Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 februari 2010, 13:23
beemsterman beemsterman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2008
Berichten: 3
Standaard BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer

Hallo. Binnenkort begin ik aan een aantal opdrachten beginnen waar ik naar schatting per maand 1 dag kwijt ben (gemiddeld). Geen idee waar het uiteindelijk op uit loopt, maar dit is waar ik nu even van uit ga. Het gaat om een advies- en ontwerpopdracht.

Via de belastingdienst heb ik inmiddels een VAR-verklaring Resultaat uit overige werkzaamheden ontvangen. Voor de werkzaamheden ga ik aan mijn opdrachtgever uiteraard een factuur sturen. Deze ziet graag een factuur met BTW-nummer. Deze heb ik (nog) niet.

Bij de belastingdienst vind ik een formulier waarmee ik me mee kan aanmelden als ondernemer. Voor mij is dit nogal verwarrend, want ik zie dit nog niet als een complete onderneming en zeker niet als hoofd inkomstenbron. Wat is raadzaam? Moet ik inderdaad een BTW-nummer hebben om een factuur te versturen aan een bedrijf en zo ja hoe kan ik formulier zo invullen, dat ik niet als zelfstandig ondernemer wordt gezien?

ad. bij invullen van formulier Opgaaf startende ondernemer:
2) Rechtsvorm van onderneming: ik vermoed dat ik hier 'eenmanszaak' moet aanvinken aangezien ik zeker geen vof, maatschap of cv ben.
8a) Bent u van mening dat de onderneming belastingplichtig is voor de omzetbelasting... en waarom?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 februari 2010, 13:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer

Zie het antwoord op deze veelgestelde vraag: Kan ik ook factureren zonder btw-nummer?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 februari 2010, 13:45
beemsterman beemsterman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2008
Berichten: 3
Standaard Re: BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer

Dank voor de verwijzing. Ik vind de voorwaarde:
Citaat:
"Incidentele of éénmalige handelingen leiden in beginsel niet tot het ondernemerschap. Er moet sprake zijn van een duurzaam optreden in het economisch verkeer."
...moeilijk te beantwoorden, omdat ik niet in de toekomst kan kijken. Het gaat nu om 3 verschillende mogelijke opdrachtgevers.

Andere vraag, wat betekent het voor mijn opdrachtgever als ik geen BTW vermeld. Ik krijg de indruk dat zij dat 'lastig' vinden. Op dit moment heb ik een inschatting afgegeven (excl. btw).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 februari 2010, 14:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beemsterman Bekijk bericht
...moeilijk te beantwoorden, omdat ik niet in de toekomst kan kijken.
Je zult toch een keuze moeten maken en duidelijkheid creëren.

Citaat:
Andere vraag, wat betekent het voor mijn opdrachtgever als ik geen BTW vermeld.
Financieel en fiscaal betekent het niets. Maar ze zullen je misschien als minder professioneel zien en je daarom geen opdracht, geen grotere opdracht of geen vervolgopdracht willen geven.

De VAR-ROW betekent dat ze in eerste instantie zelf moeten beoordelen of ze loonheffing en premies moeten inhouden op betalingen aan jou. Dat beoordelen is gedoe, inhouden is voor sommige opdrachtgevers gedoe en de beslissing niet in te houden is een fiscaal risico.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 februari 2010, 15:39
Christinekluft Christinekluft is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2010
Berichten: 19
Standaard Re: BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer

Hoi!

Ook al werk je maar 1 dag in de maand kan het toch erg lucratief zijn een eenmanszaak te beginnen (en wel BTW te berekenen en dus af te kunnen trekken) dit door regelingen van de belastingdienst. Aangezien je niet in de toekomst kan kijken vindt niemand het raar dat je een gokje waagt. Zeker omdat je waarschijnljik al aan 3 opdrachtgevers kan komen. Ik zou zeggen, lekker doen, het is hartstikke leuk en spannend (en kan dus lucratief zijn!!)!

Groeten Christine

www.kluftdienstverlening.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 februari 2010, 16:24
beemsterman beemsterman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 januari 2008
Berichten: 3
Standaard Re: BTW maar niet echt zelfstandig ondernemer

Christine,

Dank voor je antwoord. Ik ga hiermee verder aan de slag.

Als je freelancet (en dat bestaat natuurlijk niet voor de belastingdienst) in je eentje, dan ben je een 'eenmanszaak' voor de omzetbelasting?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
belastingdienst, BTW, var

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Inkoopfacturen die niet kloppen? M2be Administratie 2 2 december 2008 18:51
VAR-ROW maar later toch zelfstandig ondernemer voor de IB? Singer Redactie Belasting 2 3 maart 2008 18:28
Gefactureerd maar betaalt maar niet? Jens Omgaan met opdrachtgevers 6 30 oktober 2007 12:15
Zelfstandig ondernemer naast fulltime studie? Marijn Belasting 5 20 januari 2007 12:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon