Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 oktober 2011, 20:53
Bushmaster
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard 75% BTW teruggaaf op brandstof voor Parttime ondernemer

Ik heb een vraag m.b.t. de 75% BTW teruggave op brandstof bij gebruik van een priveauto.


Ik zit eraan te denken om van deze regeling gebruikt te maken. Situatie:
  • Gebruik mijn prive auto (ook) voor zakelijke ritten
  • Ik bewaar mijn tankbonnen
  • Ik tank met een zakelijke bankpas
  • Ik houd geen km administratie bij
  • Onderneem als Eenmanszaak, maar wel part-time: Ik ben full-time dienstbetrekking in loondienst, en werk 's avonds en in de weekeinden vanuit mijn eigen onderneming.
Vraag: Kan ik van bovengenoemde regeling gebruik maken?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 oktober 2011, 22:04
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Helaas Bushmaster per 17 oktober is ook de 75% btw regeling afgeschoten. zonder dat de vervangende regeling klaar is. Het is dus vanaf die datum niet meer mogelijk. Op de site van btw plaza staat het in gewone mensentaal.

Het zal dus niet veel meer uitmaken, de regeling bestaat niet meer. Ik zat nog op wat meer achtergrond info te wachten om het hier te melden maar in het kort komt het er vooralsnog op neer dat ondernemers met een privé auto kunnen dus nu nog alleen maar 19 cent per kilometer aftrekken en geen btw meer verrekenen op hun (privé)autokosten totdat eventueel een vervangende regeling in werking word gesteld.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 oktober 2011, 23:20
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

@Roel
Toch wel als je een kilometerregistratie bijhoudt en de werkelijke verhouding zakelijk / privé berekent?
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 oktober 2011, 23:37
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
@Roel
Toch wel als je een kilometerregistratie bijhoudt en de werkelijke verhouding zakelijk / privé berekent?
ehm, ja inderdaad iets te kort door de bocht geformuleerd, als je een sluitende km administratie bijhoud mag je inderdaad wel de btw over de zakelijke kilometers aftrekken, maar doordat woon-werk kilometers in de btw met de wijziging van juli ook prive kilometers zijn geworden. word het wel een erg karige regeling.

En ik weet voor mij persoonlijk nog niet bijhouden of een sluitende km administratie opweegt tegen het voordeel wat je ermee kunt behalen..
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 oktober 2011, 23:51
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Och, die kilometerregistratie valt op zich wel mee. Als je 19 ct per kilometer wil declareren heb je die in ieder geval voor je zakelijke ritten ook nodig. Beginstand 1/1 en eindstand 31/12 noteren, kilometers van de zakelijke ritten (gespecificeerd) en het is simpel uit te rekenen wat de privé kilometers zijn geweest en dus de verhouding.
Ik heb kantoor aan huis dus woon-werk kilometers heb ik niet. Doe het al jaren zo en het kost me echt niet veel tijd. Mijn auto is voor de OB zakelijk dus het levert wel op.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 oktober 2011, 00:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hmm, ja zo kan het ook, ik zit teveel nog te veel als wagenparkbeheerder te denken, ik eiste van de werknemers altijd 100% sluitende km administratie per rit om gezeur achteraf te voorkomen. Maar als ondernemer kun je je inderdaad iets meer vrijheid permitteren..

Die opmerking over geen woon-werk kilometers vanwege bedrijf aan huis vind ik wel intressant, alleen ik weet niet zeker of het in alle gevallen gaat werken. Jij werkt niet dagelijks op dezelfde plek toch?
Dat is wat ik vaak wel heb, ik heb net 1 opdracht van 6 maanden op 1 locatie afgesloten. Ik reed elke dag naar een vaste werkplek, dus ik vraag me af of ik zou wegkomen met de stelling dat ik vanaf kantoor vertrek en niet vanaf huis... Tot 1 juli maakte het niet uit omdat voor de btw ook woon werk zakelijk was..
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 oktober 2011, 00:18
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Ik start (en eindig) iedere werkdag op mijn eigen kantoor, draai hier ook de administratie van een aantal klanten en doe veel voorbereidend werk voor beroepsprocedures. Momenteel werk ik zelfs 80-85% vanuit huis/kantoor. Bezoeken aan klanten c.q. werkzaamheden op locatie zijn dus wel degelijk (verdedigbaar) zakelijke ritten. Werk op locatie betreft vrijwel altijd kortdurende consultancy klussen van max 2 dagen per week.
De paar meters vanaf mijn privé naar mijn werkplek leg ik niet met de auto af
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 31 oktober 2011, 21:30
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Ik kreeg vandaag ook een mail van de accountant dat deze 75% regeling afgeschaft is per 17 oktober.

Laat me nu toevallig deze week een nieuwe auto op de zaak krijgen

Lekker niks meer bijhouden. Gewoon bijtelling betalen en klaar. Bijtelling kan ik mooi betalen van de wegenbelasting die ik nu uit spaar. In elk geval de komende 2 jaar nog.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 31 oktober 2011, 21:38
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Vergeet niet dat je voor een zakelijke auto ook nog 2,7% BTW van de cataloguswaarde moet corrigeren voor privegebruik op de laatste aangifte van 2011
Met citaat reageren
  #10  
Oud 31 oktober 2011, 21:43
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Vergeet niet dat je voor een zakelijke auto ook nog 2,7% BTW van de cataloguswaarde moet corrigeren voor privegebruik op de laatste aangifte van 2011
Ja dat klopt. Maar ik neem aan dat m'n boekhouder dit wel weet... Zal er hem voor de zekerheid nog wel op attenderen.

Heb hem pas jouw rekensommetje laten zien trouwens, toen ik hier meldde dat ik een nieuwe auto had gekocht. Hij schatte dat het nog positiever uitpakt qua inkomstenbelasting

Ik heb blijkbaar meer kosten dan ik dacht. O.a. een dure aov en dat hakt dus aardig in op het bedrag waarover ib betaald moet worden.

2,7% is niet veel meer trouwens.

Hoe bereken je dat precies? Op deze auto zit 3000 euro btw. Daar 2,7% van, dat delen door 6 en dan maal 2 ofzo? (Dit omdat ik de auto pas deze week krijg, en er dit jaar dus maar 2 maanden gebruik van maak).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
75% BTW op brandstof privéauto: hoe boeken? manjh Administratie 4 5 april 2011 06:43
BTW kleine ondernemersregeling en teruggaaf BTW marlies84 Belasting 5 17 november 2010 12:52
Inkomstenbelasting Wat te doen met 25% restant btw op brandstof? JosH Belasting 1 12 oktober 2009 02:05
Freelancer of ondernemer: altijd btw? falco Belasting 7 17 januari 2008 14:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon