Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 mei 2006, 15:09
Branco Branco is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 mei 2006
Berichten: 1
Standaard Belastingregels voor freelance vertaler

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over wat de belastingregels zijn die gelden voor mijn situatie. Ik ben freelance vertaler/proofreader en krijg via een computerprogramma waarop ik kan inloggen mijn opdrachten binnen van een bedrijf dat op zijn beurt opdrachten binnen krijgt van klanten. Het is een buitenlands bedrijf waardoor ik dus mijn geld uit het buitenland ontvang. Mijn vragen zijn: hoe bereken ik hoeveel belasting ik moet betalen, is het gewoon een percentage over mijn totaal gegenereerde inkomen? En mijn tweede vraag is: moet ik in Nederland belasting betalen of niet? Aangezien ik dus wel in Nederland werk, maar via een buitenlands bedrijf betaald krijg.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 mei 2006, 15:14
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 753
Stuur een bericht via MSN naar Hetty Dalsheim
Standaard Re: Belastingregels voor freelance vertaler

Heb je al op de site van de belastingdienst gekeken. www.belastingdienst.nl
en dan zakelijk aan klikken. Misschien krijg je hierdoor een antwoord op je vraag.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 mei 2006, 16:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Belastingregels voor freelance vertaler

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Branco
hoe bereken ik hoeveel belasting ik moet betalen, is het gewoon een percentage over mijn totaal gegenereerde inkomen?
Wat je betaald krijgt is (neem ik aan) omzet. Je maakt kosten (computer, internet etc.). Omzet - kosten = winst. De winst wordt belast als 'winst uit onderneming' in de inkomstenbelasting. Hoeveel dat is, is niet eenvoudig te zeggen. Boxen, schijven, aftrekposten etc. Kijk op de site van de belastingdienst en/of een belastingalmanak.

Citaat:
moet ik in Nederland belasting betalen of niet?
Over je inkomsten: ja.

Over de omzet (BTW), misschien. Leveren aan het buitenland is soms BTW-vrij, afhankelijk van land, aard van de werkzaamheden, plaats van dienst etc. Die beoordeling kan (helaas) vrij ingewikkeld zijn.

Citaat:
Aangezien ik dus wel in Nederland werk, maar via een buitenlands bedrijf betaald krijg.
Het is (neem ik aan) niet je werkgever, die loonbelasting inhoudt etc. Want dat zou je wel gezegd hebben. Als freelancer/zelfstandige is het uitgangspunt dat je in Nederland woont / gevestigd bent en hier je 'vaste inrichting' hebt.

Mijn bedrijf levert ook aan het buitenland (Spanje, VS), maar heeft fiscaal gezien alleen met Nederland te maken.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon