Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 februari 2014, 11:12
Createch Createch is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 6
Standaard Fiscale mogelijkheden nieuwe auto

Goedendag allemaal,

Ik heb een vraag over de fiscale mogelijkheden voor mijn auto.

Deze maand heb ik me als zzp'er ingeschreven bij de Kvk en ook heb ik een nieuwe auto gekocht. Deze auto heb ik echter gekocht met een prive-lening (kleine aanbetaling + maandelijkse aflossing met een slottermijn) vanwege de acceptatie.

Vragen:
1) Is het een probleem als ik deze auto op mijn zaak zet en vervolgens de BTW over de verkoopprijs terugvraag? Is de rente in dit geval ook aftrekbaar?

2) Hoe zit het met willekeurig afschrijven voor starters: kan ik deze auto in het eerste volledig afschrijven? Zo nee, wat is het maximale afschrijvingspercentage? Wat moet ik doen met de restwaarde? (De verkoopprijs was 15.000euro)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 februari 2014, 20:15
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Je kunt er normaliter inderdaad voor kiezen de auto op de zaak te zetten en de BTW af te trekken. De lening ben je aangegaan ten behoeve van een zakelijke investering, dus kan je die ook zakelijk aanmerken en de rente aftrekken. Willekeurige afschrijving is bij de normale auto's niet mogelijk (wel bij grijze kentekens en bepaalde milieuvriendelijke modellen). Je schrijft daarom maximaal 20% per jaar af over het verschil tussen aanschafwaarde en restwaarde, totdat de restwaarde is bereikt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 februari 2014, 21:39
Createch Createch is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik van de Weerdhof Bekijk bericht
Je kunt er normaliter inderdaad voor kiezen de auto op de zaak te zetten en de BTW af te trekken. De lening ben je aangegaan ten behoeve van een zakelijke investering, dus kan je die ook zakelijk aanmerken en de rente aftrekken. Willekeurige afschrijving is bij de normale auto's niet mogelijk (wel bij grijze kentekens en bepaalde milieuvriendelijke modellen). Je schrijft daarom maximaal 20% per jaar af over het verschil tussen aanschafwaarde en restwaarde, totdat de restwaarde is bereikt.
Alvast bedankt voor je reactie Erik.

- Wat moet ik dan als restwaarde nemen? Is 10% redelijk?

- Kan ik als starter in het begin alles willekeurig afschrijven, behalve een personenauto?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 februari 2014, 21:49
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

10% restwaarde lijkt me inderdaad redelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Createch Bekijk bericht
- Kan ik als starter in het begin alles willekeurig afschrijven, behalve een personenauto?
Daar komt het bij ''normale'' investeringen inderdaad op neer.

Mocht je er toch meer van willen weten zie dan hier en hier.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 februari 2014, 23:38
Createch Createch is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik van de Weerdhof Bekijk bericht
10% restwaarde lijkt me inderdaad redelijk.



Daar komt het bij ''normale'' investeringen inderdaad op neer.

Mocht je er toch meer van willen weten zie dan hier en hier.

Ik had nog een vraag over zakelijk en prive rijden. Afhankelijk van mijn aantal kilometers zal het verschillen of zakelijk rijden voordeliger is dan prive rijden.

Als ik nu de BTW van mijn auto terugvraag, kan ik dan nog aan het eind van het jaar mijn auto nog naar prive wijzigen? Want als ik het goed heb begrepen, wordt een auto pas bij de IB-aangifte zakelijk of prive geëtiketteerd. Of is dit niet mogelijk (de ontvangen BTW betaal ik dan aan het eind van het jaar terug)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 1 maart 2014, 16:52
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Je kunt voor de inkomstenbelasting en de omzetbelasting verschillende keuzes maken. Bijvoorbeeld voor de BTW zakelijk en voor de IB privé.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 maart 2014, 18:00
Createch Createch is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik van de Weerdhof Bekijk bericht
Je kunt voor de inkomstenbelasting en de omzetbelasting verschillende keuzes maken. Bijvoorbeeld voor de BTW zakelijk en voor de IB privé.
Dag Erik,

Zou je dit kunnen toelichten. Bedoel je dat het mogelijk is deze auto eerst zakelijk te gebruiken en later bij IB-aangifte deze auto weer als prive aan te merken door de ontvangen BTW terug te betalen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 2 maart 2014, 09:59
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Hallo Createch,

de inkomstenbelasting en de omzetbelasting zijn verschillende belastingen. Het is daarom mogelijk om er bij de ene belastingsoort voor te kiezen de auto zakelijk te verwerken, en bij de andere belastingsoort privé. Die keuzes staan los van elkaar en als je de auto voor de BTW zakelijk houdt en voor de IB privé dan hoef je de nu ontvangen BTW niet terug te betalen. Wel moet je het deel van de BTW dat op privé-gebruik slaat terugbetalen, maar dat staat los van de keuze die je maakt voor de IB.

Stel je koopt de auto en vraagt de BTW terug. Je merkt de auto dus als zakelijk aan voor de BTW. Je trekt de komende maanden ook de BTW op alle gebruikskosten af. Aan het eind van het jaar ga je kijken in welke verhouding je de auto zakelijk en privé hebt gebruikt en de BTW over het privé-deel betaal je terug. (De aanschaf-BTW van de auto neem je bij die berekening voor 20% mee en dat doe je de volgende vier jaren ook.) Voor de BTW ben je dan klaar. Je gaat volgend jaar ook aangifte inkomstenbelasting doen over dit jaar, en daarbij maak je dan een keuze of je de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk verwerkt of privé. Als je de auto zakelijk verwerkt dan zet je deze op de balans van je onderneming en kan je autokosten als afschrijving, onderhoud, brandstof, verzekering, motorrijtuigenbelasting en parkeren aftrekken, maar bij meer dan 500 privé-kilometers per jaar zal je ook voor privé-gebruik moeten bijtellen. Alternatief is dat je de auto privé houdt voor de inkomstenbelasting. Je hoeft dan niet bij te tellen maar kunt de zojuist genoemde autokosten ook niet aftrekken. Wel kan je dan € 0,19 per kilometer aftrekken. Welk van de twee methoden je kiest, voor de eerdere BTW-aftrek maakt dat niet meer uit.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 2 maart 2014, 16:45
Createch Createch is offline
Lid
 
Geregistreerd: 24 februari 2014
Berichten: 6
Standaard

Hallo Erik,

Ik had nog de volgende opmerkingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik van de Weerdhof Bekijk bericht
Die keuzes staan los van elkaar en als je de auto voor de BTW zakelijk houdt en voor de IB privé dan hoef je de nu ontvangen BTW niet terug te betalen. Wel moet je het deel van de BTW dat op privé-gebruik slaat terugbetalen, maar dat staat los van de keuze die je maakt voor de IB.
Belastingdienst:
"Als u een auto koopt die u tot uw privévermogen rekent, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik van de Weerdhof Bekijk bericht
Aan het eind van het jaar ga je kijken in welke verhouding je de auto zakelijk en privé hebt gebruikt en de BTW over het privé-deel betaal je terug. (De aanschaf-BTW van de auto neem je bij die berekening voor 20% mee en dat doe je de volgende vier jaren ook.) Voor de BTW ben je dan klaar.
Het is mij duidelijk dat ik een correctie moet doen voor het prive-deel (forfaitaire bijtelling van 2,7% of de verhouding tussen zakelijk-prive). Alleen begrijp ik die 20% niet. Waarom moet ik de BTW over de aanschafwaarde verdelen over vijf jaar? Dit is toch geen afschrijving.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 3 maart 2014, 21:30
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Createch Bekijk bericht

Belastingdienst:
"Als u een auto koopt die u tot uw privévermogen rekent, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop."
Dat is als je de auto voor de BTW-tot je privé-vermogen rekent.

Zie ook hier:

Als u een auto helemaal of gedeeltelijk voor uw onderneming gebruikt, maakt u voor de btw zelf de keuze: of u rekent de auto tot uw privévermogen of u rekent de auto tot uw ondernemingsvermogen. De keuze die u hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting, speelt hierbij geen rol.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Createch Bekijk bericht
Het is mij duidelijk dat ik een correctie moet doen voor het prive-deel (forfaitaire bijtelling van 2,7% of de verhouding tussen zakelijk-prive). Alleen begrijp ik die 20% niet. Waarom moet ik de BTW over de aanschafwaarde verdelen over vijf jaar? Dit is toch geen afschrijving.
Je moet inderdaad een correctie doen voor het privé-deel van de betaalde BTW. In principe bereken je dat over de werkelijke BTW en het werkelijke gebruik, maar als dat niet bekend is dan pas je de 2,7% toe. Bij het berekenen van het privé-deel van de werkelijk betaalde BTW neem je de bij aanschaf betaalde BTW in het aanschafjaar en de volgende vier jaar echter voor 20% mee (zie voorbeeld). Dat lijkt inderdaad wel wat op afschrijven en de ratio zal zijn dat het gedurende enkele jaren volgen van het gebruik een betrouwbaarder beeld geeft. (Anders zou je op 30 december een auto kopen, er in het aanschafjaar niet privé mee rijden en zo geen privé-deel van de aanschaf-BTW hoeven te corrigeren.) Overigens wordt de 2,7% in het vijfde jaar na het aanschafjaar 1,5%, dat hangt ook weer samen met het ''afgeschreven'' zijn van de aanschaf-BTW.

Voorbeeld:
Je koopt dit jaar een auto met € 7.500 BTW erop.
Aan brandstof en onderhoud betaal je € 1.000 BTW.
Je rijdt dit jaar 60% zakelijk en 40% privé.
Dan betaal je aan BTW-privé-gebruik over dit jaar: 40% van (€ 1.000 + (€ 7.500 / 5)) = € 1.000.

(De aanschaf-BTW van in dit voorbeeld € 7.500 trek je dit jaar dus wel volledig af, de verdeling over vijf jaar geldt voor de berekening van het privé-gebruik.)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Fiscale waarde van de auto qymado Belasting 0 23 december 2012 15:45
fiscale bijtelling auto per jaar of maand rdj Belasting 4 3 december 2012 10:19
nieuwe auto auto aangeschaft, de oude ingeruild crta23 Administratie 0 11 juli 2012 16:41
Afschrijving nieuwe auto Markie Belasting 4 6 maart 2012 10:31
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon