Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 oktober 2011, 15:22
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard Mkb-winstvrijstelling alsnog toepassen?

Als kleine zelfstandige (ben ook student) voldoe ik niet aan de eisen gesteld door de BD om ondernemersaftrek etc. toe te passen.

Nu kom ik er nu pas achter, dat vanaf 2010 de MKB-winstvrijstelling niet meer aan het urencriterium is gebonden. Echter heb ik mijn definitieve aanslag over 2010 al verstuurd en verrekend. Is dat nog terug te halen?

Ruwweg 2010 (standaard aftrek buiten beschouwing):

8000 (eenmanszaak)
250- (gereden km's prive auto)
------
7750 (belastbare winst)

Daarover heb ik dan ongeveer (33%) 2557,50 belasting over betaald.


Met MKB-regeling zou ik

8000 (winst uit eenmanszaak)
250- (gereden km's prive auto)
960- (MKB-winstvrijstelling, 12% van 8000)
------
6790 (belastbare winst)

Daarover zou ik dan ongeveer (33%) 2240,70 belasting over betalen.

Dit betekent dat ik dus over 2010 een dikke (2557-2240) 300 euro teveel aan belasting heb betaald. Kan ik nog aanspraak doen op een teruggave/narekening of heb ik gewoon domweg pech?


(Mijn berekening op deze manier klopt wel? Dat ik de regeling over 2011 in ieder geval wel goed toe pas)

edit:
De KON heb ik dit voorbeeld niet meegenomen, maar veranderd mijns inziens niet aan de vergelijking.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 oktober 2011, 17:31
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Het aangifteprogramma trekt toch automatisch de mkb-winstvrijstelling van je winst uit onderneming af? Controleer maar bij het overzicht.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 oktober 2011, 18:13
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

De winst uit deze werkzaamheden, geef ik op bij "winst uit overige werkzaamheden" (of hoe het ook heet)
Daar wordt toch niet automatisch de MKB-regeling op toegepast? Of geef ik nu de winst verkeerd op?

heb op dit moment niet de gelegenheid om het programma te controleren
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 oktober 2011, 19:02
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Bij inkomen uit "resultaat uit overige werkzaamheden" heb je geen recht op de MKB-vrijstelling.
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 oktober 2011, 19:10
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Waaronder had/moet ik de winst als ZZP-er dan wel onder opgeven, wil ik gebruik kunnen maken van de Mkb-winstvrijstelling?

Voor de inkomstenbelasting wordt ik niet gezien als ondernem(ing/er), aangezien ik niet aan de 1225 uur voldoe. Echter de Mkb-winstvrijstelling geldt vanaf 2010 toch ook voor zelfstandigen die niet aan het urencriterium voldoen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 oktober 2011, 19:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartbh Bekijk bericht
Waaronder had/moet ik de winst als ZZP-er dan wel onder opgeven, wil ik gebruik kunnen maken van de Mkb-winstvrijstelling?
Als winst uit onderneming.

Citaat:
Voor de inkomstenbelasting wordt ik niet gezien als ondernem(ing/er), aangezien ik niet aan de 1225 uur voldoe.
Dat klopt niet. Die 1225 uur is het urencriterium voor bepaalde aftrekposten, niet voor het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 oktober 2011, 20:36
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

Dan ben ik de weg even helemaal kwijt.

In het programma wat ik heb, kan ik geen winst uit onderneming opgeven. Als ik inlog bij de BD met mijn zakelijke gegevens, dan kan ik daar alleen aangifte doen van de OB.

Heb ik nu al die jaren (4 jaar) verkeerd aangifte gedaan of heb ik geen recht op Mkb-winstvrijstelling?

Om het geheel wat te verduidelijking, even een korte omschrijving:

Ben student, heb sinds 2007 m'n eigen bedrijfje in het opzetten van websites, hosting, domeinen etc. Daarmee maak ik ook al sinds jaar en dag winst mee.
Aan het urencriterium van 1225 kom ik in ieder geval niet.

De voorgaande keren heb ik altijd aangifte gedaan via de software die ik heb gedownload van de BD. Daarin heb ik de inkomsten uit loonverband (zaterdagbaantje en stages etc.) vermeld en de winst uit m'n bedrijfje in "winst uit overige werkzaamheden"
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 oktober 2011, 20:55
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Als je volgens de regels van de BD ondernemer bent voor de IB (en met je website bedrijfje lijkt het me gewoon van wel) dan moet je je winst in de aparte ondernemersaangifte aangeven. Die kan je ook op dat beveiligde gedeelte van de belastingdienst website vinden.

Het lijkt er nu inderdaad op dat je het verkeerd hebt aangegeven. Viel het je niet op dat je nooit een balans en w&v hoefde in te vullen?
__________________
www.administratie-kau.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 oktober 2011, 21:04
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard

In de brief die in het starten van mijn bedrijfje heb gekregen, staat dat ik alleen voor de OB aangifte moet doen. Bij de inschrijving heb ik geen inschatting opgegeven van de verwachtte winst uit de onderneming.
Op het beveiligde gedeelte van de BD website staan dus ook alleen uitnodigingen voor de OB en niet over de IB.

Moet ik de BD nu vragen om een soort van "herkeuring"? Of moet ik de winst op de huidige manier op blijven voeren?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 6 oktober 2011, 21:06
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De aangifte inkomstenbelasting ondernemers word apart beschikbaar gesteld in je persoonlijke omgeving (waar ook de btw aangiftes staan) als de belastingdienst van mening is dat jij ondernemer voor de inkomstenbelasting bent meestal op basis van de informatie die ze bij inschrijving van jou hebben ontvangen op het aanvraagformulier.

Jij hebt gekozen om aangifte te doen als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) en dat is dus geen ondernemersaangifte (winst uit onderneming, WUO aangifte) en dus is er geen recht op MKB vrijstelling.

De grens tussen resultaat uit overige werkzaamheden of ondernemersaangifte is niet zwart wit, en soms wat vaag het komt voor een deel uit op inschatting, maar zijn in elk geval gebaseerd op de voorwaarden die in de link staan die Rene eerder gaf.
Tot 2009 maakte vrijwel niemand zich zorgen over de soort aangifte als het urencriterium toch niet werd gehaald omdat dan het verschil tussen ROW of WUO toch nihil was qua belastingheffing.

Als jij 3 jaar ROW aangifte hebt gedaan met jou onderneming en je winst in 2010 is vergelijkbaar dan zul je en harde dobber hebben om nu alsnog WUO aangifte te mogen doen.

Daarbij geef je aan dat je al een definitieve aanslag 2010 hebt ontvangen, klopt dat? als dat zo is dan staat op die aangifte de bezwaartermijn waarbinnen je nog bezwaar kan maken tegen de aangifte, als die termijn verstreken is dan ben je vrijwel kansloos.

Als de termijn nog niet verstreken is dan kun je bezwaar maken en aangeven dat je alsnog WUO aangifte wilt doen omdat je aan de criteria voor ondernemerschap voor de IB voldoet. DE belastingdienst zal dan je aangifte opnieuw beoordelen en ofwel je nieuwe aangifte accepteren of alsnog afwijzen.

Kortom wat er nog mogelijk is hangt af van de status van je aangifte en de feitelijke omstandigheden van jou onderneming en of je daarmee voldoet aan de criteria
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
mkb-winstvrijstelling

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
10% winstvrijstelling Ys3 Belasting 3 29 augustus 2007 14:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon