Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 januari 2011, 14:52
Elvuuwiej Elvuuwiej is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2009
Berichten: 4
Standaard HBO lesgeld en studiekosten aftrekbaar

Ik heb al een tijdje op internet rond gezocht en op dit forum, maar heb toch nog niet een duidelijk antwoord gevonden.

Ik ben samen met mijn man de gelukkige ouders geworden van een prachtmeid, maar hierdoor heb ik ervoor gekozen met mijn HBO studie te stoppen.
Nu wil ik alsnog graag mijn HBO diploma halen, maar wil dit wel vanuit huis doen omdat ik onze kleine niet alleen wil laten.

Nu is het zo dat mijn man een eenmanszaak heeft: een media vormgeving bureautje. Nu wil ik graag bij het LOI Communication and Multimediadesign gaan doen zodat ik mijn man in de toekomst kan aanvullen, maar dat ligt er ook een beetje aan of we dan de kosten fiscaal kunnen aftrekken of niet, en zo ja, hoeveel..
Naast ons eenmanszaakje werkt mijn man ook 2 dagen in de week buiten de deur waar hij zo'n 700 euro per maand mee verdiend, mocht dit nog van invloed zijn op het antwoord.

Wie o wie weet hier meer vanaf?
Alvast super bedankt!

Ps: de kosten voor materiaal is ongeveer 500 euro, lesgeld is 36 x € 142,50= 5130 euro (3 jaar), examengeld is 2700 euro
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 januari 2011, 15:32
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste ..

Jou man heeft een eenmanszaak en jij wilt studeren. Dat betekent dat de studiekosten niet aftrekbaar zijn van de winst van de eenmanszaak (er is namelijk geen zakelijk belang om die kosten te maken)

Maar de Inkomstenbelasting heeft een prima aftrekmogelijkheid voor studiekosten Op hoofdlijnen geld jaarlijks een drempel van 500 euro en er zijn nog wat voorwaarden. maar inprincipe kun je dan het merendeel van de kosten aftrekken van je IB en afhankelijk van in welke schijf je belastingbetaald krijg je dan 42% of 52% terug.

Lees de link die ik heb toegevoegd even goed door en als je dan nog vragen hebt dan hoor ik het wel
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer gezocht (samenwerking) Freelancers in het HBO voor een intervisiegroep? Isabelle Marktplaats 2 29 november 2010 17:57
Inkomstenbelasting Zijn giften zakelijk aftrekbaar? an@ Belasting 3 27 juni 2010 01:03
Aftrek studiekosten Dolinda Belasting 13 26 december 2009 01:04
verhuiskosten aftrekbaar? els brouwer Belasting 2 15 augustus 2008 10:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon