Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 mei 2010, 16:03
acvginneken's schermafbeelding
acvginneken acvginneken is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2009
Berichten: 94
Standaard Onduidelijkheid over mobiel abonnement

Ik mag/kan een nieuwe mobiel abonnement afsluiten. Dit abonnement kan op de naam van de zaak gezet worden. Ik begrijp dat 'de kosten' dan aftrekbaar zijn. Maar het is me niet duidelijk wat dat precies inhoudt : 'de kosten'. Het abonnement zelf ? De btw over het abonnement ?
En hoeveel van 'de kosten' is dan aftrekbaar ? Ik lees in een ouder berichtje dat de belastingdienst uitgaat van 'minimum 10% procent zakelijk'.
Als de belastingdienst om verantwoording vraagt, hoe verwachten ze dan dat ik die zakelijke gesprekken 'verantwoord' ? Als freelance schrijver kan een telefoontje naar een vriend ook al een mogelijke opdracht inhouden.

Of zoek ik spijkers op laag water ?!
__________________
MvG, Anja
Vrijlance, creatief tekstbureau
Website | Blog | E-boek Advies
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 mei 2010, 18:40
t_captain t_captain is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 april 2010
Berichten: 12
Standaard Re: onduidelijkheid over mobiel abonnement

Een mobiele telefoon + abonnement is in het algemeen geen probleem als je die in de zaak wil hebben. Voor veel kleine ondernemers en zelfstandigen is het hun voornaamste zakelijke communicatiemiddel. Het zou nogal flauw zijn als de fiscus dat niet als zakelijke uitgave zou accepteren.

De norm is wel dat de telefoon grotendeels zakelijk moet worden gebruikt. Ik vermoed dat je de 10%/90% verkeerd om hebt staan en dat het ten minste 90% zakelijk moet zijn.

Aftrekbaarheid van kosten betekent:
1. BTW van de facturen terughalen bij de belastingdienst
2. het overgebleven bedrag (dus het factuurbedrag excl BTW) aftrekken van je belastbare winst.

Het gevolg is dat een factuur van 100 euro incl BTW je netto slechts 40 a 50 euro kost.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 mei 2010, 11:55
acvginneken's schermafbeelding
acvginneken acvginneken is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2009
Berichten: 94
Standaard Re: onduidelijkheid over mobiel abonnement

Duidelijke uitleg, dankjewel t_captain.

Ik heb inmiddels een gewoon abonnement (Vodafone - Nokia N97 mini Bronze) afgesloten op naam van de zaak. Lukt het om dit op te geven als kost, dan is dat mooi. Zoniet, dan is er geen man overboord.
__________________
MvG, Anja
Vrijlance, creatief tekstbureau
Website | Blog | E-boek Advies
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 mei 2010, 13:04
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Onduidelijkheid over mobiel abonnement

De opmerking van t_captain over 90% zakelijk gebruik klopt niet..
in ieder geval voor de btw aftrek geld de norm van minimaal 10% zakelijk gebruik.

voor de inkomstenbelasting is het minder eenduidig.. er geld alleen een uitsluiting van de abonnementskosten van het vaste telefoonabonnement thuis voor de mobiele telefoonnrs gelden dit soort uitsluitingen of expliciete regels niet

Als jij zowel een zakelijke als een prive mobielnummer hebt dan zie ik zeker geen enkel probleem om je zakelijk abonnement af te trekken. Als je maar 1 mobielnummer hebt en je belt prive ook regelmatig dan is het verstandig om maandelijks een "eigen bijdrage" te rekenen voor het gebruik van het mobiele nummer. Als je dat doet laat je aan de belastingdienst zien dat je er niet op uit bent maximale aftrek maar op een redelijke aftrek (geld voor alle kosten soorten waar je ook prive voordeel van hebt)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 mei 2010, 13:24
acvginneken's schermafbeelding
acvginneken acvginneken is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 oktober 2009
Berichten: 94
Standaard Re: Onduidelijkheid over mobiel abonnement

Dus toch minimaal 10%..... Ik denk dat ik zowat op half/half zit.

Even praktisch. Ik voer de btw maandelijks als kost op in de boeken. En bij de jaarrekening trek ik de helft van het totaal bedrag van dat jaar (in dit geval 7 maanden keer 15 euro + aanschaf telefoon=60 euro) af als kosten ?
__________________
MvG, Anja
Vrijlance, creatief tekstbureau
Website | Blog | E-boek Advies
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mobiel waarop ik CMS kan onderhouden? Niels Arts ICT 1 1 september 2010 23:33
Greenwheels zakelijk of privé abonnement nemen? Claudia C Al die andere praktische dingen 4 15 maart 2008 22:37
T-mobile: geen abonnement als starter Freeinx Al die andere praktische dingen 18 17 juni 2007 23:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon