Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 februari 2017, 18:19
JKforyou JKforyou is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2017
Berichten: 4
Standaard Aankoop GSM

Ik heb een privé mobiel abonnement die ik ook zakelijk gebruik. Nu is gisteren de telefoon gesneuveld en wil ik een nieuw toestel kopen op de zaak. Zakelijk heb ik echter geen mobiel abonnement. Staat de belasting toe dat ik het toestel koop op naam van de zaak in combinatie met het privé abonnement (omdat ik het toestel meer zakelijk gebruik dan privé) of is dit niet mogelijk?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 februari 2017, 20:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dat lijkt me onbepaald en oncontroleerbaar. De Belastingdienst kan niet zien welke simkaart jij in welk apparaat stopt.

Maar waarom maak je het jezelf moeilijk? Zet gewoon beide op de zaak. Desnoods door het abo dat je privé betaalt als intermediaire kosten bij je bedrijf te declareren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 6 februari 2017, 20:49
JKforyou JKforyou is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2017
Berichten: 4
Standaard

Maar de belastingdienst kan wel zien dat ik geen zakelijk abonnement heb.. dus waarom een telefoon? zouden ze kunnen zeggen. Ik wil mijn huidige abonnement laten uitlopen omdat het in mijn ogen teveel kost om het af te kopen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 februari 2017, 03:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Dit soort dingen zijn voor zzp'ers soms niet perfect te regelen. Ik heb hier ook een internetabo dat ik vrijwel uitsluitend zakelijk gebruik in privé afgesloten, simpelweg omdat hetzelfde abo zakelijk minstens 4x zoveel kost als particulier.

Als je iets zakelijk gebruikt, maar privé inkoopt, dan declareer je het als privépersoon bij je bedrijf en zijn het intermediaire kosten. Via de declaratie (met factuur als bijlage) komt het in de boekhouding van je bedrijf.

Formeel is de btw een probleem (geen btw-factuur op naam van het bedrijf), maar als je wel een factuur op naam hebt (jouw naam) en de betalingen traceerbaar zijn via bankoverschrijvingen, kun je die in de praktijk wel terugvragen.

Het belangrijkste is dat je goed kunt uitleggen en verantwoorden dat je het betreffende ding en/of abo grotendeels zakelijk gebruikt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 februari 2017, 14:08
JKforyou JKforyou is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 februari 2017
Berichten: 4
Standaard

Dankjewel Rene, voor je duidelijke uitleg. Je hebt me prima op weg geholpen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
BTW EU aankoop inclusief BTW Knoxxio Belasting 5 5 september 2013 13:37
Één GSM, meerdere nummers? Freeinx ICT 6 31 december 2010 14:52
Intracommunautaire aankoop via Ebay: geen factuur? bartbh Administratie 5 13 maart 2009 15:47
Welke boekdatum pak ik voor voor aankoop via privé? Allard88 Administratie 3 16 januari 2009 06:46
Investeringsaftrek bij aankoop in onderdelen? DBA Belasting 2 22 augustus 2008 00:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon