Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 oktober 2006, 12:16
Tijs
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard bijverdiensten-belasting vraag

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij wat advies/opheldering kan geven.
Naast mijn full-time baan doe ik een aantal keer per jaar wat vormgeef-opdrachtjes voor een kennis. In totaal verdien ik hiermee 3000 euro per jaar bij. Ik heb geen andere 'freelance' opdrachten en ook geen behoefte om 'freelancer' te worden. En ik voldoe dus zowiezo niet aan het VAR-gebeuren. Ik stuur voor elke opdracht een factuur en de opdrachtgever is een eenmanszaak.

Ik heb ergens gehoord dat wanneer je onder een bepaald bedrag bijverdient dit niet hoeft op te geven aan de belastingdienst, klopt dit?
Zo niet, dan lijkt me dat ik het bedrag als inkomsten uit bijverdienste moet opgeven. Hoeveel procent belasting zou ik er dan in dat geval over moeten betalen?

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 oktober 2006, 12:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: bijverdiensten-belasting vraag

Van die bijverdiensten mag je bepaalde kosten aftrekken. Wat je overhoudt heet "Opbrengsten uit overige werkzaamheden" en daarover betaal je gewoon inkomstenbelasting (de schijven en percentages die in dit artikel worden genoemd gelden voor je totale inkomen, niet alleen voor de bijverdiensten).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 oktober 2006, 23:24
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: bijverdiensten-belasting vraag

Rene heeft helemaal gelijk.
Er is namelijk (ook door de belastingdienst zelf ontstaan) een groot misverstand.

Als werknemer hoef je namelijk over de eerste zeg maar 10.000 euro geen belasting te betalen ivm allerlei 'heffingskortingen'. Dit zijn belastingvoordelen als je werkt. Dus stel je bent huisvrouw en je gaat voor 3.000 bijklussen dan hoef je geen belasting te betalen. Maar als die huisvrouw al een baan heeft waarmee ze 15.000 verdient dan betaald ze meer belasting dan die kortingen. Gaat ze vervolgens wat vormgeef klusjes doen dan moet ze over dat extra inkomen gewoon 33% of meer aan belasting betalen.

Kortom ... het lijk allemaal zo leuk maar dat is 't niet altijd
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc? suuus Al die andere praktische dingen 10 21 mei 2007 12:54
Belasting op winst gaat omlaag per 1-1-2007 René Nieuws - Voor en door freelancers 13 20 februari 2007 21:14
Belasting betalen diedehoekstra Belasting 5 8 juli 2006 03:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon