Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 april 2011, 13:01
thomas1983 thomas1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2010
Berichten: 11
Standaard omzetbelasting en voorbelasting bij BTW-vrijgesteld werk

Ik ben voor het eerst van m'n leven aan het zwoegen op m'n omzetbelasting. Pff. Wat een gedoe. En dat terwijl ik nog geen enkele keer deze periode BTW heb hoeven heffen. Ik heb namelijk alleen nog maar vrijgesteld journalistiek werk verricht. Maar toch moet ik dan volgens mij de omzetbelasting invullen, zij het overal de bedragen 0. Een soort nihilaangifte noemde de vriendelijke man van de Belastingtelefoon het. Ik heb begrepen dat ik in het loop van het jaar een vrijstelling kan aanvragen voor de periodieke verplichting en dan alleen een keer per jaar hoef aan te geven. Maar dat terzijde.

De vraag waar ik nu mee overblijf gaat vooral over de voorbelasting. Ik heb dit kwartaal een laptop aangeschaft, een printer, visitekaartjes, een website en heb nog wat reis- en lunchbonnetjes (zakelijk). Mag ik de BTW van deze facturen als voorbelasting opgeven en dit dus terugvorderen bij de Belastingdienst? Ook al hoef ik geen BTW te betalen?

En zo niet, de volgende vraag:

Op dit moment ben ik bezig met brochureteksten en daar moet ik wel facturen voor uitdraaien met 19% BTW. Dus volgend kwartaal ga ik wel een klein bedrag voorbelasting betalen. Mag ik dan die bonnetjes van nu als voorbelasting in dat kwartaal opgeven en dat aftrekken van m'n BTW-verplichting?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 april 2011, 13:14
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Hallo Thomas,

Je zult een inschatting maken wel deel van je omzet belast en welk deel onbelast zal worden. Op basis van deze inschatting kun je dan het percentage bepalen van de btw die je kunt aftrekken.

Op de site van de belastingdienst staat vrij uitgebreid uitgelegd hoe je om moet gaan met voorbelasting als je zowel belaste als onbelaste omzet hebt.. het is een hele lap tekst.. maar het word wel duidelijk denk ik..

http://www.belastingdienst.nl/zakeli...html#TopOfPage
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 april 2011, 13:52
thomas1983 thomas1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2010
Berichten: 11
Standaard

maar omdat ik net begonnen ben is het moeilijk voor mij om een inschatting te maken hoeveel van mn werk ik uiteindelijk belast en hoeveel onbelast ik ga doen

maar goed, stel dat ik een 50/50 verhouding verwacht, kan ik dus nu alsnog de helft van m'n betaalde btw opgeven als voorbelasting?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 april 2011, 14:08
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ja dat kan en het is ook heel moeilijk, als jij denkt dat 50/50 een reeële schatting is dan hou je dat gewoon aan. Je kunt dat namelijk gedurende of aan het eind van het jaar herzien. Dat staat ook uitgelegd.

Hou gedurende het jaar gewoon goed bij of de verhouding wijzigt zodat je niet ineens op het eind van het jaar weer veel moet terug betalen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 april 2011, 21:28
thomas1983 thomas1983 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 december 2010
Berichten: 11
Standaard

heb ik nog wel een vraag trouwens
welke btw-bonnetjes kan ik allemaal gebruiken

bijv. zakelijke ns-treinkaartjes, mag ik daar de btw van opgeven? (want ik heb er geen btw-bon bij)

en lunch bonnetjes van cafe's waar ik zakelijk heb gegeten?

of beperkt het zich tot de grote uitgaven waar ik facturen van heb, zoals de laptop en printer die ik heb moeten aanschaffen, of de telefoonkosten die ik gemaakt heb.

overigens de pc heb ik een maand gekocht voor ik als zzp-er begon, kan ik alsnog deze btw opgeven?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 april 2011, 22:05
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Voor de treinkaartjes (en andere ov bewijzen) geld een uitzondering daarvan mag je zonder btw bon de btw aftrekken, het kaartje moet je dan wel hebben uiteraard. (link Bijzondere facturen voor btw , zie laatste alinea met titel "Geen juiste factuur, toch btw aftrekken")

Voor uitgaven in de horeca geld dat je geen btw mag aftrekken.

In principe mag je de btw aftrekken als je een factuur op de bedrijfsnaam hebt met btw apart vermeld.
In de bovenstaande links vind je ook de andere uitzonderingen die kunnen gelden, zowel wat uitgesloten is of op basis van speciale uitzonderingen toch mag..
De hoofdregel is echter dat je een factuur op naam moet hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Omzetbelasting: ontvangen BTW afdragen of 19% over totale inkomsten? Mart Belasting 3 14 april 2011 17:23
o.a. over voorschotten factureren / kleine ondernemersregeling / vast werk & freelance werk iroQuai Belasting 4 8 januari 2010 10:01
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 14:44
BTW aftrek, voorbelasting Helga Belasting 3 30 maart 2007 21:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon