Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 november 2010, 15:27
Gastouder Gastouder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2010
Berichten: 6
Cool 0 belasting, klopt dat wel?

Hallo allemaal!

Ik ben in juli 2010 begonnen als gastouder. Nu heb ik een berekening gemaakt wat ik ongeveer aan belasting moet betalen aan het einde van het jaar maar ik kom op 0 uit. Klopt dit wel?

Mijn inkomsten voor 2010: € 12.350
Inkomsten van nevenactiviteit: € 200,00
Mijn uitgaven voor 2010: € 4325
Uitgaven voor nevenactiviteit: € 950,00
De winst: € 7275
Zelfstandigenaftrek: € 7275

Dus ik houd 0 winst over.

Ik vraag me hard af of ik dit wel goed doe! Moet ik bijvoorbeeld van de maximale zelfstandigenaftrek de helft nemen omdat ik maar een half jaar als zelfstandige heb gewerkt? Dan kan ik er neem ik aan nog wel de helft van de startersaftrek vanaf halen? Dus kom ik nog op een heel laag bedrag!

Het zou leuk zijn als ik het goed doe hoor maar wil het dan wel even zeker weten!

Alvast super bedankt voor de reacties!

Groet,
Gastouder
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 november 2010, 15:37
louisfiscaal louisfiscaal is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 oktober 2010
Berichten: 31
Standaard

De zelfstandigenftrek (en de daar eventueel nog bijkomende startersaftrek) wordt altijd op jaarbasis beoordeeld. Op jaarbasis beschouwd dien je aan de voorwaarde te voldoen. Bottleneck bij starten van een onderneming gedurende het jaar is de voorwaarde van 1.225 gewerkte ondernemersuren. Ook als je op 1 juli van een jaar begint, moet je in dat betreffende kalenderjaar dus nog wel 1.225 uur werken in je onderneming om recht te hebben op de aftrek.
Een gedeeltelijke aftrek waar jij het over hebt, behoort dus niet tot de mogelijkheden. Je hebt of wel recht op (volledige) aftrek, of niet.

Groeten,

Louis
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 november 2010, 15:47
Gastouder Gastouder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2010
Berichten: 6
Standaard

Dat betekent dus dat ik vanaf juli tot december gemiddeld 47 uur per week aan mijn onderneming besteedt moet hebben. Dat red ik met gemak aangezien ik zo ie zo 1 opdrachtgever heb voor 40 uur per week, daarnaast nog administratie en schoonmaaktijd heb en ook nog andere opdrachtgevers die andere uren afnemen.

Ik zou dus kunnen zeggen dat mijn berekening klopt?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 november 2010, 16:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gastouder Bekijk bericht
Ik zou dus kunnen zeggen dat mijn berekening klopt?
Je mag het aantal uren niet uit de losse pols berekenen, je moet het baseren op een tijdschrijfadministratie van de feitelijk gewerkte uren. Die moet kloppen met je agenda en eventueel ander onderbouwend materiaal.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 november 2010, 16:27
Gastouder Gastouder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2010
Berichten: 6
Standaard

Dat is mij duidelijk. Aangezien ik werk als gastouder en dus het gastouderbureau mijn facturen laat maken vul ik mijn werktijden via de site van het gastouderbureau in. Hiervan kan ik een uitdraai maken. Uiteraard klopt die uitdraai dan ook met mijn persoonlijke agenda.

Dit voldoet dan toch ook?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 november 2010, 17:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gastouder Bekijk bericht
Aangezien ik werk als gastouder en dus het gastouderbureau mijn facturen laat maken vul ik mijn werktijden via de site van het gastouderbureau in.
Dat betreft neem ik aan alleen de facturabele uren. Om de niet-facturabele uren mee te kunnen tellen, moet je dan toch iets van een eigen tijdregistratie maken.

Citaat:
Hiervan kan ik een uitdraai maken.
Die zou ik dan periodiek zelf bewaren in je eigen administratie.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 november 2010, 18:19
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

Dat urencriteria zal niet zo'n probleem zijn, als je sowieso 40 uur per week al aan de zaak besteedt. Dan zou je verder nog zo'n 8 uur per week moeten bezig zijn aan dingen voor je bedrijf. Tja, het is wel wat krap en het kan zijn dat BD denkt, zo hij haalt het urencriteria terwijl hij maar een half jaar werkt.

Aan de andere kant zeiden ze dit extra soepel te controleren dus ik denk niet dat daar een punt gemaakt van moet worden.

Verder heb je natuurlijk ook nog MKB-winstvrijstelling (12%) en de normale heffingskorting. Maar goed, je zal de eerste helft van het jaar ongetwijfeld ook wel gewerkt hebben dus dat wordt natuurlijk ook meegenomen he.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 1 november 2010, 18:43
Gastouder Gastouder is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2010
Berichten: 6
Standaard

Bedankt voor de reacties!

Dat klopt. Ik haal het urencriteria zo ie zo al met het aantal uren dat ik echt opvang bied. Op het moment heb ik namelijk zo'n 50 uur per week daadwerkelijk kinderen over de vloer. Daarnaast heb ik ook uren voor schoonmaak, boodschappen, voorbereiden knutsels enz. Deze uren heb ik niet bijgehouden de afgelopen maanden, moet ik dat wel doen, ook al kom ik aan het minimum?

Het eerste half jaar heb ik zo'n 7000 verdient in loondienst en zo'n 2350 bijverdiend als gastouder maar dan zonder inschrijving bij de kvk. Hoe worden deze bedragen dan meegerekend?

Alvast bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 1 november 2010, 18:50
Kau Kau is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 oktober 2010
Berichten: 150
Standaard

In principe is het zo dat al je inkomsten op een hoop gaan en daarover wordt dan belasting over berekend dmv de schijven.

Over je inkomsten uit loondienst heb je echter al loonheffing betaalt (misschien zelfs teveel) dus daarover hoef je natuurlijk niet dubbel te betalen, maar het verhoogt wel je inkomen.

Die 2350 zijn inkomsten uit overige werkzaamheden en daar moet ook nog belasting over betaald worden. Maar als ik het zo allemaal zie (urencriteria in acht genomen) zal je geen berg geld apart moeten houden voor de IB 2010 begin volgend jaar
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Welke functies kun je vanuit huis doen? Verwijderd account Marketing en acquisitie 16 29 oktober 2010 11:09
Géén klant die wél betaalt. Is dat jullie wel eens overkomen? Tekst in Beeld Maastricht Administratie 5 24 september 2010 01:24
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon