Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 juni 2009, 08:53
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Onderzoek van De Nieuwe Reporter naar honoraria voor freelance journalisten....
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 juli 2009, 16:30
bellafigura2002 bellafigura2002 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juni 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Graag wil ik jullie ervaren freelancers een vraagje of discussiepunt voorleggen.

Ik ben al een aantal jaren freelance verslaggever voor een krant voor paardenhouderij. Ik doe dat nu al 7 jaar. Ooit heb ik een vaste prijs afgesproken voor mijn artikelen. Die prijs is per pagina/hoeveelheid woorden. Per A4-tje (+/- 325 woorden) ontvang ik 18,16 euro. Nu wil ik eigenlijk in onderhandeling met de redactie om mijn woordprijs te verhogen (kwaliteit van de artikelen is er in de loop der jaren zeer zeker op vooruit gegaan, en de kosten voor telefonisch interviewen, reiskosten en fotografie zijn alleen maar omhoog gegaan). Ik hoef er niet rijk van te worden, maar het moet wel uit kunnen. Welke verhoging zou redelijk zijn? Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie meedenken en wijsheden!

Suzan

Laatst gewijzigd door bellafigura2002; 10 juli 2009 om 16:41 Reden: informatie toegevoegd
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 juli 2009, 16:50
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bellafigura2002 Bekijk bericht
Graag wil ik jullie ervaren freelancers een vraagje of discussiepunt voorleggen.

Ik ben al een aantal jaren freelance verslaggever voor een krant voor paardenhouderij. Ik doe dat nu al 7 jaar. Ooit heb ik een vaste prijs afgesproken voor mijn artikelen. Die prijs is per pagina/hoeveelheid woorden. Per A4-tje (+/- 325 woorden) ontvang ik 18,16 euro.
Volgens mij is dit geen prijs, maar een schamele tegemoetkoming in de onkosten. Het is geen normaal honorarium. Als de krant een commerciële onderneming is (met inkomsten uit abonnementen en advertenties) kan je je tarief opschroeven richting 150-200 euro voor een A4. Maar op basis van de voorgeschiedenis (18 euro nogwat) zal dat stapsgewijs moeten en heeft tariefsverhoging risico's (crisis dwingt freelancers eerder tot verlagen tarief, maar dat is bij jou al in het begin gebeurd).
Werk je ook voor andere opdrachtgevers?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 juli 2009, 19:24
bellafigura2002 bellafigura2002 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juni 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Volgens mij is dit geen prijs, maar een schamele tegemoetkoming in de onkosten. Het is geen normaal honorarium. Als de krant een commerciële onderneming is (met inkomsten uit abonnementen en advertenties) kan je je tarief opschroeven richting 150-200 euro voor een A4. Maar op basis van de voorgeschiedenis (18 euro nogwat) zal dat stapsgewijs moeten en heeft tariefsverhoging risico's (crisis dwingt freelancers eerder tot verlagen tarief, maar dat is bij jou al in het begin gebeurd ).
Werk je ook voor andere opdrachtgevers?
Hallo Erix,

Denk dat ze bij de krant van hun hoeven gaan als ik een bedrag van 150 euro per A4 noem! De krant heeft idd inkomsten uit abonnementen en advertenties, maar alleen de vaste redactieleden krijgen een honorarium. Verder werken ze met een soort van hobbyschrijvers, waaronder ikzelf. Je kunt het ook beter een onkostenvergoeding noemen. Maar aangezien je het terecht een schamel bedrag noemt, mag het nu wel wat omhoog. Ik zoek ook meer een indicatie. Ik ben geen broodschrijver, ik doe het naast mijn gewone werk en heb momenteel geen andere opdrachtgevers.

grtz, Suzan
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 juli 2009, 21:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Hallo Suzan,

Ik zou gewoon voor mijzelf bedenken wat jij redelijk vind en wat je graag zou willen hebben. Ik zou ergens tussen de 25 en 50 euro niet raar vinden en ik denk dat ze dan ook bij de krant wel op hun hoeven blijven staan..

Als je het rekenkundiger wil benaderen zou je kunnen zeggen dat je 7 jaar met gemiddeld 3% inflatie is 21% prijsstijgingen 18,16 +21% = 22 euro

Maar ik zou vooral mijn kaarten zetten op de kwaliteitsverbetering en de het kostenstijging argument een beetje op de achtergrond houden. Je wilt gewoon leuke stukjes schrijven en daar een redelijke vergoeding voor ontvangen. Het is aan jou om te bepalen wat jij redelijk vind, zeker nu je weet wat een commercieel tarief is weet je eigenlijk zeker dat je niet snel veel te veel zal vragen.. en de krant zal ook niet snel in financiele nood raken bij dit soort kosten voor een artikel.

succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 juli 2009, 10:09
bellafigura2002 bellafigura2002 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juni 2009
Berichten: 3
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Hallo Roel,

Hier heb ik wel wat aan! Bedankt voor je reactie. Jij ook nog bedankt trouwens, Erix.

Greetz, Suzan
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 juli 2009, 12:49
Bo Blanckenburg Writer Bo Blanckenburg Writer is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

even weer on-topic: erg leuk, dit onderzoekje!
Blijkt dat ik aardig 'marktconform' zit, zeker voor een starter.

Wordt alleen wel nieuwsgierig naar commerciele teksten. Dat heb ik nog niet gedaan en schijnt veel beter te betalen. Iemand een indicatie?
__________________
Wetenschapsjournalist in de Life Sciences, Chemie en Biotechnologie
http://www.boblanckenburg.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 juli 2009, 14:14
jacqelien jacqelien is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

@ Bo
Als freelance tekstschrijver vraag ik €65,- per uur. Voor zover ik weet is dat voor een copywriter best weinig, ik ben nog niet zo lang bezig als freelancer. Een ervaren copywriter vraagt al snel €80,-

Jacqelien
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 juli 2009, 14:22
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Ik vraag tussen de €65 (o.a. herschrijven) en €80 (compleet nieuwe teksten) per uur als tekstschrijver voor commerciële teksten en sites.

Maar opdrachtgevers vallen al achterover van een bedrag van €65 voor 'een beetje schrijven' .

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 14 juli 2009, 14:27
jacqelien jacqelien is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 26
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
I
Maar opdrachtgevers vallen al achterover van een bedrag van €65 voor 'een beetje schrijven' .

Marlies
Dat maak ik ook mee. Daar zouden we iets aan moeten doen. Maar wat???
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 21:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Tool gezocht voor online kennisbase erix Marktplaats 21 12 januari 2009 22:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon