Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 november 2016, 15:11
FrelanceVert FrelanceVert is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 november 2016
Berichten: 1
Standaard ZZP'er met één opdrachtgever

Goeiemiddag,

Een paar middagen achter Google hebben nog geen éénduidig antwoord opgeleverd, dus wellicht kunnen jullie me hier verder helpen.

Mijn situatie: ik heb een tekst- en vertaalbureau en doe tegenwoordig het gros van mijn werk (95%) voor een vertaalbureau dat optreedt als bemiddelaar tussen klant en vertaler. Vertaalbureau krijgt opdrachten, stuurt deze uit naar een aantal vertalers per keer, die vervolgens reageren met hun prijs, vertaalbureau koppelt een vertaler aan de opdracht. Het bureau regelt ook de facturering naar de vertaler toe, d.m.v. self-billing.

Er is dus geen direct contact tussen eindklant en vertaler, het bureau zit er altijd tussen.

Naast deze werkgever heb ik nog een paar klanten waarmee ik rechtstreeks communiceer zonder tussenpersoon. Dit gaat slechts om incidentele, kleinschalige opdrachten.

Gekeken naar de criteria van een verkapt dienstverband is dat volgens mij niet aan de orde bij het vertaalbureau. Ik ben zelf verantwoordelijk voor hoe ik het werk doe, als het maar gedaan wordt. Ik ben vrij om opdrachten wel of niet aan te nemen en bepaal mijn eigen tarief.

Waar het om gaat is het gebrek aan werkgevers. Hoewel ik er wel minimaal drie per jaar heb, komt het overgrote merendeel van mijn inkomsten dus van één en dezelfde klant.

Is dat een probleem voor mijn status als ondernemer voor de belastingdienst? De regels daarvoor zijn vaag ("meerdere" opdrachtgevers, de ongeschreven regel van maximaal 70% van je inkomsten van één klant, etc.) en ik krijg niet het antwoord dat ik zoek.

Alvast bedankt voor jullie respons!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 november 2016, 11:14
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Als vrijwel al het werk van een opdrachtgever komt, kwalificeer je mogelijk niet aan de zelfstandigheidseisen om gezien te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting en kun je worden gezien als freelancer cq. resultaatgenieter. Dan heb je geen recht op ondernemersaftrek en dergelijke. Er is een grijs gebied dat ruimte biedt voor interpretatie; zie de checklist in de link. Als de Belastingdienst komt controleren dan moet je aannemelijk kunnen maken dat je voldoet aan de eisen en terecht gebruik hebt gemaakt van de fiscale ondernemersfaciliteiten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Starten met freelancen studie HHvdM Freelancen iets voor mij? 2 10 november 2017 17:29
Pensioen/ banksparen bij Brand New Day? johaneggink Al die andere praktische dingen 8 24 mei 2012 21:42
Wel of niet een AOV? forumbeheerder Al die andere praktische dingen 71 29 oktober 2010 09:29
Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding Petra1966 Omgaan met opdrachtgevers 3 4 oktober 2008 14:08
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon