Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 april 2015, 16:03
YogAletta YogAletta is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 april 2015
Berichten: 2
Standaard diensten vanuit het buitenland

Hallo!
Dit is mijn eerste bezoek aan dit forum. Wel al heel veel aan de website gehad :-)
Ik geef freelance yoga en pilates lessen met een VAR (overige inkomsten) bij sportscholen en studio's.

Met mijn kwartaal aangifte BTW nam ik nooit de uitgaven aan het buitenland mee in de voorbelasting.
Nu lees ik ineens over 'btw verlegd' en begin ik te denken/hopen dat ik zelf btw mag 'berekenen' en opvoeren als voorbelasting. Dit zou natuurlijk schelen in mijn af te dragen btw.

Denk aan:
- Online diensten zoals myyogaonline.com en pilatesanytime.com waar ik online lessen en workshops volg om mijn vak te kunnen uitoefenen.
- De opleiding tot internationaal geaccrediteerd Yoga Teacher die ik heb 'geboekt' in Amerika
- De bijbehorende bed&breakfast?
Weet 1 van jullie hier meer over? Bij de belastingdienst kom ik er niet helemaal uit.

Heb gebeld:
Volgens hun mag ik berekenen bij voorbelasting:
21% voor online in Amerika gekochte:
ebooks, de online abonnementen en de studie
0% voor het verblijf in Amerika in het bed&breakfast omdat het gaat om een onroerende zaak die niet in NL staat.
Zijn jullie het hiermee eens?
Volgens een collega Yoga Docent kan ik de btw voor de opleiding alleen terug vragen in Amerika zelf en niet hier invullen als voorbelasting...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 april 2015, 16:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

BTW is gebaseerd op feiten. Je moet om te beginnen per inkoop kijken wat er feitelijk op de factuur staat.
  • Nederlandse BTW (mits zakelijk etc. etc.) vraag je terug via de voorbelasting op je Nederlandse BTW-aangifte
  • BTW van andere EU-landen (die ook geheven kan worden bij een elektronische dienst van buiten de EU), kun je terugvragen via een aparte procedure bij de Nederlandse Belastingdienst (als het bedrag de moeite waard is)
  • Amerikaanse VAT, sales tax e.d. van buiten de EU neem je als kosten. Dat is zelden de moeite waard om aldaar terug te vragen (als dat al kan)

Dat je ineens leest over 'btw verlegd' is alleen relevant als je een factuur aan het lezen bent In theorie is het ingewikkeld. In de praktijk worden meestal inkopen zonder BTW geboekt, zeker als het om niet al te hoge bedragen gaat.

Na de BTW-aangifte doe je een uur Yoga om te kalmeren
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 april 2015, 16:50
YogAletta YogAletta is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 april 2015
Berichten: 2
Standaard

Hallo René,

Bedankt voor je antwoord.
Ik had gewoon het idee dat ik geld (voorbelasting) 'laat liggen'. Dat zou ik ook zonde vinden
In dit geval gaat het over een paar duizend euro aan kosten die ik maak in Amerika, dus ik vind het wel de moeite waard denk ik, om daarna een uurtje Yoga te doen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
btw verlegd, buitenland, omzetbelasting

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Belastingdienst en werkzaam in het buitenland Joostduinen Belasting 0 20 juni 2014 21:26
Starten als ICT-freelancer vanuit WW Jan Huijsmans Freelancepraktijk starten 4 15 september 2010 18:01
Emigratie naar Duitsland, opdrachten voor mensen in het buitenland Vertaler Al die andere praktische dingen 0 16 maart 2009 12:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon