Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #21  
Oud 3 mei 2006, 00:11
Gerrit's schermafbeelding
Gerrit Gerrit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 april 2006
Berichten: 61
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
Maar ja, een halve website, daar heeft ook weer niemand wat aan.
Website projecten duren meestal niet zo lang. De meeste clienten - in mijn praktijk - beginnen met een basis site. Als ik alle info binnen heb (dat kan soms weeeken duren), is zo'n site in maximaal een dag of tien online.

De projecten die ik deed toen in mijn adviesbureau had, duurden echt lang en waren ook niet in stukken te hakken. Wij planden en deden begeleiding van de installatie komplete fabrieken. Van anderhalf tot drie jaar duurden die projecten!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle
Volgens mij komt het ook hier weer aan op levens- en werkervaring . Als je zelf beter kunt inschatten wat goed werk en een redelijke opstelling is, kun je ook makkelijker beoordelen of je de opdrachtgever wel moet volgen. Moet elke starter dan die slapeloze nachten maar gewoon door maken om er sterker van te worden, of kunnen wij senioren de starters daarin helpen?
Ik vrees dat de starters er doorheen moeten. Ervaring komt niet uit een boek ( of van Lancelots )
Belangrijk is dat je 'een goed gevoel' hebt over een project en de opdrachtgever. Aan de andere kant is er altijd het probleem van de opdrscht potefeuille en het saldo van de bankrekening..
__________________
Gerrit
<a href=http://sirius-pr.com target=_blank>
Met citaat reageren
  #22  
Oud 8 mei 2006, 22:36
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Ik denk ook dat starters daar gewoon doorheen moeten. Door ervaring op te doen, leer je hoe het spel gespeeld wordt en hoe andere mensen in elkaar zitten. En wellicht nog belangrijker, het leert de starter ook wat over hoe hij/zij zelf daarop reageert. Iedereen zit toch weer anders in elkaar.

Wat niet wil zeggen dat wij senioren (wat een woord) de starters daar niet bij kunnen helpen. En dan niet door kant-en-klare antwoorden te geven, want daar leer je niet echt (lang) van.
De senior kan helpen met het bieden van een luisterend oor, het stellen van een aantal kritische vragen, het reflecteren. Een goede coach kan geen kwaad.

___________________
Jacques-Paul van Meel
één
Met citaat reageren
  #23  
Oud 5 juli 2006, 19:01
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP (één)
De senior kan helpen met het bieden van een luisterend oor, het stellen van een aantal kritische vragen, het reflecteren. Een goede coach kan geen kwaad.

___________________
Jacques-Paul van Meel
één
Bestaat er zoiets als coaching voor de omgang met klanten/opdrachtgevers? Hoe kun je dat gevoel (intuitie) - dat zegt 'ja met jou kan ik wel samenwerken en met jou niet' - trainen?
Met citaat reageren
  #24  
Oud 5 juli 2006, 21:52
JP (één)'s schermafbeelding
JP (één) JP (één) is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 maart 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Volgens mij heb je het in feite gewoon over coaching op gedrag. En ja, dat is heel goed te doen. In de kern komt het neer op:
  • het omschrijven van je coachingsvraag (heb jij al gedaan)
  • het vinden van een coach met wie je een klik voelt. Om effectief gecoacht te kunnen worden, moet jij je kwetsbaar kunnen en durven op te stellen en is het hebben van een vertrouwensband van essentieel belang.
  • het benoemen van concrete situaties die je wilt bespreken.
  • het op kleine schaal uitvoeren van de door jou gekozen nieuwe aanpak.
  • het vinden van de tijd en plaats om zaken (het liefst in een vaste frequentie) na te bespreken.
Hierdoor maak je in gesprekken concreet waar je probleem/leerpunt zit, en kun je met je coach onderzoeken hoe je hier het beste mee om kan gaan. En in het volgende gesprek kan aan de orde komen welk effect dit voor jou heeft gehad.
Dit lijkt heel sterk op de theorie van de Deming-circle (plan-do-check-act), een bekende theorie die gericht is op het in gang zetten en behouden van continue (kwaliteits-)verbeteringen.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 5 juli 2006, 21:58
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janine
Hoe kun je dat gevoel (intuitie) - dat zegt 'ja met jou kan ik wel samenwerken en met jou niet' - trainen?
Intuïtie (h)erkennen is al een groot deel van de te behalen winst op dit vlak, denk ik.
Volgens mij is het in eerste instantie vooral een kwestie van al je andere mechanismes dempen en die intuïtie hoorbaar maken dan je intuïtie trainen. Maar dat is natuurlijk per persoon verschillend, sommige mensen kunnen Intuïtie FM echt niet vinden op hun innerlijke radio dus dan is training wel nodig.
Vervolgens is hier iets mee doen ook een grote stap, het blijkt voor veel sterk intuïtieve mensen heel moeilijk te zijn dit dan ook als instrument te gebruiken, men wil dan toch graag 'verklaringen' en 'rechtvaardigingen', terwijl intuïtie daar meestal niet op is gebaseerd. Voordat je het weet ben je toch een offerte aan het typen voor iemand van wie je eigenlijk dacht "Dit gaat niet werken...". Alsnog bijsturen is dan een moedige keuze.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #26  
Oud 6 juli 2006, 10:32
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annedien Hoen
Voordat je het weet ben je toch een offerte aan het typen voor iemand van wie je eigenlijk dacht "Dit gaat niet werken...". Alsnog bijsturen is dan een moedige keuze.
Je moet dus gewoon het lef hebben om naar je gevoel (intuitie) te luisteren en je niet altijd laten leiden door alleen allerlei zakelijke overwegingen (een opdracht die bijvoorbeeld wel veel credit kan opleveren of zeer winstgevend is). Eigenlijk zou je standaard bij het aannemen van een opdracht ook bewust moeten nagaan "wat je gevoel zegt", en dit - samen met alle zakelijke (rationele) aspecten - meenemen in je overweging. Alleen dan blijft het punt wat je zwaarder laat wegen: je gevoel of de zakelijke aspecten?


Groet,

Janine
Met citaat reageren
  #27  
Oud 6 juli 2006, 10:38
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Ja, lef.


Ik start even elders een topic over wat intuïtie eigenlijk is...
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #28  
Oud 6 juli 2006, 10:47
oomph
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Volgens mij zijn het drie dingen: je intuitie 'horen' en er dan ook echt naar 'luisteren' en er dán ook echt iets mee 'doen'.

Horen: zoals annedien zegt, als je 'intuïtie fm' niet kan vinden of hij stoort of hij staat te zacht... tja... dan hoor je 'm niet.
Luisteren: goed inschatten wat je intuïtie zegt. Is het een gevoel van 'oeh, lastige klus, ik weet niet of ik dat allemaal wel kan' of is het 'oeh, lastige KLANT'
Handelen: lastige klus kan leerzaam zijn, maar heb je er tijd voor / zin in / past het bij je focus om er in te duiken? Lastige klant? Niet doen. De tijd die je dan aan die klant kwijt ben, haal je jezelf uit de running voor de leuke, inspirerende, fijne projecten.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 7 juli 2006, 13:35
oomph
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Een (lang) en interessant stuk van Steve Pavlina over de 10 stomste fouten die startende zelfstandigen maken heeft als eerste fout het werken voor de verkeerde klanten. Ik denk dat veel van ons zichzelf daarin toch wel zullen herkennen. Als fout 6 staat: tegen je intuitie ingaan.
Typisch?
Met citaat reageren
  #30  
Oud 10 juli 2006, 16:14
Janine Janine is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 44
Standaard Re: Je opdrachtgever ontslaan

Inderdaad een interessant artikel. Nummer 7 van de lijst van de 10 meest gemaakte fouten, vind ik ook interessant: Being too formal. Steve schrijft dat als je te formeel bent, dat dit je relatie met een opdrachtgeven kan schaden.

Van te populair/familair doen, is bekend dat het nadelig kan uitpakken voor je klantenrelaties. Maar van te formeel doen, wist ik het nog niet.



Groet,

Janine
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help! Mijn opdrachtgever... forumbeheerder Omgaan met opdrachtgevers 4 18 april 2006 18:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon