Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 maart 2012, 23:14
sasberk sasberk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 2
Standaard Hoeveel declarabele uren om recht te hebben op kinderopvangtoeslag?

Sinds januari 2012 ben ik voor mezelf begonnen als coach. Tot op heden heb ik echter slechts klanten gehad tegen gereduceerd tarief. Mijn inkomen over de eerste drie maanden is dus nihil. Wel ben ik zeker 3 dagen in de week bezig met studie/netwerken/acquisitie/website ontwikkelen, etc. Voor de komende maanden heb ik geen idee hoe het gaat lopen. Mijn angst is dat de belastingdienst nu zegt dat ik niet genoeg declarabele uren maak om recht te hebben op kinderopvangtoeslag (hiervoor geldt een zelfde soort regeling als voor het urencriterium). In de regeling kan ik echter niets vinden over een verhouding declarabel/niet-declarabel of over een minimale winst. Ik ben erg benieuwd hoe de belastingdienst hier mee omgaat.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 maart 2012, 01:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

De regeling gaat niet over declarabele uren, winst of urenverhouding, maar over het aantal aan je onderneming besteedde uren. Om die aan te kunnen tonen moet je minimaal een behoorlijke urenadministratie voeren, waar mogelijk onderbouwd met achterliggende stukken (agenda, bonnetjes etc.)

Het is wel zaak dat je de belastingdienst er bij controle van kunt overtuigen dat je daadwerkelijk een onderneming gestart bent. Alle tijdsbesteding die verder gaat dan oriënterende voorbereidingshandelingen (zoals inkopen, de klanten die je gehad hebt, een website maken), zou ik zo goed mogelijk documenteren en archiveren.

Veel meer kun je denk ik niet doen. De regeling voor kinderopvangtoeslag is gepatcht voor zelfstandig ondernemers, en starters zijn op die uitzondering weer een uitzondering. Doe wat je moet doen, claim je recht, vertrouw op de rechtstaat en accepteer dat die soms tekortschiet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 maart 2012, 10:09
sasberk sasberk is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 2
Standaard

Beste René, dank voor je bericht. Ik vind het alleen erg moeilijk om in dit opzicht te vertrouwen op de rechtstaat merk ik. Zeker als er mogelijk ineens een dikke rekening op de mat ligt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
declarabele uren, kinderopvangtoeslag, starter, urencriterium


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat reken je als tekstschrijver tot de declarabele uren? Gabrielle Omgaan met opdrachtgevers 4 13 april 2011 07:18
Hoeveel uren offreren voor teksten? marjolijn3 Omgaan met opdrachtgevers 2 5 maart 2010 17:02
Hoeveel uren declareren bij reis naar het buitenland voor opdrachtgever? Rosoo Omgaan met opdrachtgevers 4 11 juli 2009 16:14
percentage declarabele uren scribent Marketing en acquisitie 15 15 februari 2007 16:44
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 11:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon