Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 januari 2008, 11:06
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Eerste opdracht..en nu?

Lieve mensen,

Ik ben hier nieuw en waarschijnlijk is de vraag al honderd keer gesteld, maar het gaat om het volgende en ik zou jullie hulp enorm waarderen.

Op freelance basis lever ik vanaf februari drie korte redactionele stukjes in. Hiervoor krijg ik EUR125 per week krijg betaald. Er is zover geen einddatum bepaald, dit werk zal lopen totdat beide partijen vinden dat er een eind aan de samenwerking komt. Het is dus geen project.

Ik heb daarnaast een fulltime baan.

Omdat het mijn eerste freelance opdracht is lijkt het me vergezocht direct een eigen onderneming te starten en mezelf in te schrijven.

Daarbij weet ik ook niet zozeer welke fiscale maatregelen ik zou moeten nemen en hoe ik het bedrag van EUR125 per week om moet rekenen naar netto. Het gaat om drie kleine redactionele stukken, waar gemiddeld per week drie uur aan besteed wordt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 januari 2008, 11:11
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Eerste opdracht..en nu?

Beste Fokked,

De vraag die ik je stel is hier ook al vrij vaak gesteld: waarom schrijf je je niet in als onderneming? Voor de kosten hoef je het niet te laten, een inschrijving bij de KvK is €50 euro per jaar en dat heb je er in minder dan een week dus al uit. (Ik ben in januari 2007 ook naast een fulltime baan voor mezelf begonnen, dus het is te doen )

Wil je dat niet, dan is in ieder geval het volgende van belang:
- Je werkt als particulier en mag dus géén BTW rekenen (of aftrekken)
- Je verdiensten tel je op je aangifte op bij je inkomsten, dit kun je doen bij resultaat uit overige werkzaamheden
- Je kunt er ongeveer vanuit gaan dat je op die extra inkomsten hetzelfde aan belasting moet afdragen als van je normale salaris

Daarnaast is het handig om in ieder geval een overeenkomst op te stellen. Daarin kun je zetten dat er in overleg gestopt wordt, maar daarin kun je ook afspraken maken over de betaling. Dat is misschien wel zo handig én verstandig.

Succes ermee!

Groetjes, Adine
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 januari 2008, 11:15
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Eerste opdracht..en nu?

Welke voor- en nadelen zijn er verbonden aan een inschrijving bij KvK.
Brengt een soorgelijke inschrijving geen (fiscale) verplichtingen met zich mee.

Ik zal een informatiepakket aanvragen bij KvK. (had ik eerder moeten doen, maar alles liep ineens zo snel)

Bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 januari 2008, 11:33
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Eerste opdracht..en nu?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fokked Bekijk bericht
Welke voor- en nadelen zijn er verbonden aan een inschrijving bij KvK.
Brengt een soorgelijke inschrijving geen (fiscale) verplichtingen met zich mee.

Ik zal een informatiepakket aanvragen bij KvK. (had ik eerder moeten doen, maar alles liep ineens zo snel)

Bedankt!
In principe brengt zo'n inschrijving géén extra fiscale verplichtingen met zich mee. Zolang je je inkomsten gewoon opgeeft is er niets aan de hand. Wil je je activiteiten op de termijn wél uitbreiden en gaat het om steeds grotere bedragen, kunnen hier wel veranderingen in komen. Als je als bedrijf start, let er dan wel op dat je je ook opgeeft bij de Belastingdienst als startende onderneming. In jouw geval acht ik de kans groot dat zij op basis van jouw ingevulde formulier ook gewoon aangeven dat je je eigen persoonlijke aangifte doet, met het resultaat van de werkzaamheden bij resultaat uit overige werkzaamheden.

Mocht je dit echt als een eenmalige (voor de hele duur natuurlijk) opdracht zien, dan is misschien overbodig, mocht je er een toekomst in zien, dan zou ik zo snel mogelijk 'officieel' gaan, omdat je dan ook aan je (bedrijfs-)naamsbekendheid kunt werken.

Succes!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 januari 2008, 15:29
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Eerste opdracht..en nu?

Inmiddels heb ik een opgaaf eigen onderneming ingevuld, waarbij de belastingdienst hopelijk ziet dat ik een redacteur ben, een freelancer, die slechts drie uur in de week werkt. Dit moet ik namelijk invullen omdat mijn opdracht gever een btw nummer nodig heeft. Gezien het aantal uren en gezien de kans dat ik in aanmerking kom voor een var-row, snap ik niet waarom mijn opdrachtgever een btw nummer nodig heeft. Zal ik dit jaar btw moeten afdragen? En zo ja, moet ik dan 19% over mijn afgesproken brutobedrag rekenen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 januari 2008, 16:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Eerste opdracht..en nu?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fokked Bekijk bericht
Dit moet ik namelijk invullen omdat mijn opdracht gever een btw nummer nodig heeft.
Dat is onzin. Je wordt ondernemer omdat je dat wilt, of omdat het gezien je activiteiten moet van de overheid, niet omdat een opdrachtgever het 'nodig heeft'.

Je moet eerst zelf nagaan of je voldoet aan de criteria voor het ondernerschap voor de omzetbelasting (btw). Pas dan moet je je aanmelden als ondernemer en heb je te maken met btw. Je moet dan btw heffen en het btw-nummer vermelden op je factuur.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 januari 2008, 16:30
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Eerste opdracht..en nu?

Beste Rene

Ik werk drie uur per week freelance redacteur naast mijn fulltime baan. Het lijkt mij te weinig om btw over te betalen. Maar hoe kan ik hier zeker van zijn, zonder een aanvraag eigen onderneming in te dienen? Of ben ik verplicht de BD hierover te laten beslissen.

Bedankt
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 januari 2008, 16:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Eerste opdracht..en nu?

Doe eerst eens wat ik net zei dat je moet doen. Wat is je conclusie?
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 januari 2008, 17:11
Fokked Fokked is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Eerste opdracht..en nu?

...dat ik vrijgesteld ben van btw-plicht...

Ik heb net ook de opdrachtgever gemaild dat ik niet voldoe aan criteria voor een VAR-WUO. Ik hoop niet dat dit een probleem oplevert.

Sorry Rene ik vind het echt heel moeilijk de boel voor mezelf overzichtelijk te houden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 21:34
Na hoeveel tijd heb je je eerste opdracht als starter ? richardlagrand Marketing en acquisitie 18 6 december 2007 18:26
Eerste stap naar het ondernemerschap? harald Marktplaats 26 17 november 2007 15:48
Eenmalige opdracht... Noa Al die andere praktische dingen 3 3 november 2006 19:47


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon