Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 juni 2009, 09:59
FBT FBT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Berichten: 5
Standaard Bij VOF VAR nodig?

Vinden opdrachtgevers een VAR verklaring ook noodzakelijk als je vanuit een VOF werkt? Of is dan een kvk & btwnr voldoende om aan te tonen dat je geen arbeidsrelatie aangaat met de opdrachtgever?

Ik wil nl. (als eenmanszaak) twee verschillende activiteiten ontplooien, waarvoor ik voor de ene een VAR aanvraag, maar voor de tweede niet.
  #2  
Oud 11 juni 2009, 10:55
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Bij VOF VAR nodig?

Volgens mij word een vof bepaald op het feit dat 2 personen 1 bedrijf voeren en niet of je 2 activiteiten hebt of niet. Of begrijp ik je verkeerd?
  #3  
Oud 11 juni 2009, 11:22
FBT FBT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Bij VOF VAR nodig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Volgens mij word een vof bepaald op het feit dat 2 personen 1 bedrijf voeren en niet of je 2 activiteiten hebt of niet. Of begrijp ik je verkeerd?
Vergeten te melden. Ik zou de VOF dan met mn man oprichten.
  #4  
Oud 11 juni 2009, 11:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Bij VOF VAR nodig?

De VAR staat los van de rechtsvorm. Of je nou met een eenmanszaak, VOF of DGA-BV werkt, als het werk naar zijn aard als dienstverband kan worden gezien dan is de VAR-WUO/DGA het enige dat de opdrachtgever zekerheid geeft dat hij geen loonheffing/premies hoeft in te houden.

Wat is je reden om voor bepaalde werkzaamheden geen VAR te willen aanvragen?
__________________
René
  #5  
Oud 11 juni 2009, 13:01
FBT FBT is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Berichten: 5
Standaard Re: Bij VOF VAR nodig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
De VAR staat los van de rechtsvorm. Of je nou met een eenmanszaak, VOF of DGA-BV werkt, als het werk naar zijn aard als dienstverband kan worden gezien dan is de VAR-WUO/DGA het enige dat de opdrachtgever zekerheid geeft dat hij geen loonheffing/premies hoeft in te houden.

Wat is je reden om voor bepaalde werkzaamheden geen VAR te willen aanvragen?
Bedankt voor je reactie.

Omdat het kalenderjaar al voor de helft om is en ik dan niet aan de ureneis kan voldoen voor de VAR voor beide activiteiten tegelijkertijd. Maar wel voor 1 activiteit.
  #6  
Oud 11 juni 2009, 13:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Bij VOF VAR nodig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FBT Bekijk bericht
Omdat het kalenderjaar al voor de helft om is en ik dan niet aan de ureneis kan voldoen
Er is geen ureneis voor de VAR, slechts een vraag naar het verwachtte aantal uren. Bij het wegen van je antwoord houdt de belastingdienst rekening met je startdatum. En als ze dat onverhoopt niet doet, dan kun je bezwaar indienen.

Citaat:
voor de VAR voor beide activiteiten tegelijkertijd. Maar wel voor 1 activiteit.
Dat is wel op te lossen. Zie "Tweede VAR voor een ander soort werkzaamheden" onderaan in de VAR-handleiding. Dit is gebaseerd op een forumbijdrage van Wim (Aspon) in deze eerdere discussie.
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Waardevolle les over VAR bij detachering/bemiddeling Mariëlle Schrijft Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 22 23 november 2009 11:27
Waarom geen BTW bij VAR resultaat uit overige werkzaamheden? wesout Freelancepraktijk starten 3 31 oktober 2008 00:55
BV's vormen VOF: VAR voor VOF of BV nodig? Richardw Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 9 29 februari 2008 18:50
Geen VAR meer nodig voor veel freelance auteurs/redactiemedewerkers René Nieuws - Voor en door freelancers 0 15 februari 2008 13:07
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon