Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 oktober 2009, 11:17
Peterk36 Peterk36 is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 38
Stuur een bericht via MSN naar Peterk36
Standaard VAR voor interimmanager: impliceert opdrachtbeschrijving een gezagsverhouding?

Om in januari aan de slag te kunnen, heb ik natuurlijk oa. een VAR nodig.

Nu ben ik aan het worstelen met de aanvraag van dat ding . Dankzij de handleiding schiet ik al best een aardig eind op ( dank daarvoor ) maar ik blijf nu steken op de gezagsverhouding-vraag.
Ik ga als interimmanager aan de slag, hetgeen natuurlijk impliceert dat bij aanvang van de opdracht er een heldere (of iets minder heldere) opdrachtbeschrijving ligt. De opdrachtgever zal tussentijds voortgangsrapportages krijgen en bepaalt natuurlijk uiteindelijk binnen welke kaders de werkzaamheden uitgevoerd worden.
Is er dan een gezagsverhouding
  #2  
Oud 24 oktober 2009, 12:58
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: ik krijg een beetje hoofdpijn van de VAR

Volgens mij niet, bij elke opdracht is dat immers zo. Wat voor freelance werk je ook doet, er is altijd wel een vorm van opdrachtbeschrijving en de klant houd altijd een vorm van gezag. Als je tekstschrijver bent krijg je ook een opdrachtbeschrijving waar de tekst over moet gaan en de klant houdt gezag of hij de tekst goedkeurt of afkeurt. Als de klant een zin er uit wil, gebeurt dat waarschijnlijk ook. De klant is echter hierdoor niet je baas.
__________________
illustraties, animaties & games
  #3  
Oud 25 oktober 2009, 05:01
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: VAR voor interimmanager: impliceert opdrachtbeschrijving een gezagsverhouding?

Of er wel of geen gezagsverhouding is, ligt aan meer zaken.
Als jij dagelijks dient te verschijnen, dat ook nog eens op een 'van hoger hand' vastgesteld tijdstip dient te doen, luncht in de bedrijfskantine, van te voren 'toestemming' moet vragen om een dag afwezig te zijn, je moet houden aan een bepaald kledingvoorschrift (anders dan ingegeven door Arbowetgeving), kortom, alle dingen moet doen die een collega-manager in loondienst ook moet doen, zal de Belastingdienst al gauw tot de conclusie komen dat er sprake is van een gezagsverhouding.

Groeten, Renée
  #4  
Oud 25 oktober 2009, 11:35
Peterk36 Peterk36 is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 38
Stuur een bericht via MSN naar Peterk36
Standaard Re: VAR voor interimmanager: impliceert opdrachtbeschrijving een gezagsverhouding?

tja.. dat wisselt nogal per opdracht vrees ik.
Ik voer dergelijke werkzaamheden momenteel nog in loondienst uit. Mijn huidige klus is een puren consultancyklus, waarbij ik inderdaad alle vrijheid krijg om werktijden te bepalen etc. (van de opdrachtgever tenminste, mijn werkgever heeft natuurlijk wel nog wat "wensen")
Echter: mijn vorige klus was een pure vervangingsopdracht, waarbij je natuurlijk wel weer te maken hebt met relatief vaste werktijden, niet "zomaar" een dag vrij kunnen plannen etc.
  #5  
Oud 25 oktober 2009, 18:06
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: VAR voor interimmanager: impliceert opdrachtbeschrijving een gezagsverhouding?

De opdrachtbevestiging alleen impliceert niet dat er een gezagsverhouding is. Het is één van aantal feitelijke omstandigheden, waaruit de belastingdienst opmaakt dat er sprake is van een gezagsverhouding. Bij interimmanagers lag dat altijd al moeilijk. Voordat het UWV er was heeft het toenmalige LISV met de brancheorganisatie overeenstemming bereikt, wanneer er wel/niet sprake is van zelfstandig ondernemerschap. Deze beleidslijn is met de komst van de VAR weer ingetrokken.
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
gezagsverhouding, interimmanagement


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 09:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon