Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 november 2006, 16:25
Matt
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Ondernemer op de valreep?

Beste mede-freelancers,

In januari 2006 ben ik als freelance journalist van start gegaan. Daarnaast werk ik twee dagen per week in loondienst, voor wat financiele zekerheid. Omdat ik dacht dat ik het niet het urencriterium zou halen om door de belastingdienst als ondernemer te worden aangemerkt, heb ik een VAR-verklaring voor resultaat uit overige wekzaamheden. Maar nu het eind van het jaar in zicht is, merk ik dat ik wel aan het urencriterium voldoe. Het zou mij aardig wat schelen als ik ondernemer zou worden voor de belastingdienst, i.v.m. starters- en zelfstandigenaftrek.

Ik wordt nu wel een beetje zenuwachtig, want het eind van het jaar is al in zicht. Mijn boekhouding is niet veel meer dan een ordner genummerde facturen.

Wat kan ik het beste doen? En kent iemand een goede boekhouder in de buurt van Amsterdam (of Rotterdam) die mij kan helpen?

Dank alvast!


Matt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 november 2006, 18:48
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ondernemer op de valreep?

Je haalt dingen door elkaar. Het urencriterium heeft geen betrekking op de VAR en omgekeerd. Het urencriterium geldt voor bepaalde aftrekposten in de inkomstenbelasting aan het eind van het jaar, de VAR is een uitspraak a priori voor loonheffingen door de opdrachtgever.

Om in aanmerking te komen voor ondernemersaftrek, moet je je eerst bij de belastingdienst aanmelden als startende ondernemer. Ik vermoed dat dat niet met terugwerkende kracht kan voor dit jaar, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 november 2006, 13:03
alphons buijsers alphons buijsers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 2
Standaard Re: Ondernemer op de valreep?

De kwalificatie als ondernemer kan feitelijk pas met terugwerkende kracht, met als belangrijkste voorwaarde het urencriterium, en hieraan voldoe je kennelijk.
Ik zou (nogmaals) een formulier opgaaf startende ondernemingen indienen, op basis van de nieuwe gegevens en met ingangsdatum 01-01-2006.
Bij de aangifte ib 2006 kun je dan aangeven dat je aan de ondernemersvereisten voldoet (dit moet dan wel een W-aangifte zijn: of je hebt van de belastingdienst inmiddels de benodigde gegevens verkregen-vraag eventueel uitstel aan- of je laat je aangifte verzorgen door een intermediair).
Zolang je je uren kunt verantwoorden (en de rest van je administratie ook op orde is) zie ik de zaak niet somber in!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 november 2006, 13:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ondernemer op de valreep?

Voordat je je enthousiast met terugwerkende kracht aanmeldt als ondernemer, zou ik even nagaan of dat geen vervelende gevolgen heeft voor de BTW. Zoals: met terugwerkende kracht BTW moeten heffen over de facturen die je hebt uitgeschreven.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 november 2006, 17:04
alphons buijsers alphons buijsers is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 2
Standaard Re: Ondernemer op de valreep?

Bij mijn antwoord ga ik er, zoals vermeld, van uit dat de administratie op orde is: en dat geldt uiteraard ook m.b.t. de BTW. Overigens staat het al dan niet recht hebben op zelfstandigen- en startersaftrek los van de BTW-plicht. Ook al zouden de inkomsten als resultaat uit overige werkzaamheden worden opgegeven, dan speelt deze problematiek evenzeer.
Als de gewenste adviseur eenmaal gevonden is zal die op basis van de CONCRETE gegevens snel de nodige duidelijkheid kunnen verschaffen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 november 2006, 20:34
Matt
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Ondernemer op de valreep?

Dank voor jullie snelle antwoord, Alphons en Rene. Ik ga er direct mee aan de slag.

Overigens hoeft over journalistiek werk geen BTW betaald te worden, dus dat scheelt. En wat mijn administratie betreft: deze voldoet nog niet aan de eisen die de belastingdienst stelt. Eigenlijk heb ik alleen een ordner met genummerde facturen. Dit omdat ik er geen rekening mee had gehouden aan het urencriterium te voldoen. Ik moet dus nog een balans opstellen en - ook met terugwerkende kracht - mijn uren verantwoorden. Toch denk ik dat mijn administratie - als freelance journalist - niet al te ingewikkeld hoeft te zijn.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 november 2006, 12:14
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Ondernemer op de valreep?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Je haalt dingen door elkaar. Het urencriterium heeft geen betrekking op de VAR en omgekeerd.
De Belastingdienst hanteert de volgende regel:
"Met de VAR kunt u vooraf zekerheid krijgen over de vraag of uw inkomen uit een arbeidsrelatie als belastbare winst uit onderneming, belastbaar loon of belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden wordt belast."
M.a.w. de VAR zorgt voor helderheid over het feit of de opdrachtgever wel of geen premies hoeft af te dragen voor de lancelotter.
Bij het invullen van de VAR worden wel de vragen gesteld op basis waarvan de Belastingdienst bepaalt of je echt ondernemer bent: meerdere opdrachtgevers, aantal uren, vervangbaarheid, reclame maken, etc.
Het urencriterium speelt weldegelijk een rol bij je erkenning als ondernemer, maar het is een opgave die je zelf doet, de VAR is een verklaring die je aanvraagt en ontvangt. Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt als je de VAR aanvraag zodanig invult, dat je niet aan de eisen van ondernemerschap voldoet.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 november 2006, 12:34
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ondernemer op de valreep?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
De Belastingdienst hanteert de volgende regel:
"Met de VAR kunt u vooraf zekerheid krijgen over de vraag of uw inkomen uit een arbeidsrelatie als belastbare winst uit onderneming, belastbaar loon of belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden wordt belast."
Is dit echt een citaat, of jouw verwoording van een herinnering? Ik lees bij de belastingdienst namelijk andere dingen. Maar misschien staat dit ook ergens.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 november 2006, 12:39
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Ondernemer op de valreep?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Is dit echt een citaat, of jouw verwoording van een herinnering? Ik lees bij de belastingdienst namelijk andere dingen. Maar misschien staat dit ook ergens.
Leuker kan ik het ook niet maken, wel gemakkelijker. Ik ben weliswaar tekstschrijver, maar heb hier toch echt geciteerd: kijk op http://www.belastingdienst.nl/zakeli...worden-04.html
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 november 2006, 13:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Ondernemer op de valreep?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Leuker kan ik het ook niet maken, wel gemakkelijker. Ik ben weliswaar tekstschrijver, maar heb hier toch echt geciteerd: kijk op http://www.belastingdienst.nl/zakeli...worden-04.html

Verhip. Nou, dit lijkt me een te ruime interpretatie van de tekstschrijver van de belastingdienst. Want volgens mij krijg je die zekerheid pas nadat je aangifte IB hebt gedaan en een definitieve aanslag is opgelegd.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zelfstandige ondernemer of B.V? isa Al die andere praktische dingen 3 8 november 2006 11:08
Freelancer, ondernemer, zelfstandige? René Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 8 september 2006 17:14
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 22:59
Ondernemer of inhuurkracht? René Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 6 mei 2006 12:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon