Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 14 oktober 2009, 13:11
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nouks Bekijk bericht
Geen idee of het wel of niet wenselijk is dat ik reageer in een oude thread. Kon er niets over vinden in de huisregels dus ik waag me er maar aan...

Zit momenteel in een soortgelijke situatie, klant beschuldigt me ervan te leven "in een droomwereld" en "zeer naïef" te zijn door te denken dat ík de termijnen stel, echter staat mijn betalingstermijn toch echt zeer duidelijk vermeld in de offerte en de voorwaarden waarmee ze akkoord zijn gegaan...



Valt heel simpel op te lossen door te vragen om een ontvangstbevestiging. Ik stuur m'n facturen standaard via de mail en in 't mailtje zet ik dan iets als "laat alsjeblieft even weten of de factuur zo akkoord is". Krijg altijd netjes een bevestiging en dan weet je direct dat de klant 'm ontvangen heeft.
In principe bepaalt de verkoper/dienstverlener toch echt de betaaltermijn. Als klant kun je er wel of niet voor kiezen om dan, onder die voorwaarden, met de verkoper/dienstverlener in zee te gaan. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, waarbij je SAMEN afspreekt om een afwijkende betaaltermijn te hanteren, maar het klinkt niet alsof je daarmee te maken hebt..
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #22  
Oud 14 oktober 2009, 13:53
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adine Versluis Bekijk bericht
In principe bepaalt de verkoper/dienstverlener toch echt de betaaltermijn. Als klant kun je er wel of niet voor kiezen om dan, onder die voorwaarden, met de verkoper/dienstverlener in zee te gaan. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, waarbij je SAMEN afspreekt om een afwijkende betaaltermijn te hanteren, maar het klinkt niet alsof je daarmee te maken hebt..
Jep snap ik, alleen heb ik dus nu een klant die akkoord gaat met mijn voorwaarden en achteraf roept dat het naïef is om te denken dat ze zich zomaar schikken naar mijn voorwaarden
Met citaat reageren
  #23  
Oud 14 oktober 2009, 13:55
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nouks Bekijk bericht
Jep snap ik, alleen heb ik dus nu een klant die akkoord gaat met mijn voorwaarden en achteraf roept dat het naïef is om te denken dat ze zich zomaar schikken naar mijn voorwaarden
Ja, die heeft dus gewoon pech. Die moet zich aan de afgesproken termijn houden en gebeurt dat niet, dan kun je herinneren, incasso, etc.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #24  
Oud 14 oktober 2009, 13:57
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen

Das dus ook het plan

Maar dan vinden ze dus dat ik in een droomwereld leef door te denken dat ik in deze moeilijke tijden zomaar aanspraak kan maken op m'n geld.... Prutsers.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 22 oktober 2009, 12:00
Hanzup Hanzup is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 50
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaak Bekijk bericht
Maar ik ben het met je eens: als ik bij de bakker niet direct betaal, dan krijg ik het brood niet eens mee.
De bakker maakt ook vooraf zijn kosten door het brood te maken etc....
Met citaat reageren
  #26  
Oud 22 oktober 2009, 12:19
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanzup Bekijk bericht
De bakker maakt ook vooraf zijn kosten door het brood te maken etc....
hoewel je gelijk hebt is het een niet zon goed voorbeeld.

de bakker maakt voor het grootste deel massa productie, geen uniek brood speciaal voor jou en op jou wensen toegepast.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 22 oktober 2009, 12:58
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen

Ik heb wel ergens gelezen dat wettelijk gezien het 30 dagen is. Incassobureau's en soortgelijke bedrijven die je helpen om het geld te krijgen kan je ook pas inschakelen na 30 dagen. Ook de wettelijke rente over het factuurbedrag rekenen kan volgens mij pas na 30 dagen.

Na 14 dagen kan je alleen netjes vragen om je geld, maar verder niks.

Als je in geldproblemen komt zou je het bedrag (neem aan dat het om een groot bedrag gaat dan) in 2 facturen kunnen opsplitsen en dan 1 aan het begin van het project sturen en 1 aan het eind van het project.
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #28  
Oud 22 oktober 2009, 13:07
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen

Veel van dit soort problemen los je op door je AV te overleggen en expliciet je termijn te vermelden.

Ikzelf heb 8 dagen, dat is misschien kort, maar het helpt wel kan ik je vertellen!

Zelf maak ik facturen meestal binnen 36 uur over, dat vind ik heel normaal. Met een maximum van een week als ik het heel druk heb.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 22 oktober 2009, 16:43
adminjohn adminjohn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2009
Berichten: 34
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Ikzelf heb 8 dagen, dat is misschien kort, maar het helpt wel kan ik je vertellen!

Zelf maak ik facturen meestal binnen 36 uur over, dat vind ik heel normaal. Met een maximum van een week als ik het heel druk heb.
8 dagen vind ik wel erg kort, ik word daar een beetje kriegelig van. Stel ik ben even op vakantie, heb een weekje griep, er zit een of meer feestdagen (Kerstmis) tussen, etcetera. Daarom hou ik zelf 14 dagen aan en zal rond Kerst of in de zomervakantie echt niet op de 15e dag een herinnering sturen.

Zelf betaal ik facturen normaal gesproken binnen een paar dagen.
__________________
www.adminvanbergen.nl
Met citaat reageren
  #30  
Oud 22 oktober 2009, 16:50
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adminjohn Bekijk bericht
8 dagen vind ik wel erg kort, ik word daar een beetje kriegelig van. Stel ik ben even op vakantie, heb een weekje griep, er zit een of meer feestdagen (Kerstmis) tussen, etcetera. Daarom hou ik zelf 14 dagen aan en zal rond Kerst of in de zomervakantie echt niet op de 15e dag een herinnering sturen.

Zelf betaal ik facturen normaal gesproken binnen een paar dagen.
is het kort? ja
heb ik er een goede reden voor ? ja ( helaas )

Hoe dan ook ik overleg dit altijd met de klant vantevoren, maakt ie om de 2 weken zijn factuur over, prima dan regelen we het zo. Echter vereis ik wel dat bij een nieuwe klant de allereerste factuur spoedig wordt betaald.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon