Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 november 2009, 13:03
markh markh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 november 2009
Berichten: 3
Standaard ZZP-er met VAR-WUO 'gestraft' door UWV?

Hallo allemaal,

Ik kom volgend jaar terecht in een WW-uitkering, en wil graag starten als freelancer. Daartoe wil ik een VAR-WUO zien te krijgen, met als doel mijn 'onderneming' gestaag op te bouwen. De uren (in het begin waarschijnlijk slechts een paar uur per week) die ik hieraan besteedt worden afgetrokken van mijn WW-uitkering. Nu heb ik begrepen dat het UWV hier niet bepaald positief tegenover staat, klopt dat ?


Dit las ik op een ander forum:
"En tenslotte heb ik zelfs gemerkt dat er coaches zijn die ww´ers straffen als zij de VAR WUO hebben. Die verklaring heeft een totaal andere functie, dus wederom wordt de ww´er onderuit gehaald door zijn eigen beste intenties.", aldus een medewerker van de kvk.

Iemand ervaringen met mijn situatie?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mark.
  #2  
Oud 12 november 2009, 17:05
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: ZZP-er met VAR-WUO 'gestraft' door UWV?

Hi Mark,

welkom hier!
Ik weet niet in hoeverre het interessant kan zijn, maar heb je al eens een zoekactie gestart met term
UWV

op het forum?


Groet,
Ramon
  #3  
Oud 12 november 2009, 18:41
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: ZZP-er met VAR-WUO 'gestraft' door UWV?

Alle uren die je besteedt aan je bedrijf moet je opgeven. Wat het UWV er nu (= tijdens een dienstverband) van vindt dat je start als freelancer, is niet belangrijk. Het wordt anders als je werkloos bent en vanuit een WW uitkering wil starten. Dan gaat het UWV akkoord als men inschat dat je bedrijf levensvatbaar bent. Daarvoor moet je waarschijnlijk een gedegen ondernemingsplan overleggen. Op zich is dat ook wel logisch. Is je bedrijf niet levensvatbaar, dan zit je (uiteindelijk) langer in de WW en dat is ongewenst volgens de overheid. Dan kun je beter begeleidt worden naar een andere baan.

Als je met enkele uren begint, dank ik niet dat er voor jou een VAR-WUO inzit.

Wim
  #4  
Oud 22 november 2009, 15:27
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard Re: ZZP-er met VAR-WUO 'gestraft' door UWV?

@Markh: Tja, UWV is vooral gericht op werknemers en niet op werkgevers. Daar ontvangen ze alleen geld van om het uit te keren aan werknemers (even heel grof gesteld )

Verder zijn er heel wat mensen die op deze manier willen starten. De meeste lukt het niet. Dat maakt de UWV medewerkers ook niet happiger op dit soort trajecten. Hoop werk en geen resultaat.

Wat jij vooral moet doen is een goed en realistisch plan maken waarom jij denkt dat je een zodanig unieke marktpositie hebt dat het jou wel lukt. Sterker nog, je zou eigenlijk helemaal niets van doen moeten hebben met UWV omdat jouw plan zo goed is dat je het ermee gaat redden. Dus toestemming van UWV heb je helemaal niet nodig

Dat is namelijk de essentie van ondernemen. Je eigen broek ophouden. Als je over een paar jaar in de problemen zou komen is er ook een achtervang in de vorm van UWV.
 

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 09:29
VAR wuo langlopende opdrachtgever Rosoo Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 26 maart 2009 01:42
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 18:13
VAR WUO - creatieve opdrachtgever Dennis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 24 augustus 2007 14:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon