Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juli 2009, 10:24
Mmonster Mmonster is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 juli 2009
Berichten: 2
Standaard Var verklaring freelancer via bemiddeling

Wij huren verschillende freelancers in, maar nu is er iemand die via een bemiddelingsbureau komt. Maar hij factureert wel mijn zijn eigen Kvk nummer, waaronder hij als eenmanszaak (freelancer) geregistreerd staat.

Hij verklaart nu dat hij geen Var-verplichting heeft naar ons toe. Wij zijn van mening dat dit wel zo is. Wij willen wel graag een Var verklaring van hem ontvangen. Hoe zit dit nu precies?

Hopelijk kunnen jullie helpen.

Gr,

Martine
  #2  
Oud 13 juli 2009, 11:20
Verwijderd acccount
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Var verklaring freelancer via bemiddeling

Ik werk zelf ook regelmatig via een bemiddelingsbureau en factureer dan rechtstreeks aan de klant. Naar mijn weten is het bureau "verantwoordelijk" voor het contract met u als klant en dus ook dat de papieren van de freelancer in orde zijn. Ik heb zelf nog nooit een VAR aan een klant hoeven af te dragen als er een bureau tussenzit, er is nog nooit door een klant om gevraagd.

Maar...ik zou er ook geen probleem mee hebben een kopie af te geven. Wat maakt het uit? Er staat puur in dat ik als freelancer de verantwoordelijkheid neem richting de belastingdienst. Maar of je als freelancer die verplichting hebt kan ik je niet zeggen. In de praktijk komt het niet voor (althans bij mij), alleen met rechtstreeks zakendoen.

Misschien heeft een ander nog een aanvulling?

grz Anke
  #3  
Oud 13 juli 2009, 12:12
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Var verklaring freelancer via bemiddeling

Ik heb geen ervaring met het inhuren van freelancers, maar weet wel wat de Belastingdienst over diverse zaken zegt.

Als 'een derde' wordt ingehuurd is de enige manier om als inhuurder gevrijwaard te zijn van nakomende vorderingen Loonheffing het opvragen en bewaren van een op de geleverde diensten betrekking hebbende geldige VAR-wuo of VAR-dga.

Als de freelancer rechstreeks aan jullie factureert, hebben jullie wel degelijk het recht een VAR op te vragen, waarbij je dan een VAR-row of VAR-loon niet accepteert.

Gaan jullie zonder goeie en geldige VAR met de betreffende persoon in zee, dan lopen jullie weloverwogen het risico op naheffing. Afhankelijk van de aard van de diensten die geleverd zullen worden/de aard van jullie bedrijf hoeft dat geen probleem te zijn, maar zeker weten doe je het altijd pas achteraf.

Groeten, Renée
  #4  
Oud 13 juli 2009, 13:11
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Var verklaring freelancer via bemiddeling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mmonster Bekijk bericht
Maar hij factureert wel mijn zijn eigen Kvk nummer, waaronder hij als eenmanszaak (freelancer) geregistreerd staat.

Hij verklaart nu dat hij geen Var-verplichting heeft naar ons toe.
Een VAR is inderdaad niet verplicht, maar jullie kunnen een VAR-WUO (of eventueel een VAR-ROW) natuurlijk wel als voorwaarde stellen. Wil of kan hij geen juiste VAR tonen dan gun je hem de opdracht niet. Alleen met een VAR-WUO die aan alle voorwaarden voldoet (jaar, omschrijving, kopie paspoort etc.) zijn jullie gevrijwaard van het afdragen van loonheffing en premies.

Als de freelancer direct bij jullie factureert dan doet het bemiddelingsbureau voor jullie voor de VAR niet ter zake (wel voor de freelancer bij het aanvragen van zijn VAR).
__________________
René
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hulp Var verklaring voor muzikant Patturik Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 9 februari 2009 18:42
VAR verklaring BV dalet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 26 februari 2008 13:42
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
freelancer uit Belgie - VAR nodig? erno@ernohannink.nl Al die andere praktische dingen 2 2 juni 2007 20:54
VAR verklaring en verplichtingen tegenover opdrachtgever ?? Alan French Omgaan met opdrachtgevers 2 3 oktober 2006 20:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon