Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 februari 2008, 21:24
richardlagrand richardlagrand is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 9
Exclamation Bezwaar indienen tegen VAR loon

Medelancers,

De volgende situatie overkomt me. Ik maak net de bekende, blauwe vlop open en zie tot mijn verbazing dat mij niet de VAR-DGA maar de VAR loon is verstrekt.

Vorig jaar in november begonnen met freelancen, een korte klus gedaan voor de LOI vanuit huis, en sinds 2 weken enthousiast aan de slag bij Zesko holding voor een mooie consultancy opdracht ogv online marketing.

Mijn eenmanszaak van vorig jaar omgezet naar een BV (voor het freelance werk). Daarnaast nog een andere BV gestart met een eigen concept waarin ik fors heb geinvesteerd in een software- annex fullfilment platform, en elke week regelmatig potentiele klanten bezoek etc.

Ik begrijp er dus niets van waarom ik deze verklaring krijg. Zou dat komen door vragen als; hoeveel opdrachten heb je vorig jaar gedaan ? Daar heb ik minder dan 3 ingevuld (was 1) omdat ik ook pas per 1-11 gestart was. Die startdatum vorig jaar kan ik echter nergens kwijt.

In de contracten met de grote partijen of bemiddelende partijen worden vaak disclaimers opgenomen ten aanzien van afdracht van premies.

Tijd voor een bezwaarschrift dus. Iemand advies of ervaring daarmee die dat met me wil delen ?
  #2  
Oud 23 februari 2008, 18:07
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Bezwaar indienen tegen VAR loon

Geen ervaring mee, maar enkele tips:

Vermeld in ieder geval beschikkingnummer (kenmerk) + datum van de beschikking. Kijk op de beschikking waar je je bezwaarschrift heen moet sturen.
Vermeld duidelijk waar je bezwaar tegen maakt (VAR-loon) en waarom. Namelijk dat je pas per 1 november bent gestart en daarom vorig jaar maar 1 opdracht hebt kunnen doen. Dat je inmiddels aan een tweede opdracht bezig bent en meerdere veelbelovende prospect contacten hebt lopen waar zeker opdrachten uit zullen volgen. Geef ook aan met welke zelfstandigeheid je de opdrachten vervuld (eigen tijdsindeling, geen gezagsverhouding etc.-kijk eventueel even terug in de VAR aanvraag en pik de onderdelen eruit waarvan je denkt dat deze wellicht reden zijn geweest voor de BD om geen VAR-DGA af te geven).
Voorts verzoek je om herziening van de beschikking en om afgifte van een VAR-DGA op basis van de aangevoerde argumenten en motivering. Geef tevens expliciet aan dat je, mocht de inspecteur voornemens zijn anders te besluiten (m.a.w. niet aan je verzoek tegemoet wil komen) gehoord wilt worden. In dat geval zullen ze je, als het goed is, in staat stellen je verzoek nog mondeling toe te lichten alvorens er een besluit wordt genomen.
Veel succes en laat even weten hoe het afloopt!
  #3  
Oud 23 februari 2008, 23:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Bezwaar indienen tegen VAR loon

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door richardlagrand Bekijk bericht
Ik begrijp er dus niets van waarom ik deze verklaring krijg.
Die krijg je op basis van de antwoorden die je hebt gegeven op het VAR-aanvraagformulier. Daar zou je wat meer over moeten vertellen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
__________________
René
  #4  
Oud 25 februari 2008, 19:44
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Bezwaar indienen tegen VAR loon

Ik zou zeker bezwaar aantekenen. Immers de VAR wordt door de belastingdienst in Winterswijk elektronisch gelezen en gaat dus alleen af op datgene wat je hebt ingevuld. Als je bezwaar maakt, komt er een menselijke beoordeling bij en dat kan in jouw geval wel eens gunstiger uit kunnen pakken, als je onderbouwing goed is.

Overigens is de disclaimer in je overeenkomsten t.a.v. belating- en premieafdracht geen argument die je moet hanteren. Leg de nadruk op het ontbreken van een gezagsverhouding (eigen werktijden, eigen ondernemersrisico, zelf bepalen hoe je de opdracht uitvoert, moet je aanwijzingen van je opdracthgever opvolgen, enz.). Mag jij een andere deskundigen inschakelen? Zo ja, dan moet je dit in je bezwaar meenemen.

Wim
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon