Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 januari 2009, 16:34
Marieke1982
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard VAR-WUO risico

Hallo forumleden,

Een vraagje. Als startend ondernemer heb ik zojuist een grote opdracht aanvaard (trainer/adviseur). Voor mijn opdrachtgever ga ik een VAR-WUO aanvragen. Nu gaat het me best lukken om aan drie opdrachtgevers te komen (ik heb al wat kleine opdrachtjes lopen), maar mijn ene opdrachtgever is zo groot, dat de reële kans bestaat dat deze meer dan 70% van mijn inkomen gaat vormen. Ik ga natuurlijk wel proberen om aan andere grotere opdrachten te komen, maar voel mij hier (zeker als starter) toch wat onzeker over. De opdracht die ik ga doen duurt tenminste een jaar, en ik verwacht er gemiddeld drie tot vier dagen in de week mee zoet te zijn. Dat betekent in principe nog één a twee dagen in de week voor andere opdrachtgevers, dus het zou moeten kunnen, maar ja...

Wat ik me afvraag: stel ik krijg straks een VAR-WUO en op het eind van het jaar blijkt dat het me niet gelukt is om tenminste 30% of zelfs maar 10% van mijn inkomen bij andere opdrachtgevers weg te halen, wat is dan het financiële risico dat ik loop, mocht de belastingdienst moeilijk gaan doen. Ik lees dat je een naheffing qua premies kan krijgen, maar aan welke bedragen moet je dan denken?

Ik ga dit jaar een omzet draaien van tussen de 50000 en 60000 euro, en wil een bepaald bedrag opzij leggen, mocht ik straks toch in de problemen komen. Hoeveel procent van dit bedrag kan ik voor de zekerheid opzij zetten?

Het zou heel fijn zijn als jullie met me mee willen denken! Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om het risico op problemen te verkleinen?

Groeten!
Marieke
  #2  
Oud 12 januari 2009, 23:10
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: VAR-WUO risico

Waarom geef je in je aanvraag VAR niet gewoon aan dat je denkt meer dan 70% bij 1 opdrachtgever te halen? Als je aan de andere criteria voor ondernemerschap voldoet is het helemaal niet gezegd dat je geen VAR-wuo zou kunnen krijgen. Mocht je een VAR-row krijgen kun je altijd nog bezwaar maken of een nieuwe aanvraag indienen (met de genoemde risico's).
  #3  
Oud 4 maart 2009, 13:34
curvers curvers is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2009
Berichten: 16
Standaard Re: VAR-WUO risico

Mijn ervaring is dat als je dat aangeeft dat je afgewezen wordt, maar goed je kan altijd daarna een gewijzigde aanvraag indienen als dat nodig is, of wellicht dat een bezwaar een nog betere weg is.. Omdat het wellicht dan door een persoon en niet geautomatiseerd behandeld wordt waardoor de kans kan toenemen dat je toch je WUO krijgt..
  #4  
Oud 15 september 2009, 23:06
lofstream lofstream is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 19
Standaard Re: VAR-WUO risico

Hallo Marieke,
Ik krijg tegenwoordig in mijn derde jaar als freelancer automatisch een VAR WUO van de belastingdienst. Dat invullen van een VAR WUO is dus gelukkig verleden tijd. Niet aan 3 opdrachten komen? Je vult alleen in wat je verwacht niet hoeveel je achteraf aan opdrachten hebt gehad. Je vult de VAR altijd zonder voorbehoud in. Er wordt nooit aangegeven of je de VAR naar waarheid hebt ingevuld. Dit kan alleen achteraf worden vastgesteld. Je kunt nooit van te voren weten hoeveel opdrachten je in een jaar krijgt. Ik ben freelancers tegengekomen die al jaren bij dezelfde opdrachtgever zitten in dezelfde rol. Ik heb nooit begrepen dat de belasting dit daadwerkelijk controleert. Die arbeidsregel is een dubieuze wetsregel welke makkelijk is aan te vechten. Je hebt immers defacto altijd risico als je geen vast contract hebt. Maak je niet druk om je VAR. Het lijkt grotendeels bangmakerij.

Graag zou ik mensen met negatieve ervaringen rondom VAR WUO vragen te reageren.

Groeten
Peter, den Haag
  #5  
Oud 16 september 2009, 12:12
Ralph lance Ralph lance is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 19
Standaard Re: VAR-WUO risico

Hoi,

Ik heb recentelijk controle gehad en toen kwam dit onderwerp ook aan de orde. De belastinginspecteur gaf aan dat het hem er alleen om ging of er sprake was van 3 of meer opdrachtgevers en niet om de hoogte van de omzet per opdrachtgever. Of dit de manier is waarop hij er zelf mee omgaat is mij niet duidelijk maar ik bevestig dat, zeker in het geval van werkzaamheden waarbij projecten redelijkerwijs langer duren, die 70% regel redelijk makkelijk is aan te vechten. Van de inspecteur begrijp ik dus dat ze daar niet echt meer naar kijken. Voor een timmerman is het vreemd om een jaar bij dezelfde opdrachtgever te zitten maar een reorganisatie of een groot IT project duurt zomaar langer dan 8 maanden. Het kan toch niet zo zijn dat dan je zelfstandigheid ter discussie staat.

De regel van 3 opdrachtgevers is gewoon sneu. Natuurlijk moeten ze beoordelen of je echt ondernemer bent, maar voor mijn part laat je je buurman 100 euro overmaken voor advies en je hebt er al 1 extra.

wel netjes aanvragen de VAR-WUO, reclame maken en 3 opdrachtgevers, dan zit je volgens mij goed!
  #6  
Oud 22 september 2009, 09:39
adminjohn adminjohn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2009
Berichten: 34
Standaard Re: VAR-WUO risico

Ik zit in dezelfde situatie als Marieke, ben in 2007 begonnen en had toen een grote opdrachtgever die 70,3% van mijn omzet opleverde. In 2008 was dit 73% en in 2009 naar verwachting ook zoiets. Wel heb ik daarnaast 10-15 kleine opdrachtgevers.
In alle aanvragen VAR heb ik aangegeven dat mijn verwachting was dat ik meer dan 3 opdrachtgevers zou hebben, waarvan er geen voor meer dan 70% omzet zou zorgen.
Ik denk niet dat de belastingdienst in mijn (en Marieke's) geval moeilijk zal doen.
Een groter risico loop je als die ene grote opdrachtgever wegvalt, maar dat is een ander verhaal.
__________________
www.adminvanbergen.nl
  #7  
Oud 18 oktober 2009, 23:33
Marieke1982
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: VAR-WUO risico

Even een (late) update. Ik heb in de aanvraag van mijn VAR verklaring aangegeven dat ik verwachte meer dan 70% van mijn inkomen bij één opdrachtgever te halen en heb desondanks gewoon een VAR-WUO gekregen. Wel aangegeven dat ik verwachte 3 of meer opdrachtgevers te krijgen, dat ik reclame ga maken enz. Eén grote opdrachtgever is dus blijkbaar niet zo'n groot probleem bij de belastingdienst als sommige mensen vrezen. Het gaat inderdaad om het geheel, zoals al vaker is opgemerkt door forumleden...

Groeten,

Marieke
  #8  
Oud 25 oktober 2009, 04:45
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: VAR-WUO risico

Dag Marieke,

Dankjewel voor je update, altijd leerzaam. Tenminste, als je in je achterhoofd hangt dat ieders situatie verschillend is en het resultaat dus niet 1 op 1 op een ander van toepassing zal/kan zijn.

Groeten, Renée
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 18:13
VAR WUO - creatieve opdrachtgever Dennis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 24 augustus 2007 14:27
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 17:22
Partime loonslaaf + VAR WUO en EZ ? Gertjan Freelancepraktijk starten 4 20 april 2007 16:56


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon