Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 oktober 2016, 15:27
Vetineri Vetineri is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2016
Berichten: 2
Question Wet- en regelgeving buitenland (UK) van toepassing?

Hi freelancers,

Ik sta op het punt om te beginnen als freelancer in de ICT. Vanwege een relatiebeding met mijn oude werkgever en de staat van de markt waarin ik werk, is het niet ongebruikelijk dat ik in het buitenland aan de slag ga.

Mijn eerste aanbod heb ik inmiddels binnen. Ik ben voornemens om een contract te tekenen met een Engels recruitment agency. Deze partij zal me vervolgens weer doorverhuren aan een consulting bedrijf in Denemarken, welke me vervolgens weer neerzet bij de eindklant in de UK.

Nu ben ik me dus aan het voorbereiden op deze opdracht. Ik wil dit graag gaan doen, maar het is in dit geval extra spannend aangezien ik überhaupt nog nieuw ben in het freelancen, maar dat het internationaal werken ook nog met zich meebrengt dat ik op de hoogte moet zijn van internationale belastingregels.

Een belangrijke belastingregel is de IR35 in Engeland. Deze regeling is vergelijkbaar met de wet DBA om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Er wordt dus een check gedaan op de daadwerkelijke relatie tussen inlener en contractor om te bepalen of de contractor als ondernemer wordt aangemerkt of niet, en of er dus premies t.a.v. sociale zekerheid verschuldigt zijn.

Nu meen ik gelezen te hebben dat dit soort belastingregels alleen worden uitgevoerd in het land waarin je woonachtig bent, dus dat in mijn geval alleen de Nederlandse regels in acht worden genomen. Echter, in het contract staat nu dat het Engels recht van toepassing is. Ik vraag me dus af hoe hier het beste mee om te gaan.

Ben ik in principe alleen verplicht tot het naleven van de Nederlandse wet DBA? of moet ik ook rekening houden met de Engelse wetgeving hieromtrent? Ik werk overigens maar gedeeltelijk fysiek in Engeland, ongeveer 60% van het werk zal in NL plaatsvinden.

Hoor graag over ervaringen van anderen hierover!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 november 2016, 10:11
ujjain ujjain is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 november 2016
Berichten: 8
Post

Ik laat mijn contract altijd checken op IR35 via Qdos, https://www.qdoscontractor.com/insur...act-assessment, maar ik ben woonachtig in de VK.

Ik weet verder niet waar je belastingplichtig zou zijn. IR35 is ook tegen schijnzelfstandigheid en je raakt al je ZZP-voordelen kwijt als je binnen IR35 werkt, bereken de kosten op http://www.contractoruk.com/calculat...alculator.html.

Maar indien jij niet aan het VK belastingplichtig bent, dan zou het niets uit moeten maken, lijkt mij.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 november 2016, 22:47
Vetineri Vetineri is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2016
Berichten: 2
Standaard

Bedankt voor je antwoord

Verdere navraag heeft me inmiddels geleerd dat er Europese afspraken zijn m.b.t. premies werknemersverzekeringen. Als ik het goed heb begrepen, hoef je maar in één land deze premies af te dragen. Welk land dit is, is in principe het land waarin je woonachting bent. Aangezien ik wel mijn eigen premies ga betalen in Nederland, kan het niet zo zijn dat ik ook nog premies zou moeten betalen in de UK. Dit zou me dus in principe moeten beschermen van IR35.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
buitenland, dba, engeland, ir35

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Adwords 'Flexibel bereik': wie snapt er nog iets van? René ICT 2 3 december 2012 23:19
Urencriterium en VAR Jefferson Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 5 juli 2010 22:20
1 november Startersdag 2008 Kamer van Koophandel (Belastingdienst) Blogspotter Nieuws - Voor en door freelancers 4 4 november 2008 11:03
Is dit concurrentiebeding van toepassing op mijn freelance werk? Wil W Al die andere praktische dingen 3 27 juli 2006 22:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon