Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 december 2011, 23:37
designer designer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 december 2011
Berichten: 2
Standaard Freelancer betaalt student. Hoe opgeven bij belasting?

Beste experts,

Ik ben werkzaam als designer en developer en maak webapplicaties. Nou heb ik me afgelopen April ingeschreven bij de KVK. Omdat ik nog steeds werkzaam ben als student heb ik niet veel omzet kunnen maken. Dit zal neerkomen op nog geen 4000 euro voor heel 2011.

Nou heb ik bij sommige opdrachten een andere student gevraagd om mij te helpen. Daar heb ik heb dus een beloning voor gegeven van toaal 600 euro. Nou weet ik dat hij nog niet bij mij in loondienst is. Maar hoe moet ik deze kosten opschrijven tijdens de omzetbelasting? Ik heb geen belasting erover geïnd, en hij heeft ook niet van iemand anders dat jaar geld ontvangen.

Omdat ik zo klein ben wil ik nog geen dure boekhouder gaan inhuren voor zulke kleine vragen. Maar een fout maken zou misschien wel eens duurder kunnen uitpakken. Ik heb alleen nog maar één keer een aangifte gedaan voor de omzet. En nu komt natuurlijk de grote aangifte eraan. Ik heb alles netjes bewaard, en hoop het dus zelf te kunnen. Is dat zo? Of kan ik toch beter een paar keer begeleid worden door een expert?

Bij voorbaat heeeeeel veel dank.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 december 2011, 23:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door designer Bekijk bericht
Nou weet ik dat hij nog niet bij mij in loondienst is.
Hoe weet je dat? Als hij geen VAR-WUO heeft, moet je dat in eerste instantie zelf beoordelen. Hoe heb je dat gedaan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door designer Bekijk bericht
Maar hoe moet ik deze kosten opschrijven tijdens de omzetbelasting?
Hoezo omzetbelasting? Ben jij en is hij btw-plichtig?

Je kunt het risico nemen, hem eenmalig uitbetalen en Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde doen.

Als dit zich vaker voordoet, en je de persoon niet in loondienst wilt nemen, dan is het verstandiger hem via een uitzendbureau of payrollservice in te huren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 januari 2012, 00:05
designer designer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 december 2011
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door designer
Nou weet ik dat hij nog niet bij mij in loondienst is.

Hoe weet je dat? Als hij geen VAR-WUO heeft, moet je dat in eerste instantie zelf beoordelen. Hoe heb je dat gedaan?
Ik heb de belastingdienst gebeld, en zei zeiden me dat zodra drie voorwaarden werden voldaan hij in loondienst zou zijn.

  1. Afspraak over kwaliteit
  2. prijs afspraak
  3. tijdsaanduiding
Nou heeft hij zijn loon gekregen ook al was ik niet tevreden over de kwaliteit. Die die regel geld niet. Hij zou wel een bepaalde prijs ontvangen maar dit is toch minder geworden, omdat hij niet alles kon maken, en ik heb wel een afspraak gemaakt over tijd. Maar die is nooit gehaald, en dan ook nog zonder consequenties van zijn kant.


Citaat:
Hoezo omzetbelasting? Ben jij en is hij btw-plichtig?
Ik ben BTW plichtig omdat ik ingeschreven sta, en voldoe aan de urennorm. Verder doe ik aangifte van BTW elke drie maanden.



Ik ben pas net begonnen dus ik moet volgens mij nog beoordeeld worden om te kijken of ik echt een eenmanszaak ben, maar na een startersbezoek van de belastingdienst. Werd aangegeven dat dit waarschijnlijk geen problemen zou opleveren.


Citaat:
Je kunt het risico nemen, hem eenmalig uitbetalen en Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde doen.

Na heel veel spitten ben ik erachter gekomen dat dit de beste optie zal zijn.
Echter weet ik nu dus nog niet hoe ik dit moet neerzetten bij de kwartaal aangifte van mijn omzet belasting, en eigenlijk ook onder welke uitgaven ik het moet boeken?

Volgens mij koop ik gewoon een product van hem, die ik eventueel later verder aanpas. Ik zou het dus op investeringen kunnen zetten. Maar dat is enkel omdat ik die kant op redeneer.


Citaat:
Als dit zich vaker voordoet, en je de persoon niet in loondienst wilt nemen, dan is het verstandiger hem via een uitzendbureau of payrollservice in te huren.

Een bureau is natuurlijk een optie. Maar omdat ik zelf ook nog student ben, ben ik op zoek naar een medestudent op mijn school die ik partner kan maken. Ik heb al een paar talenten verzameld, maar die willen de zakenwereld nog niet instappen vanwege administratie. Geen van hun haalt dan ook hun hoofdinkomen uit webdiensten. Echter na een aantal succesvolle opdrachten weet ik hun wel over te halen. Maar via loondienst of bureaus vind ik niet de juiste mensen. In de klaslokaal wel.


Het blijft dus belangrijk voor mij om te weten hoe ik dit moet opgeven bij de belastingdienst. Mocht het vaker voorkomen bij een student, dan zal ik hem ook snel partner maken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 januari 2012, 16:21
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Citaat:
Echter weet ik nu dus nog niet hoe ik dit moet neerzetten bij de kwartaal aangifte van mijn omzet belasting, en eigenlijk ook onder welke uitgaven ik het moet boeken?
Dit maakt voor de aangifte omzetbelasting niets uit. Hij is niet belastingplichtig en kan dus geen BTW heffen voor zijn diensten.

In de administratie zou ik dit verwerken als kosten onder "Diensten van derden" en inderdaad een "opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde" doen. Deze student moet dan zijn inkomsten opgeven in de aangifte inkomstenbelasting onder "overige inkomsten".
Geef je dit niet aan bij de belastingdienst en hij heeft geen VAR-WUO (wat ik begrijp) dan kan de belastingdienst oordelen dat hij bij jou in dienst is geweest. Hij kon niet zonder jou die opdracht doen, en jij hebt daarvan het geld ontvangen neem ik aan. De belastingdienst zou jou een naheffingsaanslag met boete kunnen opleggen voor de verzwegen loonheffingen.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, starter, student


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Werk vanuit huis voor klant uit de VS. Hoe gaat de belasting in zijn werk? maerschalk Belasting 2 23 januari 2012 09:53
Hoe student inhuren, niet in loondienst en geen ZZP'er? ddofborg Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 11 juli 2011 21:12
Freelancer bij oude baas Lisak Freelancepraktijk starten 4 24 november 2010 10:13
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering te duur als startend freelancer, hoe oplossen? Rogier Al die andere praktische dingen 5 11 april 2010 15:37
Student, 2 freelance opdrachten [max] Belasting? Djoizz Freelancepraktijk starten 4 29 maart 2010 17:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon