Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 20 december 2008, 20:28
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: Freelance schrijven naast (fulltime)baan

Hetzelfde geldt nog steeds. Ik merk dat sommige bladen (vaak de kleinere) niet eens om een VAR vragen. Maar je hebt 'm nodig voor de belastingdienst. Ik heb mezelf tot nu toe niet bij de KvK ingeschreven. Misschien dat anderen weten hoe dat inmiddels zit?

Het klinkt leuk op papier, freelancen naast een baan. Maar in praktijk is het hard werken. Of het blijft hobbymatig bezig zijn en als je het serieuzer aan wilt pakken is het erg hard werken en ben je eigenlijk nooit vrij. Dus als je het financieel kan veroorloven lijkt mij het 't meest verstandig om full time in het diepe te springen. Geef jezelf wel een paar maanden voor het gaat lopen.
Succes!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 20 december 2008, 20:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance schrijven naast (fulltime)baan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
Ik merk dat sommige bladen (vaak de kleinere) niet eens om een VAR vragen. Maar je hebt 'm nodig voor de belastingdienst.
Nee hoor, je hebt een VAR alleen nodig als opdrachtgevers erom vragen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #13  
Oud 21 december 2008, 13:34
Sean Sean is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Freelance schrijven naast (fulltime)baan

Dank je voor je reactie Mikki.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
Ik heb mezelf tot nu toe niet bij de KvK ingeschreven. Misschien dat anderen weten hoe dat inmiddels zit?
Maar je bent op het moment wel aan het freelancen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
Het klinkt leuk op papier, freelancen naast een baan. Maar in praktijk is het hard werken. Of het blijft hobbymatig bezig zijn
Ik ben wel van plan om zsm weer met een fulltime baan te starten zodra mijn huidige functie afloopt. Het freelancen wil ik er dus in eerste instantie "hobbymatig" naast doen. Ik vraag me af hoe het dan met de Kvk zit, omdat ik naar mijn idee dan nooit aan het minimum aantal uren ga komen die vereist zijn om als onderneming beschouwd te worden.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 januari 2009, 15:49
arjan's schermafbeelding
arjan arjan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2007
Berichten: 27
Standaard Re: Freelance schrijven naast (fulltime)baan

Ha Sean,

volgens mij zit je er net een beetje naast. Elders op deze site staat dit over het urencriterium:

Er bestaan twee misverstanden over het urencriterium:
  • Het eerste is dat je eraan moet voldoen om als zelfstandige voor de inkomstenbelasting te worden beschouwd. Bij de vraag of je inkomen als winst uit onderneming wordt beschouwd, wordt het urencriterium echter niet meegewogen.
Er bestaan andere criteria die zwaarder wegen, bijvoorbeeld hoeveel opdrachtgevers je hebt. Bovendien is de belastingdienst coulanter tegenover beginners.

Maar mijn kennis hierover is niet feilloos, en ik kom er ook niet helemaal uit als ik de lectuur over het urencriterium doorneem. Wie kan er eenduidigheid en helderheid verschaffen?
__________________
Arjan Jonker

http://waardevollewebteksten.nl
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 januari 2009, 16:10
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: Freelance schrijven naast (fulltime)baan

Hoi Sean,
Ik ben op dit moment wel aan het freelancen. Heb een var-row, dus resultaat uit overige werkzaamheden. Omdat het journalistieke werkzaamheden zijn hoef ik voorlopig niet na te denken over BTW en KVK. Dat scheelt.
groet, Mikki
Met citaat reageren
  #16  
Oud 17 januari 2009, 14:14
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Freelance schrijven naast (fulltime)baan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mikki Bekijk bericht
Hoi Sean,
Ik ben op dit moment wel aan het freelancen. Heb een var-row, dus resultaat uit overige werkzaamheden. Omdat het journalistieke werkzaamheden zijn hoef ik voorlopig niet na te denken over BTW en KVK. Dat scheelt.
groet, Mikki
Hoezo hoef je voorlopig niet na te denken over KvK dan? Naar mijn weten moet iedereen zich nu inschrijven (vanaf 1 juli 2008).
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
freelance journalist/tekstschrijver

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
freelance naast parttimebaan damirovic Belasting 5 8 november 2007 19:00
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Soort van contract opstellen als je freelance werkt? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 8 18 juli 2007 20:47
Heeel incidenteel freelance, verder uitzendbureau's, hoe in rekening brengen?? Shirose Al die andere praktische dingen 1 9 juli 2007 14:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon