Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 30 augustus 2011, 21:50
Bogos Bogos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2011
Berichten: 2
Standaard Hoeveel belasting moet ik betalen

Hallo Lancelots forumgangers,

Alvast excuses voor mijn onwetendheid. Ik zit nu in mijn afstudeerjaar en ik ga dus voor een jaar stage lopen bij een bedrijf. Ik ben ook van plan om al mijn tijd hieraan te spenderen en hopelijk kan ik ook bij het bedrijf blijven na mijn stageperiode.

Echter heb ik twee persoonlijke freelance opdrachten in de planning staan (wat mij ongeveer 6000 incl btw zal opleveren) voor het komend half jaar. Het bedrijf (niet mijn stagebedrijf), waar ik de freelance opdrachten heb staan, vraagt echter om een KvK-nummer en een BTW-nummer.

Ik wil mij dus deze week inschrijven bij de KvK als zelfstandig ondernemer met de status: Resultaat uit overige werkzaamheden. Na deze 2 opdrachten zal ik geen andere opdrachten aannemen.

Ik zal nooit aan de 1225 uren komen die de belastingdienst eist voor de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Mijn vraag is dus, hoeveel belasting zal ik uiteindelijk moeten betalen voor deze 2 opdrachten? Als ik het goed heb bekeken zal het 19% (factuur-btw) + 33,45% (ib-btw). Dus 52,45% belasting zal ik dan moeten betalen over mijn 2 opdrachten? Ik vind dat behoorlijk veel.

Ik zal ook naar een boekhouder gaan om mijn IB te regelen maar ik vraag het hier eerst maar om te kijken hoeveel geld ik opzij moet zetten voor wanneer ik daadwerkelijk moet betalen.

Hartstikke bedankt voor het lezen!

Nogmaals excuses voor mijn ontwetendheid.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 augustus 2011, 19:16
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

BTW staat los van de inkomstenbelasting, die moet je dus gewoon afdragen, daarvoor heb je ook een BTW nummer nodig.
Als die 6000-/- BTW euro je enige inkomsten zijn dan betaal je geen inkomstenbelasting. Je hebt namelijk recht op de heffingskorting en arbeidskorting.
Heb je daarnaast nog ander inkomen dan worden de verschillende inkomens bij elkaar opgeteld om het belastingtarief te bepalen.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 augustus 2011, 19:41
Bogos Bogos is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 augustus 2011
Berichten: 2
Standaard

Hallo Marjan,

Ik ben vandaag bij de KvK geweest om mijzelf in te schrijven. Ik heb eerst mijn situatie uitgelegd over mijn afstudeerstage en dat daar mijn focus ligt. De KvK heeft mij geadviseerd om mij juist niet in te schrijven bij de KvK en ook moet ik geen BTW-nummer aanvragen.

Wat ik wel moet doen is een VAR-ROW aanvragen en zo mijn geld innen van de twee opdrachtgevers. Ik mag ook geen BTW vragen van de opdrachtgevers.

De meneer van de KvK heeft niks gezegd over het recht hebben van heffingskortingen en arbeidskorting dus ik ga daar maar ook niet van uit.

Wanneer ik belastingaangifte moet doen zal ik wel 33% van die twee opdrachten moeten afstaan aan de belastingdienst.

Ik heb hiernaast wel een ander inkomen namelijk een kleine stagevergoeding, maandelijks zorgtoeslag en mijn stufi.

Bedankt voor je antwoord Marjan.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 september 2011, 23:56
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bogos Bekijk bericht
De meneer van de KvK heeft niks gezegd over het recht hebben van heffingskortingen en arbeidskorting dus ik ga daar maar ook niet van uit.
Bij de KvK snappen ze het ook niet helemaal geloof ik.
Iemand die werkt heeft altijd recht op arbeidskorting, deze wordt normaliter verwerkt in de loonheffingen. Daarnaast heeft iedereen recht op de algemene heffingskorting (of je nu werkt of niet) als je maar wel de aangifte inkomstenbelasting doet.

Studiefinanciering en zorgtoeslag worden niet meegenomen in de aangifte inkomstenbelasting. Wel worden voor deze uitkeringen rekening mee gehouden met de aangiften (als je meer verdiend, krijg je minder).

Succes.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Hoeveel belasting moet ik betalen? schilderwilliam Belasting 4 14 oktober 2009 10:07
Inkomstenbelasting Moet ik echt 52% belasting betalen over mijn winst? Stuiver Belasting 15 13 oktober 2009 02:36
Hoeveel % belasting betalen bij ROW? Evidenza Administratie 3 30 september 2009 21:32
Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist? nino1983 Belasting 7 17 april 2008 21:46
Belasting betalen diedehoekstra Belasting 5 8 juli 2006 03:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon