar niet wat ik echt wil. Eerlijk gezegd haal ik de meeste voldoening uit de kleinere opdrachten en niet uit de grote organisaties. Een goede tussenweg heb ik nog niet gevonden.

Ik denk dat Nederland is nog niet helemaal klaar voor het nieuwe werken en grotere hoeveelheden freelancers die daar bij horen. Stinkend jaloerze lafaards in grote bedrijven zagen aan je poten....
Met citaat reageren
  #16  
Oud 9 september 2008, 13:56
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Ervaring met Corso

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t029248 Bekijk bericht
Meestal zitten er grote detacheerders tussen met hun prefered supplier contracten.
Dat is inderdaad lastig, zo kan ik mij voorstellen. Maar het lijkt me dat er manieren moeten zijn om dit te omzeilen. Op z'n minst een uitdaging, nietwaar?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t029248 Bekijk bericht
Aan de andere kant vinden jullie adverteren bv op Marktplaats etc niet chique terwijl dit wel een effectieve tool kan zijn op
weg naar meer klanten.
Dat hangt wel sterk van de markt af waarin je je begeeft. Voor webdesign vind je nu eenmaal eerder klanten via een platform zoals Marktplaats dan voor tekstredactie of copywriting. Misschien ook omdat er meer particulieren komen? Iedere markt heeft zijn eigen equivalent op het web. Dus voor sommigen kan Marktplaats idd effectief zijn.

quote=t029248;16337]Een goede tussenweg heb ik nog niet gevonden.[/quote]

Tsja, keep on searching. Ik concurreer ook in markten waar andere partijen groot en machtig zijn en waar klanten niet op mij of mijn diensten en producten zitten te wachten. Verdiepen en/of verbreden van het dienstenaanbod kan soms helpen. Of het roer omgooien: zo hebben we (o.a.) vijf jaar lang een blad uitgegeven, oplage 7.000 (kostte een vermogen per jaar) en dat verschijnt nu alleen nog digitaal. Die verandering levert niets op, behalve een besparing van ca. 50K per jaar. Kunnen we weer andere leuke dingen doen en 't verlegt de druk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t029248 Bekijk bericht
Ik denk dat Nederland is nog niet helemaal klaar voor het nieuwe werken en grotere hoeveelheden freelancers die daar bij horen. Stinkend jaloerze lafaards in grote bedrijven zagen aan je poten....
Ik neem aan de poten onder je stoel, anders zou ik echt medelijden krijgen. Jouw idee dat NL nog niet klaar is voor alle freelancers, is een interessante stelling voor een discussie op zich. Wat zou er moeten veranderen? (Of is het gewoon leren omgaan met de situatie zoals die is?)
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #17  
Oud 25 september 2008, 10:05
Cirsten
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Ervaring met Corso

Ik ben het eens met het bovenstaande, ik heb zelf enige jaren een eigen bedrijf gehad als intermediair.

In onze contracten hadden wij geen concurrentiebeding opgenomen zoals hierboven is gesteld.

Je krijgt een beding met Corso maar in principe is deze partij niet jouw opdrachtgever. Mijn inziens is een beding met Corso helemaal niet juist...
Met citaat reageren
  #18  
Oud 25 september 2008, 10:10
Cirsten
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Ervaring met Corso

Nog even in reactie op ' het gaat een opdrachtgever niets aan of ik mijn financiele zaken op orde heb '

Nu is dat helaas niet helemaal waar....de wet keten aansprakelijkheid zorgt soms voor lastige situaties. En ze kunnen dan bij de volgende schakel op de stoep staan om jouw centjes te halen ;-)
Met citaat reageren
  #19  
Oud 1 september 2010, 13:59
leo leo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 september 2010
Berichten: 1
Standaard Corso

Wees blij dat je bij corso zit, ik zit bij (TFC) TFCnl.com en die pakt gewoon 25% van het inkooptarief. Jij betaalt maar 2 a 3 euro per uur, waar anderen 15-20 euro per uur inleveren. Ik zou gewoon bij corso blijven als ik jou was, niet veel detacheringbureau's vragen zo weinig.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 1 september 2010, 15:00
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Welkom hier Leo !

Ter info: je reageerde in een topic dat gestart is in 2007 en ophield in 2008.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
concurrentiebeding, intermediairs

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ervaring met Office 2007? René ICT 15 3 juli 2007 19:18
wie heeft ervaring met venture capitalists? erix Al die andere praktische dingen 2 8 mei 2007 23:33
Ervaring met intermediairs (AS) één Marketing en acquisitie 0 23 maart 2006 12:53


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon