Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 25 mei 2013, 15:01
Lisafr Lisafr is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 april 2013
Berichten: 4
Standaard Aandelen in BV opdrachtgever?

Hallo,

Ik heb een moeilijke vraag en kan nergens een goed antwoord vinden.
Mijn opdrachtgever biedt mij 5% aandelen aan in de nieuwe BV waarvoor ik consultancy-diensten verleen. Nu vraag ik mij echter af hoe het zit als ik als ZZP'er aandelen (aanmerkelijk belang??) krijg uit die BV. Heb ik dan aan het eind van het jaar gewoon recht op zelfstandigen- en startersaftrek? Zou het uitmaken als het maar 4% was? Naast deze aandelen krijg ik ook nog een (kleine) vergoeding voor mijn werkzaamheden.
Eigenlijk wil ik liever een hogere uurvergoeding hebben, maar bij nader inzien ben ik ook wel bereid om wat risico te nemen en er zelf aan bij te dragen dat de BV goed gaat lopen. Kan iemand mij vertellen wat er met mijn positie als ZZP'er gebeurt? Loop ik ook risico (behalve dan dat ik niets krijg of overhoud) als de BV failliet gaat?
Ik heb wat bedenktijd gevraagd en hoop dat iemand mij hier iets over kan vertellen. Voor alle duidelijkheid: ik heb dit jaar ook andere opdrachtgevers gehad en heb een VAR-WUO-verklaring. Bedankt alvast!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juni 2013, 20:23
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Bij 5% van aandelen kunnen de aandelen een onderdeel gaan vormen van je onderneming of ze vormen een aanmerkelijk belang. Dit hangt van af de soort overeenkomst die je sluit. Als je een opdrachtovereenkomst sluit is sprake van ondernemingsvermogen bij een arbeidsovereenkomst is sprake van aanmerkelijk belang.

Bij een opdrachtovereenkomst zullen de aandelen tot je ondernemingsvermogen worden gerekend. Waardestijging en daling worden dan progressief belast. Wanneer de aandelen tot het ondernemingsvermogen worden gerekend, heb je recht op de diverse ondernemersfaciliteiten. Tevens dien je btw af te dragen over de waarde van de aandelen.

Ik zou wel de overeenkomst voor de veiligheid voorleggen aan de belastingdienst. Daarbij zou ik dan tevens afstemmen de gevolgen voor de inkomsten die je krijgt na de ontvangst van de aandelen.

Is sprake van een arbeidsovereenkomst dan zal de waarde van de aandelen en de vergoeding gezien worden als loon. Hierover dient dan loonbelasting te worden betaald door de B.V. De waardestijging of waardedaling worden belast als inkomen uit aanmerkelijk belang (tarief 25%).

Bij minder dan 4% van de aandelen hangt het antwoord af of sprake is van verschillende soorten aandelen en wederom het soort contract dat je afsluit. Wanneer de aandelen worden verkregen in het kader van je opdracht als ondernemer dan worden de aandelen tot je ondernemingsvermogen gerekend.

Zo niet dan is sprake van loon. Ervan uitgaand dat er geen verschillende soorten aandelen zijn worden de aandelen vervolgens belast als inkomen uit sparen en beleggen.

Welke risico's je loopt bij een faillissement hangt ervan af of je ook bestuurder wordt van de B.V. Ben je geen bestuurder en de B.V. gaat failliet dan is je verlies de waarde van de verkregen aandelen

Ben je bestuurder en het faillissement is aan jouw te wijten dan kun je in privé aangesproken worden. Ben je bestuurder dan zal overigens eerder sprake zijn van een arbeidsovereenkomst dan van een opdrachtovereenkomst.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 juni 2013, 21:30
Lisafr Lisafr is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 april 2013
Berichten: 4
Standaard

Beste Beladv,
Hartelijk dank voor de heldere uitleg; het is me nu helemaal duidelijk!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meer dan 70% bij 1 opdrachtgever Markie Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 12 28 december 2015 14:20
Uitbetaling Management fee vanaf Holding BV Yero Administratie 3 28 januari 2013 15:52
Kleine bv interessant voor zzp'er? René Al die andere praktische dingen 2 26 juli 2012 10:12
Wie is mijn opdrachtgever Niki Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 18 3 april 2009 18:33
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 18:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon