Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 juli 2007, 19:06
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 3
Standaard Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

Beste doorgewinterde freelancers

Naast mijn studie en werk (in loondienst) hobby ik sinds kort wat bij als freelance redacteur. Ik doe dit tamelijk incidenteel, gemiddeld max. 4 uur per week. Vooralsnog heb ik maar twee opdrachtgevers en dat zal waarschijnlijk voorlopig zo blijven.

Momenteel stuur ik facturen zonder BTW-nr, zonder bedrijfsnaam enz. en heb ik een overeenkomst met de opdrachtgevers dat zij worden gevrijwaard van premies. De inkomsten geef ik aan het eind van het jaar uiteraard op aan de belasting.

Moet ik nu eigenlijk het een en ander gaan regelen met KvK / belasting? Hier staat wel informatie, maar ik word er niet echt wijs uit!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 juli 2007, 10:56
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neerlandica_to_be Bekijk bericht
Momenteel stuur ik facturen zonder BTW-nr, zonder bedrijfsnaam enz. en heb ik een overeenkomst met de opdrachtgevers dat zij worden gevrijwaard van premies. De inkomsten geef ik aan het eind van het jaar uiteraard op aan de belasting.

Moet ik nu eigenlijk het een en ander gaan regelen met KvK / belasting? Hier staat wel informatie, maar ik word er niet echt wijs uit!
Ik zou wel wat gaan regelen met de Belastingdienst. Want je voert een bedrijf. Afhankelijk van de aard van je werkzaamheden (schrijf je commercieel of journalistiek) moet je wel of geen BTW betalen. Ook als je maar 4 uur per week klust. Dat zou ik aan de belastingdienst voorleggen.

Ook zou ik me maar eens gaan verdiepen in de vraag of jouw opdrachten zelfstandig genoeg zijn. Want -en dan weet ik niets van de rechtsgeldigheid van het contract dat jij met je opdrachtgevers hebt afgesloten- als dat niet zo is, komt de belastingdienst bij jou zijn hand ophouden. Dan wordt er niet gekeken naar de vraag of jij vindt dat er sprake is van zelfstandigheid, maar of zij dat vinden.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 juli 2007, 11:24
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

Hallo Mariëlle,

Dank voor je uitleg. Dit is echt materie waar ik geen kaas van gegeten heb, dat moge duidelijk zijn

Ik voldoe niet aan de genoemde voorwaarden die de Belasting stelt om te kunnen spreken van 'winst uit onderneming'. Voor de bijbehorende aftrekposten kom ik duidelijk niet in aanmerking: ik freelance te weinig uren, heb te weinig opdrachtgevers, presenteer me niet als ondernemer, ik werk voornamelijk in loondienst.

Kortom: volgens mij val ik onder de categorie "Resultaat uit overige werkzaamheden" en moet ik mijn freelance-inkomsten gewoon invullen op mijn belastingaangifte. Alleen de opdrachtgever loopt risico, want als onze verhouding toch op een dienstverband lijkt, moet de opdrachtgever premies afdragen. Klopt dit zo ongeveer?

Ik ontvang geen BTW, dus dan hoef ik deze toch niet af te dragen? (Of zeg ik nu iets heel doms ?)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 juli 2007, 13:31
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neerlandica_to_be Bekijk bericht
Hallo Mariëlle,

Ik voldoe niet aan de genoemde voorwaarden die de Belasting stelt om te kunnen spreken van 'winst uit onderneming'. Voor de bijbehorende aftrekposten kom ik duidelijk niet in aanmerking: ik freelance te weinig uren, heb te weinig opdrachtgevers, presenteer me niet als ondernemer, ik werk voornamelijk in loondienst.
nee, voor een VAR WUO kom je niet in aanmerking. Maar dat is niet zo erg. Waar je op moet letten zijn elementen als gezagsverhouding etc. Daardoor kan de belastingdienst tot de conclusie komen dat het hier een dienstverband betreft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neerlandica_to_be Bekijk bericht
Kortom: volgens mij val ik onder de categorie "Resultaat uit overige werkzaamheden" en moet ik mijn freelance-inkomsten gewoon invullen op mijn belastingaangifte. Alleen de opdrachtgever loopt risico, want als onze verhouding toch op een dienstverband lijkt, moet de opdrachtgever premies afdragen. Klopt dit zo ongeveer?
Dat klopt, maar daar heb je afspraken over gemaakt in een contract, toch?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neerlandica_to_be Bekijk bericht
Ik ontvang geen BTW, dus dan hoef ik deze toch niet af te dragen?
Zo werkt de belastingwetgeving helaas niet. Niet de vraag of jij BTW rekent bepaalt dat, maar de aard van wat je doet. Bovendien voer jij zaken bedrijfsmatig uit, al kom je niet in aanmerking voor een VAR WUO: Kortom: misschien ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (geen VAR WUO) maar wel ondernemer voor de omzetbelasting (wel btw-plichtig).

Ik raad je dus wel aaan een aanmeldingformulier in te vullen om problemen te voorkomen.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 juli 2007, 13:46
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 3
Standaard Re: Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mariëlle Schrijft Bekijk bericht
Dat klopt, maar daar heb je afspraken over gemaakt in een contract, toch?
Ja, inderdaad.

Citaat:
Kortom: misschien ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (geen VAR WUO) maar wel ondernemer voor de omzetbelasting (wel btw-plichtig).
Ik raad je dus wel aaan een aanmeldingformulier in te vullen om problemen te voorkomen.
Wel formulier bedoel je precies? Aanvraag voor VAR-WUO? Of kan ik beter een ontheffing aanvragen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 juli 2007, 14:00
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

Ik bedoel aanmeldingsformulier voor startende onderneming. Lees dit ook eens

VAR Wuo kan ook, maar zegt inderdaad weinig. Maar beter mee dan om verlegen toch?

Overigens is btw betalen voor jou waarschijnlijk wel gunstig. Je komt waarschijnlijk in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling (de KOR) (onderin dit artikel vind je meer info). Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel je zonder Btw hebt gefactureerd. Overigens is het de moeite na te gaan of het hier journalistiek werk betreft. Maar dan nog moet je je aanmelden.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 juli 2007, 14:17
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

De KOR betekent dat je de in rekening gebrachte btw zelf mag houden.

Maar ook bij die ontheffing geldt waarschijnlijk dat je je eerst aan moet melden (lijkt mij hoor)
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #8  
Oud 26 augustus 2007, 22:15
Jos Jos is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 26 augustus 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

Voor mij geldt ongeveer hetzelfde als voor Neerlandica_to_be: het stelt allemaal niet zoveel voor, en ik krijg voor de trainingen die ik ga geven wel betaald. Er zal niet echt sprake zijn van een contract: ik adverteer en vervolgens geeft een groepje mensen zich op voor mijn training.

Ik denk dat ik volgende moet gaan doen: aanmelden bij de belastingdienst, factuur opmaken (een zg "overeenkomst van opdracht" met het hoe en het wat?), en een rekening openen naast mijn lopende rekening. KvK hoeft geloof ik niet omdat ik een vrij beroep uitoefen. Klopt dit allemaal?

Ik doe nog twee andere freelance klusjes, waarbij er minder sprake is van zelfstandigheid. Zou dat geld ook op een andere rekening gestort moeten worden?

Wie heeft er advies?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 26 augustus 2007, 22:23
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

Ofschoon het allemaal niet zo ingewikkeld lijkt, komt er toch vaak nog heel wat bij kijken. Toen ik begon als freelancer ben ik gestart op de sites van de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Daar staan alle ondernemingsvormen goed beschreven, en wordt ook duidelijk wanneer sprake is van een onderneming voor de Belastingdienst en hoe het met btw zit. Inschrijven bij de KvK hoeft inderdaad lang niet altijd, en een apart (post)bankrekeningnummer is ook niet direct noodzakelijk.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 26 augustus 2007, 22:40
Jos Jos is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 26 augustus 2007
Berichten: 9
Standaard Re: Incidenteel freelancen: wat moet ik regelen?

Ik begrijp dat er wel wat meer bij komt kijken, BTW bijvoorbeeld, maar de vraag was of het min of meer klopt. Ik wil even op het goede spoor gezet worden, om te voorkomen dat ik enthousiast aan de slag ga en enige tijd later de fiscus de pret komt bederven.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Heeel incidenteel freelance, verder uitzendbureau's, hoe in rekening brengen?? Shirose Al die andere praktische dingen 1 9 juli 2007 13:09
Wat moet ik nou opgeven? Botter Belasting 10 31 mei 2007 18:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon