Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 juli 2010, 16:27
Tak81 Tak81 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2010
Berichten: 3
Standaard 2 auto's op de zaak, zonder personeel

Dag,

Ik heb de volgende vraag.

Ik rij nu een auto met een cataloguswaarde van 69.500,00 euro. Hiervoor betaal ik nu bijtelling, echter rij ik privé minimaal. Niet echt ideaal dus.

Idee is het volgende:

De huidige auto ga ik alleen zakelijk rijden dus vraag ik een Verklaring aan geen privegebruik auto.

Daarnaast koop ik een 14% bijtelling auto met de zaak waar ik zowel privé als heel af en toe zakelijk mee ga rijden. Hierover betaal ik dan bijtelling.

Doordat de cataloguswaarde rond de 20.000 euro is, valt de bijtelling ook reuze mee, en zakelijk kan ik nog extra profiteren van 28% investeringsaftrek.

De vraag is? Mag dat van de belastingdienst: 2 auto's op 1 zaak waarvan de duurste alleen zakelijk wordt gebruikt? en de ander met name privé.

Graag jullie reactie. Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 juli 2010, 18:04
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard Re: 2 auto's op de zaak, zonder personeel

Weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij gaat de BD uit van de hoogste waarde (=duurste auto) voor de bijtelling. Het wordt moeilijk (denk ik althans) om de inspecteur te overtuigen van het feit dat je 2 auto's nodig hebt zonder personeel.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 juli 2010, 13:49
Tak81 Tak81 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2010
Berichten: 3
Standaard Re: 2 auto's op de zaak, zonder personeel

Bedankt voor je reactie. Daar zit ik inderdaad mee, maar kan geen exacte regels daarover vinden. Staat wel letterlijk op de site van de BD dat je 2 auto's op de zaak mag rijden, waarvan 1 met bijtelling.

Maar of ze dan automatisch de duurste als bijtelling kiezen is mij niet duidelijk. Dus antwoorden zijn nog welkom.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 juli 2010, 15:34
hoffit hoffit is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 november 2009
Berichten: 80
Standaard Re: 2 auto's op de zaak, zonder personeel

Vond dit op het internet:
Link: http://www.jongbloed-fiscaaljuristen...aak_en_fiscus/

Meerdere auto’s

Stel, u rijdt een Range Rover (bijtelling € 35.000) op de zaak. U koopt hierbij ook een Jaguar (bouwjaar 1975) op de zaak (bijtelling € 3.750). Vervolgens vraagt u de Belastingdienst of u de bijtelling mag “middelen”. U kunt immers niet in beide auto’s tegelijk rijden. Gemiddelde bijtelling zo’n € 20.000. Netto voordeel bedraagt hiermee ongeveer € 7.000 (los van de kosten van de Jaguar). Recentelijk zijn een aantal uitspraken bekent geworden (ondermeer Gerechtshof Den Haag d.d. 7 juli nr 08.00103 publicatie 2 oktober 2009) waarin het tegendeel wordt bepaald, er moet volgens het Gerechtshof over 2 auto's worden bijgeteld, de dealerregeling is niet van toepassing). De belastingdienst is mede hierdoor minder toeschietelijk in het maken van afspraken, vooroverleg is dus noodzakelijk.






Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 juli 2010, 16:25
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: 2 auto's op de zaak, zonder personeel

Op zich is het niet aan de Belastingdienst om de keuzes die je als ondernemer maakt te beoordelen. M.a.w. zij mogen zich niet bemoeien met jouw bedrijfsvoering. Kortweg: als jij het noodzakelijk vindt om 2 auto's op de zaak te zetten kan dat.
Maarrr.... je moet dan wel het zakelijk belang ervan aannemelijk kunnen maken anders kunnen zij stellen dat de "zakelijke" aankoop met name is bedoeld om fiscaal en/of privé voordeel te halen en achteraf een correctie aanbrengen.
Nu begrijp ik uit je verhaal dat dit laatste ook met name is wat je beoogt. Ik zie buiten de privé / fiscale voordelen die je noemt niet welk zakelijk belang hiermee is gemoeid.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 juli 2010, 10:56
Tak81 Tak81 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2010
Berichten: 3
Standaard Re: 2 auto's op de zaak, zonder personeel

Hoffit en Marjan bedankt voor jullie reacties.

Het is dus een lastig verhaal, persoonlijk lijkt mij een zakelijke overweging van de investeringsaftrek + het zo door de overheid gestimuleerde zuinig rijden een redelijke onderbouwing. Tevens kan ik aantonen dat iemand uit een andere werkmaatschappij regelmatig mijn auto meeneemt naar klanten, waardoor een 2de auto handig is.

In de andere werkmaatschappij is onvoldoende kapitaal aanwezig om zelf een auto te kopen, waardoor mijn auto nu door iemand anders wordt gebruikt.

Is het handig om vooraf met de BD dit te overleggen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 juli 2010, 15:58
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: 2 auto's op de zaak, zonder personeel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tak81 Bekijk bericht
Hoffit en Marjan bedankt voor jullie reacties.

Het is dus een lastig verhaal, persoonlijk lijkt mij een zakelijke overweging van de investeringsaftrek + het zo door de overheid gestimuleerde zuinig rijden een redelijke onderbouwing. Tevens kan ik aantonen dat iemand uit een andere werkmaatschappij regelmatig mijn auto meeneemt naar klanten, waardoor een 2de auto handig is.

In de andere werkmaatschappij is onvoldoende kapitaal aanwezig om zelf een auto te kopen, waardoor mijn auto nu door iemand anders wordt gebruikt.

Is het handig om vooraf met de BD dit te overleggen?
Het is zeker handig dit van te voren te overleggen. Een argument kan zijn dat de Grote auto een zakelijke uitstraling heeft die nodig is in je bedrijfsvoering, De kleine auto is goedkoper en voor ritjes die de zakelijke uitstraling niet nodig hebben gebruik je deze en natuurlijk ook prive.

Wel zorgen voor een sluitende kilometer administratie anders heb je gewoon beide bijtellingen
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 juli 2010, 09:46
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: 2 auto's op de zaak, zonder personeel

Je moet altijd uitgaan van het principe: hoe kan ik dit verantwoorden tegenover bij een eventuele controle van de inspecteur? Er bestaan voor veel dingen geen vaste regels, maar als je met een aannemelijke uitleg kan komen, dan is dat doorgaans okee.
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sterke groei zelfstandigen zonder personeel voorbij René Nieuws - Voor en door freelancers 1 3 september 2009 10:54
Zelfstandigen Zonder Personeel en Zonder Hinderlijke Regels (actieplan EZ) René Nieuws - Voor en door freelancers 3 28 januari 2009 02:58
Opdrachtgever haalt mijn handboek offline, zonder kans te geven voor verbetering Hermina Omgaan met opdrachtgevers 7 6 oktober 2007 13:50
Auto op de zaak of niet ? NielsW Al die andere praktische dingen 3 22 juli 2007 18:55


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon