Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 december 2008, 13:44
Vertaler Vertaler is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2008
Berichten: 5
Standaard Beginnend vertaler

Beste forumleden,

Ik zou graag vertaler willen worden en wil aan de hand van een paar kleine opdrachten zien of dit iets voor mij is en hoe de markt is. Uiteraard wil ik deze opdrachten wit doen. Hier heb ik dan ook een paar vragen over:

1) Gezien mijn omvang voorlopig zeer klein is ga ik er van uit dat inschrijving bij de KvK niet verplicht en ook niet voordelig is.

2) Is de VAR-ROW iets dat ik verplicht en actief aan moet vragen, of is het voldoende om bij de jaarlijkse belastingaangifte extra inkomsten aan te geven?

3) Moet ik verplicht in mijn factuur BTW meerekenen?

4) Ben ik verplicht een btw-nummer aan te vragen?

5) Als ik later toch uitgroei tot een onderneming hoe zit het dan met de administratie, boekhouding, belasting etc. van mijn oude opdrachten?

Graag hoor ik het ook als er nog andere dingen zijn die ik moet doen of die ik misschien over het hoofd zie. Ik hoop dat jullie mij met deze vragen kunnen helpen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 december 2008, 15:55
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Beginnend vertaler

Hi there,

heb je de mogelijkheid ook opengehouden om een tijdje voor een vertaalbureau ( al dan niet als tijdelijk/uitzendkracht ) te werken?

Dan kun je de markt wellicht wat verkennen en zie je wat je zoal kunt doen zonder je zorgen te maken over de inschrijvingen,belasting zaken etc...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 december 2008, 20:24
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Beginnend vertaler

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertaler Bekijk bericht
Beste forumleden,

Ik zou graag vertaler willen worden en wil aan de hand van een paar kleine opdrachten zien of dit iets voor mij is en hoe de markt is.
Ben je al vertaler (m.a.w. heb je de opleiding achter de rug) of moet ik letterlijk lezen wat er staat: in wording?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 december 2008, 20:41
Vertaler Vertaler is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Beginnend vertaler

Ik heb geen (ver)taalopleiding gevolgd, maar ben wel van plan er een te volgen. Ondertussen heb ik al wel voldoende taalvaardigheid in mijn brontalen (Engels, Duits en Zweeds), maar een opleiding verbeterd je kansen. In de tussentijd wil ik het beroep alvast uitproberen en kijk daarvoor zowel bij vertaalbureaus als ook freelance werk. Heb echter de indruk dat ze bij vertaalbureaus voornamelijk mensen met een taalopleiding aannemen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 december 2008, 20:52
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Beginnend vertaler

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertaler Bekijk bericht
Ik heb geen (ver)taalopleiding gevolgd, maar ben wel van plan er een te volgen. Ondertussen heb ik al wel voldoende taalvaardigheid in mijn brontalen (Engels, Duits en Zweeds), maar een opleiding verbeterd je kansen. In de tussentijd wil ik het beroep alvast uitproberen en kijk daarvoor zowel bij vertaalbureaus als ook freelance werk. Heb echter de indruk dat ze bij vertaalbureaus voornamelijk mensen met een taalopleiding aannemen.

Dat laatste heb je denk ik goed ingeschat. En ik denk dat dat niet voor niets is. Met onvoldoende taalcompetenties val je als ondernemer/vertaler snel door de mand.
Mijn tip: zorg voor een goede basis (opleiding & oefening/professionele ervaring als vertaler). VU Talencentrum al verkend?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 december 2008, 21:17
Vertaler Vertaler is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Beginnend vertaler

En precies vanwege het opdoen van ervaring is het handig om nu al zoveel mogelijk opdrachten binnen te halen. Om dat mogelijk te maken en om dat wit te doen heb ik echter hulp nodig met de vragen uit het eerste bericht.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 9 december 2008, 21:31
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Beginnend vertaler

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertaler Bekijk bericht
En precies vanwege het opdoen van ervaring is het handig om nu al zoveel mogelijk opdrachten binnen te halen. Om dat mogelijk te maken en om dat wit te doen heb ik echter hulp nodig met de vragen uit het eerste bericht.
Volgens mij draai je de volgorde om. Maar als je het echt wil proberen, bied je dan aan in de markt van vertalers. Ik denk dat als je (nog) niet de juiste kwaliteit kunt bieden, al die andere vragen irrelevant zijn.
Maar mocht je wel de juiste kwaliteit kunnen leveren, dan zal er niemand van wakker liggen dat je een paar opdrachten hebt gedaan om e.e.a. uit te proberen. Want daar gaat het geloof ik om: is het iets voor jou of niet om als vertaler te werken? De rest komt dan echt vanzelf.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 december 2008, 10:30
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Beginnend vertaler

Hier vind je alles over btw e.d. http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/btw. Je kunt ook op de site van de belastingdienst kijken.

Ik kan jouw vaardigheden in de genoemde talen natuurlijk niet beoordelen, maar zelf zou ik als opdrachtgever niet veel vertrouwen hebben in een vertaler zonder enige opleiding. Zeker niet als ik de te vertalen taal zelf niet kan lezen of schrijven. Controle is dan immers niet mogelijk.

Het vloeiend spreken en schrijven van een taal is toch heel wat anders dan het goed kunnen vertalen van een tekst.

Maar, je zou eens kunnen kijken op freelance.nl. Daar vragen ze vaker naar vertalers van bijvoorbeeld Zweeds en Duits. Misschien ook zonder diploma.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 december 2008, 13:12
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Beginnend vertaler

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertaler Bekijk bericht
Beste forumleden,

Ik zou graag vertaler willen worden en wil aan de hand van een paar kleine opdrachten zien of dit iets voor mij is en hoe de markt is. Uiteraard wil ik deze opdrachten wit doen. Hier heb ik dan ook een paar vragen over:

1) Gezien mijn omvang voorlopig zeer klein is ga ik er van uit dat inschrijving bij de KvK niet verplicht en ook niet voordelig is.
Inschrijven bij de KvK is verplicht als je een bedrijf opstart. Als dit niet je doel is, maar je gewoon wat bij wilt verdienen, dan hoeft dit inderdaad niet per se. Houd er wel rekening mee dat veel bedrijven alleen zaken doen met een ander bedrijf, dus het kan zeker wel voordelig zijn (inschrijven kost jaarlijks +- €50,-)

Citaat:

2) Is de VAR-ROW iets dat ik verplicht en actief aan moet vragen, of is het voldoende om bij de jaarlijkse belastingaangifte extra inkomsten aan te geven?
In principe is dat voldoende. Een VAR wordt echter vaak gevraagd door opdrachtgevers. Wederom kan het een vereiste zijn om opdrachten binnen te halen.

Citaat:

3) Moet ik verplicht in mijn factuur BTW meerekenen?
Wel als je door de Belastingdienst ook als bedrijf wordt gezien, anders mag het niet eens.

Citaat:

4) Ben ik verplicht een btw-nummer aan te vragen?
Wel als je een bedrijf wordt, wederom een vereiste voor veel opdrachtgevers.

Citaat:

5) Als ik later toch uitgroei tot een onderneming hoe zit het dan met de administratie, boekhouding, belasting etc. van mijn oude opdrachten?
Je groeit niet naar een onderneming, je begint op gegeven moment een onderneming. Dan krijg je ook te maken met allerlei administratieve eisen. Hierover kun je o.a. meer lezen onder de link van Marlies.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 december 2008, 14:02
Vertaler Vertaler is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Beginnend vertaler

Iedereen hartstikke bedankt voor alle informatie! Heb overigens mijn eerste opdracht Zweeds-Nederlands al binnengekregen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer gezocht (opdracht) Gezocht: vertaler Nederlands - Duits Zinzo Marktplaats 4 4 april 2011 00:55
Beginnend freelancer: heb btw geheven zonder btw-nummer Mike1985 Belasting 10 28 juli 2008 20:10
Freelancer gezocht (opdracht) vertaler Nederlands -> Engels erix Marktplaats 0 24 juni 2008 18:48
Belastingregels voor freelance vertaler Branco Belasting 2 19 mei 2006 16:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon