Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 juni 2013, 13:33
RJS RJS is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 juni 2013
Berichten: 7
Question Privérekening gesjoemel en Eigen vermogen

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een jaar of 6 een eenmanszaakje grafisch ontwerp en ik doe zelf de boekhouding. Nu heb ik boekhouden gehad, maar op sommige dingen wordt je toch niet voorbereid Ik heb dus een paar (ik denk simpele) vragen waar ik niet uit kom.

Zit zo: Ik heb een zakelijke rekening, maar sommige uitgaven zijn zo hoog dat ik het af en toe gewoon met privé betaal. Geen boeking op zakelijk dus, maar toch dingen die ik wil afschrijven (BTW en inkomsten). Dus wat doe ik dan; ik boek een fictieve privé storting naar de zakelijke rekening, en dan boek ik een zakelijke uitgave op de zakelijke rekening.

Op het eerste gezicht kloppen de getallen op de balans nu, maar er is in feite helemaal geen storting geweest .. ik neem aan dat ik de Sjaak ben als dat wordt gecheckt? Hoe doe ik dat verstandiger (zonder steeds eerst geld over te maken naar de zakelijke rekening?).

Dan een tweede vraag; Als ik pc onderdelen koop, dan boek ik: +kosten computers tegen -zakelijke rekening. Maar die computers worden dan toch deel van mijn bezittingen? Dus activa = Eigen vermogen omhoog? Moet ik daar een extra boeking voor doen?

Andersom heb ik geloof ik jaren lang wel op de een of andere manier dingen bij het Eigen vermogen geboekt (in Excel ging dat vanzelf), en start ik nu ieder boekjaar met bijna 10K eigen vermogen. Ik heb geen idee waar dat in zou moeten zitten (schulden of inkoop heb ik niet, en de pc's van die tijd zijn al lang afgeschreven o.o ). Hoe krijg ik dat weg?

Ik hoop dat het duidelijk omschreven is (boekhouden is niet mijn sterkste kant), alvast hartelijk dankt voor eventuele antwoorden!!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
boekhouden, eigen vermogen, privé rekening

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eigen vermogen vermeerderen / verminderen Jstokhof Administratie 5 8 januari 2013 15:17
Negatief Eigen Vermogen Viool Administratie 1 6 april 2012 13:56
Telt belastingreservering mee in eigen vermogen volgens uitkering zelfstandige kunstenaars (WWIK)? Peanut Belasting 9 17 juni 2011 17:16
Inkomstenbelasting Winst niet onttrokken, eigen vermogen op balans én in box 3 realdaffy Belasting 1 11 maart 2011 21:37
Liquide middelen / eigen vermogen daan van daanid Administratie 3 2 maart 2009 09:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon