Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 september 2006, 13:23
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Sponsor zijn ook investering?

Even een vraagje: ik wordt binnenkort sponsor van de hockeyclub waar ik al meer dan 15 jaar lid van ben, door een reclamebord op het veld te hangen (doe ik ook eens iets nuttigs voor de club...) Maar telt dit geld wat ik moet betalen om het erneer te hangen ook als een investering? Of steekt dat weer anders in elkaar?

Wie weet hoe dit zit?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 september 2006, 13:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Sponsor zijn ook investering?

Je bedoelt neem ik aan niet een investering in fiscale zin (op de balans en jaarlijks afschrijven), maar of de kosten 'op de zaak' mogen.

Volgens mij is de regel: alleen als je onderneming er objectief gezien een zakelijk belang bij hebt. Er moet een reëel voordeel voor je bedrijf tegenover staan.

Ik herinner me een uitspraak van een rechter over een ondernemer die de boot van het roeiteam van zijn zoon had gekocht en dat als sponsoring had opgevoerd. Dat is door de rechter verworpen omdat het zakelijk belang ver te zoeken was.

Een reclamebord komt al meer in aanmerking dan een boot, lijkt me. Maar kun je aannemelijk maken dat mensen in je doelgroep naar een hockeywedstrijd op dat veld komen kijken en dat je daardoor zakelijke opdrachten krijgt? En het feit dat er een duidelijke persoonlijke interesse is (je eigen club) helpt niet mee.

Als ik belastinginspecteur of rechter was dan zou ik zeggen: adverteert u ook weleens langs de lijn bij andere clubs? Zoja, dan kan het, zonee, dan domineert kennelijk de persoonlijke interesse en dan kan het niet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 september 2006, 13:44
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Sponsor zijn ook investering?

Ik citeer nog even de Elsevier IB Almanak 2006 (10.14.16.11 Sponsoring):

"Als u optreedt als sponsor van sportieve of culturele activiteiten, zullen de desbetreffende bedragen als kosten kunnen worden aangemerkt, zeker als u met de sponsoring directe zakelijke belangen nastreeft (bijv. shirtreclame). Als de sponsoring vooral voortkomt uit uw persoonlijke interesse en als zakelijke aspecten ontbreken of bijkomstig zijn, is er sprake van een privé-uitgaaf en niet van ondernemingskosten. Eventueel is dan wel de giftenaftrek van toepassing."
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 september 2006, 13:56
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Sponsor zijn ook investering?

Ik streef wel degelijk zakelijke belangen na, omdat er nogal wat ondernemers en zakenlui lid zijn van die hockeyclub, en ze mij als jonge ondernemer nog niet goed genoeg kennen. Dat zakelijke aspect is niet het probleem, dat kan ik wel voldoende aantonen.

Maar ik bedoel eigenlijk wel het fiscale aspect: wat betreft het afschrijven, de investeringsaftrek e.d.: als het sponsoren in totaal meer kost dan 450 euro dan telt het toch een investering of stel ik dan een heel domme vraag?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 september 2006, 14:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Sponsor zijn ook investering?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Dat zakelijke aspect is niet het probleem, dat kan ik wel voldoende aantonen.
Nou, als ik rechter was dan zou ik gehakt maken van ondernemers die alleen hun eigen club sponsoren en dat zakelijk noemen

Citaat:
als het sponsoren in totaal meer kost dan 450 euro dan telt het toch een investering
"Investeringen zijn alle aanschaffingen van goederen die gedurende een langere periode (een aantal jaren) in uw onderneming kunnen worden gebruikt: de zogenoemde bedrijfsmiddelen."
bron: Investeren en inkopen (belastingdienst)
En sponsoren betreft geen goederen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 september 2006, 14:23
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Sponsor zijn ook investering?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Nou, als ik rechter was dan zou ik gehakt maken van ondernemers die alleen hun eigen club sponsoren en dat zakelijk noemen
Tja, ik denk dat het me veel klanten kan opleveren. En dan is het toch logisch dat ik het zakelijk noem of niet? Als ik de voetbalclub zou sponsoren dan zou het wel tellen en omdat ik lid ben van de hockeyclub dan niet? Als het niet als zakelijk zou tellen dan denk ik dat veel golfclubs binnenkort zonder sponsoren komen te zitten...

"Investeringen zijn alle aanschaffingen van goederen die gedurende een langere periode (een aantal jaren) in uw onderneming kunnen worden gebruikt: de zogenoemde bedrijfsmiddelen."
bron: Investeren en inkopen (belastingdienst)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
En sponsoren betreft geen goederen.
Nee, maar een of meerdere borden aanschaffen wel. Tellen die borden dan als een investering, ook al gebruik je ze als sponsormiddel?
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 september 2006, 14:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Sponsor zijn ook investering?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Nee, maar een of meerdere borden aanschaffen wel. Tellen die borden dan als een investering, ook al gebruik je ze als sponsormiddel?
Da's wel erg creatief. Kijk naar de kostprijs van het spaanplaat en de huurprijs langs de lijn. Dan denk ik dat de meeste kosten de huur voor de locatie zijn.

Jouw werk als tekstschrijver is helaas ook geen investering, zelfs al lever je het in blauwe inkt op massief wit papier
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 september 2006, 14:58
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Sponsor zijn ook investering?

Tja, wat zijn goederen dan precies vraag je je af: de aanschaf van dure software is volgens jouw beschrijving ook niet meer dan de kostprijs van het schijfje waar het op staat. Het werk van de programmeur is immers ook niet tastbaar. En volgens mij is de aanschaf van software wel te bestempelen als een investering.

Blijf het lastig vinden, die criteria van de belastingdienst. Vage regels allemaal... Maar goed, laat het mijn belastingadviseur wel uitzoeken bij het maken van de jaarrekening
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vriendendienst of stuur je toch een factuur? westerling Omgaan met opdrachtgevers 14 27 februari 2012 17:51
Ook maar even voorstellen Stefan Jager Marktplaats 3 20 augustus 2006 20:07
ziektekostenkosten: word jij er ook ziek van? erix Al die andere praktische dingen 0 17 januari 2006 09:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon