Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 april 2011, 12:38
botervlootje botervlootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 9
Unhappy Krijg saldo fiscalewinstberekening niet gelijk met winstaandeel

Allereerst, hoi!

Ik heb in juli 2010 een bedrijfje gestart en heb vanaf die tijd geprobeerd alle boekhouding zelf te doen. Zo ook wilde ik de IB proberen. Met hulp van mijn oom een behoorlijk stuk verder gekomen, maar nu loop ik toch echt tegen een probleem aan.

Bij deze doe ik dus een beroep op jullie pientere koppen om mij te komen helpen.

Situatieschets:

Totale netto winst onderneming: €1314.25 (excl. BTW)
Overige bedrijfskosten €385,95 (excl. BTW)
Privéontrekkingen: € 318,95
Privéstortingen: € 170,00

Activa en passiva zijn gelijk, ik heb geen voorraden, schulden of openstaande facturen op dat moment; beide zijn gelijk aan mijn banksaldo op 31-12-2010, namelijk € 962,73 (volgens mij). Boekwaarde begin boekjaar is in beide gevallen dus € 0,00.

Uit de winst/verliesrekening komt een bedrag van €928,00.
Echter, uit de fiscale winstberekening komt € 1.111,00

€ 962,00 = Ondernemingsvermogen eind
€ 318,00 = Priveonttrekkingen
---------- +
€ 1.280,00 = Totaal

€ 0,00 = Ondernemingsvermogen begin
€ 170,00 = Privestortingen
---------- +
€ 170,00 = Totaal

€ 1.280,00
€ 170,00
---------- -
€ 1.110,00


Dus, ergens staat er €182 euro teveel.
Ik heb de bankafschriften er bij gehaald en elke priveonttrekking, opbrengst, storting en bedrijfskosten nagekeken, en die totalen kloppen.

Omzetbelasting terug 3e kwartaal: € 7,00
Omzetbelasting (door KOR) 4e kwartaal: € 0,00
Wellicht heb ik een fout gemaakt in de KOR van het vierde kwartaal, aangezien de verschuldige omzetbelasting daar € 216,00 was, waaronder € 57,00 voorbelasting. Door KOR is het volledige bedrag genuld, omdat ik het hele jaar onder de drempel van (volgens mij) € 1200.00 aan BTW had betaald.

Kan iemand mij helpen? Ik ben al te laat, dus de waarschuwing van de BD zal wel al onderweg zijn

Alvast bedankt,
Botervlootje.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 april 2011, 15:30
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Hoi,

Helaas niet veel tijd nu maar even het volgende:
Heb je het saldo KOR (BTW die je dus niet hoefde af te dragen) aan de winst toegevoegd?
Vraag voortaan zekerheidshalve uitstel aan voor de aangifte, scheelt je een boete (ze zijn dit jaar een stuk strenger geworden!)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 april 2011, 16:05
botervlootje botervlootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 9
Standaard

Ik weet dat ze strenger zijn geworden, vandaar dat ik 't nu ook binnen de resterende 7 dagen afgerond wil hebben.

Zodra ik de KOR toevoeg aan de winst kom ik dichter in de buurt; ik weet niet waar ik mee bezig ben geweest, maar naar mijn weten heb ik dit al geprobeerd.

Nu kom ik echter behoorlijk in de buurt; het verschil is precies 7 euro, en dat is de belastingteruggaaf van het 4e kwartaal. Enig idee waar ik deze neer moet zetten zodat alles klopt?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 april 2011, 10:47
botervlootje botervlootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 9
Standaard

Weet niemand waar ik dit tegoed neer moet zetten om de balans weer recht te trekken? Ik wil eigenlijk het liefst vandaag dat ding opsturen om problemen te voorkomen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 april 2011, 11:23
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

Normaal gesproken houd je eind van het jaar een balanspost (af te dragen of te vorderen BTW) over. Die € 7 zou in jouw geval dus op te vorderen (want van de BD terug te ontvangen) BTW moeten staan.

Ook in het aangifteprogramma neem je dit op.

Succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 april 2011, 20:27
botervlootje botervlootje is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 april 2011
Berichten: 9
Standaard

De laatste vordering is genuld door de KOR, de eerlaatste is reeds gestort. Het gaat dus niet om een nog te vorderen bedrag, het staat al op m'n rekening; en hierdoor heb ik een balansverschil. Ook vind ik nergens een vakje 'nog te vorderen' of iets dergelijks.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 6 april 2011, 09:30
Hans Vening Hans Vening is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 47
Standaard

Hoi,
Het hangt af van hoe je het verwerkt hebt in de aangifte programma.
Gebruik je de normale aangifteprogramma of die voor ondernemers?
Wat heeft de belastingdienst gezegt hoe je het moet aangeven bij het kennismakingsgesprek: winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden? Dit heeft namelijk te maken met het wel of niet claimen van de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling.
__________________
Administratiekantoor Vening
http://www.administratie-vening.nl
http://nl.linkedin.com/in/hansvening
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Netto omzet komt niet overeen met banksaldo Denise Administratie 7 17 maart 2007 12:29
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 10:27
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon