Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 oktober 2009, 16:37
Petra Megens's schermafbeelding
Petra Megens Petra Megens is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Berichten: 49
Standaard Opdrachtgever krijgt rekening en vraagt nu pas VAR

Dag allemaal,

Als ik het goed heb, staat mijn vraag niet op het forum, maar als ik me vergis dan bij voorbaat excuus.

Ik heb - na offerte - een kleine coachklus aangenomen voor een grote zorgleverancier. Offerte stelt duidelijk dat ik acht tot maximaal tien uur zal werken met vier tot vijf coachees. Prijs afgesproken, klus aangenomen, rekening verstuurd. Nu krijg ik een brief op de mat die stelt dat de opdrachtgever pas betaalt als ik een VAR kan overleggen. Mijn eerste reactie: had dat eerder gezegd! Dan had ik voor die tien uur werk een hogere prijs gevraagd. Oftewel, ik vind dat de opdrachtgever dit in een eerder stadium onderdeel van de deal had moeten maken. Nu is het te laat.

Aan de andere kant wil ik dit natuurlijk snel en vooral smooth oplossen. Echter, (nog) een paar uur bezig met het aanvragen van een VAR voordat ik mijn kleine beetje geld krijg, is not my idea of smooth.
Btw, ik ben aangesloten bij de NOBCO.

Iemand suggesties? Reuze bedankt!
__________________
PETRAMEGENS.NL TeleCoaching
"Speel, werk, leef!"
  #2  
Oud 22 oktober 2009, 16:48
adminjohn adminjohn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 september 2009
Berichten: 34
Standaard Re: Opdrachtgever krijgt rekening en vraagt nu pas VAR

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petra Megens Bekijk bericht
Echter, (nog) een paar uur bezig met het aanvragen van een VAR voordat ik mijn kleine beetje geld krijg, is not my idea of smooth.
Hallo Petra, het invullen van het VAR formulier is in een kwartiertje gebeurd, bovendien heb je de VAR-verklaring (zo is mijn ervaring) binnen een paar dagen al op je deurmat liggen.
Succes!
__________________
www.adminvanbergen.nl
  #3  
Oud 22 oktober 2009, 17:30
Petra Megens's schermafbeelding
Petra Megens Petra Megens is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Berichten: 49
Standaard Re: Opdrachtgever krijgt rekening en vraagt nu pas VAR

Bedankt John, dat scheelt. Je had gelijk over dat kwartiertje. Ik heb er meteen maar twee aangevraagd: ook een voor volgend jaar.

Toch blijf ik zitten met de vraag hoe ik mij verder moet verhouden met de opdrachtgever. Hij stelt mij in het nadeel door zijn opstelling van: eerst je VAR laten zien, dan krijg je pas je geld. De deal was al rond. In mijn geval wordt het w.s. "inkomsten uit overige werkzaamheden". De opdrachtgever heeft dan nog steeds geen zekerheid, en moet het zelf inschatten. Met een offerte van max. tien uur werk lijkt me dat geen onoverkomelijk risico, maar hoe klein ook: naar mijn idee moet hij het nu zelf maar dragen in plaats van het pas na ontvangst van de factuur bij mij neer te leggen. Ben benieuwd hoe mijn collega-zelfstandigen daar over denken.

Groet,
__________________
PETRAMEGENS.NL TeleCoaching
"Speel, werk, leef!"
  #4  
Oud 22 oktober 2009, 17:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Opdrachtgever krijgt rekening en vraagt nu pas VAR

Ik ben het helemaal met je eens Petra. Je hebt recht op de betaling en daar mag niet achteraf een nieuwe voorwaarde aan worden verbonden.

Dat neemt niet weg dat het een kleine moeite is om een VAR aan te vragen en dat het redelijk is dat de opdrachtgever erom vraagt.

Ik zou daarom beide doen:
  1. Een VAR aanvragen.
  2. Die met een begeleidend briefje opsturen waarin je je op het standpunt stelt dat in de overeenkomst geen voorwaarde was opgenomen t.a.v. de VAR en dat de betaling daarom tijdig dient plaats te vinden, ongeacht de inhoud van de VAR.
Daarmee dek je je alvast in voor het geval de opdrachtgever zegt: "bij een var-row betalen we niet", of "dit werk valt niet onder de omschrijving".

Die VAR-aanvraag moet je verder niet zo tegenaan hikken, vind ik. Dat is nu eenmaal een jaarlijks ritueel voor de meeste freelancers.
__________________
René
  #5  
Oud 22 oktober 2009, 17:47
Petra Megens's schermafbeelding
Petra Megens Petra Megens is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Berichten: 49
Standaard Re: Opdrachtgever krijgt rekening en vraagt nu pas VAR

Dag René,

Erg bedankt voor je antwoord. Vooral je suggestie onder punt 2. voor dat begeleidende briefje maakt mijn dag weer goed.
Ik hik verder niet zo tegen een VAR aan, en nu ik weet dat het inderdaad maar een paar minuten kost, helemaal niet meer. Toch maar standaard aanvragen, dus.

Groet,
__________________
PETRAMEGENS.NL TeleCoaching
"Speel, werk, leef!"
  #6  
Oud 23 oktober 2009, 12:39
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Opdrachtgever krijgt rekening en vraagt nu pas VAR

Is het doel van een VAR niet om duidelijkheid te krijgen indien het onduidelijk is of er sprake kan zijn van een loondienstverband?

Gezien de beperkte uren die je gemaakt hebt op basis van losse projecten lijkt me het zwaar overtrokken om een VAR verklaring te eisen. Het mag toch duidelijk zijn dat de belastingdienst bij deze opdracht nooit vraagtekens zal zetten bij het al dan niet aanmerken van jou als ondernemer?

Je zou eens kunnen proberen dit inzicht bij je opdrachtgever tussen de oren te krijgen.
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
  #7  
Oud 25 oktober 2009, 04:57
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Opdrachtgever krijgt rekening en vraagt nu pas VAR

Dag Petra,

Ik voorzie hier een klein probleempje met de VAR en wel in de afgiftedatum en geldigheidsduur van het ding. Ik heb er mijn eigen verzameling van de afgelopen jaren nog even op nageslagen en op sommigen staat wel degelijk een 'afwijkende' ingangsdatum.

Op de site van de Belastingdienst staat een duidelijke voorwaarde vermeld:
"U verricht de werkzaamheden binnen de geldigheidsduur van de VAR."

Jij hebt 'm achteraf aangevraagd, dus bestaat er een kans dat je een ingangsdatum krijgt die ligt ná afronding van de werkzaamheden.
Maar ach, als jij toch een VAR-row krijgt, heeft je opdrachtgever er - zoals je zelf al aangeeft - per saldo toch niks aan.

Groeten, Renée
  #8  
Oud 28 oktober 2009, 11:14
Petra Megens's schermafbeelding
Petra Megens Petra Megens is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Berichten: 49
Standaard Re: Opdrachtgever krijgt rekening en vraagt nu pas VAR

Dag Renée,

Gisteren twee VAR's binnengekregen, een nog voor 2009 en een alvast voor 2010. Mega-snel dus. De geldigheidsduur van beide: van 1 januari tot 31 december.

Ik heb de VAR inderdaad 'achteraf' aangevraagd, maar dat is achteraf ten opzichte deze opdracht. Dezelfde soort werkzaamheden heb ik het hele jaar verricht. Ik denk dus niet dat de opdrachtgever hiertegen in redelijkheid nog bezwaren kan opwerpen.

Iedereen bedankt voor je opmerkingen en suggesties.

Groet,
__________________
PETRAMEGENS.NL TeleCoaching
"Speel, werk, leef!"
  #9  
Oud 28 oktober 2009, 16:02
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Opdrachtgever krijgt rekening en vraagt nu pas VAR

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Petra Megens Bekijk bericht
(...)achteraf ten opzichte deze opdracht. (...) Ik denk dus niet dat de opdrachtgever hiertegen in redelijkheid nog bezwaren kan opwerpen.
Als onder het kopje 'Geldigheidsduur van de verklaring' een ingangsdatum vermeld staat die ligt ná afronding van de opdracht, heeft je opdrachtgever voor de betreffende opdracht niets aan de VAR.
Onder het kopje 'Gevolgen van deze verklaring' staat namelijk: "Gedurende de geldigheid van deze verklaring is uw opdrachtgever gevrijwaard van het risico dat de Belastingdienst achteraf loonheffingen naheft voor deze arbeidsrelatie."

Maar je hebt gelijk, want voorop staat natuurlijk, dat de opdrachtgever het verzoek om een VAR bij je neer had moeten leggen vóór aanvang van de opdracht. In dat geval had jij nog tijdig voor een geldige VAR-wuo kunnen zorgen.

Groeten, Renée
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
var


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR wuo langlopende opdrachtgever Rosoo Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 26 maart 2009 01:42
VAR en 70% bij 1 opdrachtgever Molenaar Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 16 september 2008 23:20
Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR krelis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 15 juli 2008 00:11
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
Auteursrechtschending: tegenpartij vraagt factuur en VAR Karian Al die andere praktische dingen 9 9 februari 2007 20:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon