Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 september 2015, 23:10
draughtsman draughtsman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2015
Berichten: 3
Standaard vraag over afdragen BTW

Even een compliment voor deze site. Ik heb hier in in korte tijd meer informatie gevonden, dan door dagen te dwalen op belastingdienst.nl of ondernemersplein.nl.


Mijn situatie:
Ik verricht sinds het voorjaar wat freelance tekenwerk voor enkele partijen. Gemiddeld 15 uur in de week en ik reken een klein uurloon daarvoor. (geen winst oid). (Ik heb géén intentie om ondernemer worden.) Ik doe dit thuis en bepaal zelf wat en wanneer.
Volgens de belastingdienst is dit 'inkomsten uit overig werk'. Ik weet dat ik hier uiteindelijk inkomstenbelasting en bijdrage Zorg verzekeringswet over moet betalen.


Op mijn vraag of ik BTW moet rekenen gaf de belastingtelefoon mij de raad, het formulier 'Opgaaf startende onderneming' in te vullen. Ook als ik geen ondernemersplannen had...
Nu krijg ik een formulier voor aangifte omzetbelasting en een BTW-nummer.


Ik heb afgelopen maanden al wat facturen geschreven, maar zonder BTW.
Ik ging er vanuit dat mijn inkomsten te laag waren voor BTW, maar als ik bekijk wat ik de afgelopen maanden heb gefactureerd en zet dat af naar 1 jaar en daar 21% BTW over, dan kom ik boven de €1883,- voor BTW.


Mijn vraag:
Moet ik nu toch BTW afdragen, ook als ik het niet heb doorberekend?
(er even vanuit gaande dat ik de rest van het jaar ook zoveel werk heb.)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 september 2015, 12:58
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Wat ik niet goed begrijp: je werkt gemiddeld 15 uur per week tegen uurloon maar je maakt geen winst? Dan maak je meer kosten dan omzet. Dan werk je dus vooral om gemaakte kosten terug te verdienen? Of zie je je eigen uurloon ook als bedrijfskosten?

Op de website van de belastingdienst over dit onderwerp staat een voorbeeld van een cameraman. Dat lijkt op jouw verhaal en daar wordt BTW in rekening gebracht. http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...er_voor_de_btw

Als je vreest dat je wellicht al langer BTW in rekening had moeten brengen dan is het een goed idee om een boekhouder te zoeken die je adviseert hoe je hier het beste mee om kan gaan.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 september 2015, 13:26
draughtsman draughtsman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2015
Berichten: 3
Standaard

Hallo Erik,
dank voor je reactie. Om een lang verhaal kort te houden: Ik ben vrij snel na mijn ontslag begonnen met wat freelance tekenwerk, vooral om contact te houden met mijn netwerk en m'n kennis op peil te houden. Ik heb hoegenaamd geen bedrijfskosten. Ik hou na belastingaftrek een 'normaal' uurloon over.
mijn factuurprobleem heb ik inmiddels opgelost. ik heb in overleg creditnota's gestuurd om de eerste nota's ongedaan te maken en vervolgens nieuwe, maar dan wel met BTW. Omdat het ondernemers zijn die ook BTW-plichtig zijn, was dat voor hen geen probleem. (en zij maken dan de BTW aan mij over, natuurlijk)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 september 2015, 18:24
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Als je diensten verricht of producten verkoopt ben je al snel "ondernemer".
De belastingdienst kent de term ondernemer voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting. Deze 2 staan wel los van elkaar. Je kunt dus ondernemer zijn voor de omzetbelasting maar niet voor de inkomstenbelasting, en dus inkomsten overige werkzaamheden. Andersom kan niet, tenzij je BTW vrijgestelde werkzaamheden verricht.
Als je zakelijk dus diensten verricht of producten verkoopt moet je daar dus BTW over heffen en afdragen.

Als je omzet maakt maar praktisch geen bedrijfskosten hebt, dan heb je uiteindelijk winst als resultaat. Hierover moet je inderdaad inkomstenbelasting en premie zorgverzekering (indien nodig) gaan betalen.
Maar 15 uur per week is al best veel voor een starter, zijn dit alleen productieve/declarabele uren? Of zijn dit ook andere uren?
Als dit alleen productieve uren zijn kom je misschien nog wel hoger uit!

Laat je inderdaad goed adviseren door een goede boekhouder. Je betaald hiervoor maar ik kom maar al te vaak tegen dat het zich loont.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 september 2015, 20:43
draughtsman draughtsman is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2015
Berichten: 3
Standaard

Hallo Hans,
Het zijn alleen maar productieve uren. Ik heb ook geen investeringen hoeven te doen om deze diensten te kunnen uitoefenen. Zoals gezegd ben ik eigenlijk een 'ondernemer' tegen wil en dank. Aan acquisitie doe ik niets; de opdrachtgevers komen naar mij, niet andersom.
Maar ik zal je raad ter harte nemen en eens gaan praten met een boekhouder.
bedankt,
Draughtsman.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen btw aan particulier berekenen, wel btw over gefactureerd bedrag afdragen? jpl1982 Belasting 1 30 oktober 2014 01:41
BTW verlegd en btw 19% vraag Greetje Administratie 4 2 oktober 2011 23:51
Omzetbelasting: ontvangen BTW afdragen of 19% over totale inkomsten? Mart Belasting 3 14 april 2011 18:23
BTW afdragen bij buitenlands bedrijf als "opdrachtgever" nl04537 Belasting 0 15 november 2007 10:14
Atrek kosten bij overige werkzaamheden en BTW vraag? Art Belasting 7 12 augustus 2007 02:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon