Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 augustus 2011, 15:48
yvopiet yvopiet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2011
Berichten: 10
Standaard Auto privé en toch btw terugvragen?

hallo,ik zit met een vraag en doe er maar gelijk een voorbeeld bij.

ik ben zzp er id bouw en gebruik mijn prive auto voor het reizen naar mijn werkplek,dus de auto is niet zakelijk.

ik heb nl gehoord als je ook puur je prive auto voor je zaak voor je werk gebruikt er wel degelijk aftrekposten zijn,nl de 19 ct per km,maar dat wist ik al.
maar het schijnt ook zo te zijn dat je 75% van je betaalde btw over je prive autokosten ook kunt aftrekken,is dit waar?
voorbeeld:
om het makkelijk te maken hou ik de btw op 20%
stel ik rijd per jaar met mijn priveauto 20.000 km,en dus zou ik 20.000 keer 20 ct= 4000 euro kunnen opvoeren.
daar 20% van =800 euro,en daar dus die 75% van =600 euro ook kunnen opvoeren?
en telt dit ook voor de andere priveautokosten,zoals onderhoud ed.?


wie weet dit?
bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 augustus 2011, 16:44
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Het klopt wel maar je voorbeeld klopt niet. zo daar heb je lekker veel aan hé..

Je mag 75% btw aftrekken van de kosten die je maakt, dus de brandstof, onderhoud e.d. op de 19 cent zit geen btw dus kun je die niet terugvragen. (het word ook erg lastig aan jezelf een factuur met btw te sturen)

Je kunt dus alleen de btw terugvragen op facturen die je van andere bedrijven krijgt. Dus de garage en de benzine pomp e.d. Bij benzine bonnen moet je ook nog op letten dat de bon herleidbaar is naar jou als ondernemer dat betekent dat je altijd met een pinpas, creditcard of tankpas moet betalen. Voor contant betaalde benzine kun je geen btw aftrekken met de bon, behalve als je dan een btw bon op naam hebt gekregen
Bij hoge uitzondering hoeft een tankbon niet op je naam te staan als door de betaalmethode wel herleidbaar zijn naar jou als ondernemer.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 augustus 2011, 17:39
yvopiet yvopiet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2011
Berichten: 10
Standaard 75% btw terug?

bedankt,dus als ik het goed begrijpt,dan kun je van je prive autokosten wel 75% vd btw aftrekken,dus no0gmaals een voorbeeld:
stel ik heb ih jaar 1000 euro aan onderhoudskosten voor mijn auto,en daarvan betaal ik vb 200 euro aan btw,dus dan mag ik van die 200 euro 75% van aftrekken =150 euro?
en wat de brandstof betreft:het heeft dus niks met die 19 ct te maken,maar je moet dus wel bonnetjes kunnen overleggen waar de btw op vermeld staat?
klopt dit wat ik zeg?
bij voorbaat dank

ph
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 augustus 2011, 17:52
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ja dit voorbeeld klopt en je moet inderdaad de benzinebonnetjes bewaren als je de btw wilt aftrekken voor 75%.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 augustus 2011, 20:11
yvopiet yvopiet is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2011
Berichten: 10
Standaard

ok u wordt bedankt,alleen jammer dat ik al die tankbonnetjes niet meer hebt,of is daar nog wat aan te doen bv met de km registratie die ik toch bij houd?
vr gr ph
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 augustus 2011, 21:19
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

nee helaas, geen bonnetjes = geen btw teruggaaf, daar is niet veel meer aan te doen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 augustus 2011, 09:50
BRICC BRICC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2011
Berichten: 16
Standaard nog een vraag

Interessante discussie....en nu nog een andere vraag.
Stel ik schaf prive een auto aan voor 8.000,-- de kosten kan ik dan voor 75% opvoeren. Mijn opdrachten zijn tweeerlei.

1. Vaste opdracht met een reiskostenvergoeding van € 50,-- per dag
2. Opdrachten voor o.a. acquisitie (voor mij worden dat dus zakelijke kilometers)

Mag ik nu voor zowel 1 als 2 0,19 cent opvoeren?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 augustus 2011, 09:53
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

@BRICC: Zakelijke kilometers mag je altijd 0,19c p/km aftrekken. Ook als je zelf met de opdrachtgever regelt dat hij jouw een extra reiskostenvergoeding betaald.
__________________
3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau
3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties
http://www.3dinyourhands.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 augustus 2011, 09:59
BRICC BRICC is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2011
Berichten: 16
Standaard

Top. Thanx,

Dan nog 1 kleine vraag. Stel ik zie een auto staan met de opmerking BTW verrekenbaar. Is dat dan alleen als je deze 'op de zaak' zet of ook als ik hem prive aanschaf en als eenmanszaak die doorbelasting van 0,19 cent per kilometer doe..

Inzake de andere vraag begrijp ik nu het volgende.

Ik schaf prive een auto aan. Ik rijd daar ook zakelijk in. Alle onderhoud etc. mag ik voor 75% van de BTW terugvorderen. Ik mag tevens 0,19 cent de zakelijke kilometer aftrekken van de winst. Ik mag een vergoeding afspreken met mijn opdrachtgever...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 augustus 2011, 12:08
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

even voor de zekerheid: Je mag 75% van de BTW op de onderhoudskosten aftrekken, dus niet 75% van de onderhoudskosten zelf!

Ja je mag voor alle zakelijke kilometers 19 cent per kilometer rekenen. Als jij lop de fiets naar de kantoorboekhandel gaat om een pak papier te halen voor je bedrijf zou je zelfs die kilometers mogen aftrekken tegen 19 cent.

Aan je opdrachtgevers mag je een vergoeding vragen voor de reiskosten. Maar dit is omzet en je moet hier 19% btw over rekenen, of als jij diensten levert tegen 6% dan mag je ook 6% rekenen (het btw tarief voor reiskosten volgt de hoofddienst)
Ook is de vergoeding niet gemaximeerd op 19 cent per kilometer, je mag ook 25 cent of 50 cent rekenen per kilometer.

Alleen aan de kostenkant is een maximering ingevoerd om te voorkomen dat iedereen zijn kilometers tegen 1 euro aftrekt als kosten en daarmee de winst flink drukt en dus minder belasting zou betalen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Auto importeren uit Duitsland: BPM, BTW, zaak of privé? Greef Belasting 0 1 juni 2008 09:52
Prive auto en BTW sanne Belasting 17 12 maart 2008 23:40
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18
Geen btw op de factuur: toch terugvragen? Life Creations Administratie 1 27 november 2006 12:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon