Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 maart 2008, 14:09
ricodb ricodb is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 maart 2008
Berichten: 3
Standaard Andere keuze dan Freelance?

Allen,

Ik zit met het volgende dilemma:

Zo af en toe help ik bevriende bedrijven met het opzetten van een communicatieplan, of geef ik advies over hun webmarketing (het gaat om ongeveer 4 a 5x per jaar). Tot nu toe heb ik dit zwart gedaan.

Nu heb ik echter een opdrachtgever die mij niet zwart wil betalen, wat logisch is. Dus moet ik ervoor zorgen dat hij mij wit kan betalen. Uiteraard heeft dit ook mijn voorkeur maar ik heb me er tot nu toe nog niet in verdiept.

Is Freelance de enige mogelijkheid om ervoor te zorgen dat opdrachtgevers mij niet zwart of in boekenbonnen hoeven te betalen? Zo niet, wat zijn de andere opties?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 maart 2008, 14:49
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Andere keuze dan Freelance?

De enige andere optie die ik nu kan bedenken is een tijdelijk dienstverband bij de opdrachtgever.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 maart 2008, 15:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Andere keuze dan Freelance?

Of via een uitzendbureau of payrollservice.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 maart 2008, 15:07
Rob_V Rob_V is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 maart 2008
Berichten: 21
Standaard Re: Andere keuze dan Freelance?

Hoe zit het eigelijk met het feit dat je wel een factuur kan / mag maken en wat je belastingvrij mag verdienen?
Want zo krijg ik ook wel eens naar mijn hoofd geslingert dat ik gek ben dat ik voor 4 uurtjes in een week als freelancer ga werken. Echter zie ik zelf ook geen andere mogelijkheden.
__________________
----------------------------------------------
Advies / beheer / optimalisatie van websites.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 maart 2008, 16:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Andere keuze dan Freelance?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob_V Bekijk bericht
wat je belastingvrij mag verdienen?
Je mag niks belastingvrij verdienen. Werk en verdienen betekent inkomen, en over het geheel van je inkomsten betaal je inkomstenbelasting.

Citaat:
zo krijg ik ook wel eens naar mijn hoofd geslingert dat ik gek ben dat ik voor 4 uurtjes in een week als freelancer ga werken.
Gek in welke zin?
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 maart 2008, 18:42
Rob_V Rob_V is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 maart 2008
Berichten: 21
Standaard Re: Andere keuze dan Freelance?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Je mag niks belastingvrij verdienen. Werk en verdienen betekent inkomen, en over het geheel van je inkomsten betaal je inkomstenbelasting.



Gek in welke zin?
De situatie is zo dat ik voorlopig van 1 opdrachtgever werk heb. Deze opdrachtgever heeft een freelanceovereenkomst aangeboden van 4 uur p/w (gedurende 1 jaar).
Daarnaast zijn er ambities om het freelancewerk uit te breiden echter heb ik nog geen concrete zaken.

Nog een ander klein detail is dat ik een website heb waar ik ook inkomsten mee heb. Deze geef ik op het moment nog niet op (aan de belasting) omdat de inkomsten minimaal zijn. Echter is de strekking wel om in de toekomst hier activer mee aan de gang te gaan (reclames verkopen).

Dus ik kreeg van iemand de opmerking naar mijn hoofd dat ik het lekker zonder KVK / aangifte van de belasting moet doen.. (je kent wel die adviezen van de KVK reclame)
__________________
----------------------------------------------
Advies / beheer / optimalisatie van websites.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 maart 2008, 23:24
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Andere keuze dan Freelance?

Waarom niet gewoon een arbeidsovereenkomst voor 4 uur per week bij die opdrachtgever? Dan heb je met KvK ook niets te maken en je opdrachtgever houdt gewoon premies en belasting in.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 maart 2008, 23:34
Rob_V Rob_V is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 maart 2008
Berichten: 21
Standaard Re: Andere keuze dan Freelance?

Eigelijk omdat ik zeker van plan ben om binnenkort iets meer te gaan doen. Zoals inkomsten boeken via een website. En wie weet nog meer freelance werkzaamheden (staat allemaal in de kinderschoenen).
__________________
----------------------------------------------
Advies / beheer / optimalisatie van websites.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 maart 2008, 23:53
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Andere keuze dan Freelance?

Erg handig om hier te gaan vertellen dat je zwart werkt. Of dacht je dat de fiscus geen gebruik maakt van internet om zwartwerkers aan te pakken?
Je mededeling over zwartwerken is nu al heel simpel op de hele wereld te bekijken via google:http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...Zoeken&meta=:D

Veel sterkte voor de komende tijd.

Overigens een beste reclame voor Lancelots en al die broodeerlijke freelancers die gewoon op een fatsoenlijke legale manier gebruik maken van de mogelijkheden die de belastingwetgeving biedt.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 maart 2008, 00:01
Rob_V Rob_V is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 maart 2008
Berichten: 21
Standaard Re: Andere keuze dan Freelance?

Of de belastingdienst denkt; die gozer is er serieus mee bezig om iets voor zichzelf te beginnen.
__________________
----------------------------------------------
Advies / beheer / optimalisatie van websites.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance schrijven naast (fulltime)baan Sean Freelancepraktijk starten 15 17 januari 2009 13:14
Marketing is meer dan alleen adverteren rgelderen Marktplaats 2 25 juni 2007 15:58
andere mensen betrekken bij freelance opdracht fabianv Al die andere praktische dingen 3 30 maart 2006 09:53
Nieuwe marktplaats voor freelance journalisten René Marketing en acquisitie 0 1 februari 2006 16:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon