Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 maart 2012, 19:31
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Afschrijving nieuwe auto

Ik heb vorig jaar een 14% auto gekocht. In november.

Daar gelden de volgende regels voor:

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek-Voor 2011 was dat nog 28%.
Dit staat trouwens los van de 'normale' afschrijving.
Dan heb je de 'normale' afschrijving.
Normaal wordt dit uitgesmeerd over 5 jaar. 20% per jaar dus.
Nu is een dergelijke 14% auto versneld af te schrijven. En wel over 2 jaar.
Dat kán lekker zijn natuurlijk, maar na 2 jaar is je auto uiteraard nog meer waard dan over 5 jaar.
Hoe kan je boekhouder/accountant nu bepalen hoeveel hij af kan schrijven per jaar?
Ik bedoel: Je weet toch nooit wat de auto over 2 of 5 jaar nog waard is?

Wat is het gunstigste? Versneld afschrijven of normaal? Stel ik schrijf in 2 jaar hetzelfde bedrag af wat je normaal in 5 jaar afschrijf.
Als je hem dan na 3 jaar inruilt en hij blijkt meer op te brengen dan wat je afgeschreven hebt? Hoe moet je dat dan verantwoorden? Of wordt dat dan verrekend met je volgende auto (mits je die weer zakelijk koopt natuurlijk)?

Wat zijn dus de voordelen van versneld afschrijven?

Laatst gewijzigd door Markie; 4 maart 2012 om 19:32 Reden: Tiepvautjes
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 maart 2012, 22:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Eerst maar even de 2 korte vragen daarna over versneld afschrijven.

1. de restwaarde van een auto aan het einde van de gebruiksduur moet naar beste weten gebeuren, bij 5 jaar word voor een auto meestal rond de 10-20% van de aanschafwaarde aangehouden, persoonlijk ga ik meer richting de 20% bij na 5 jaar.. dat is een redelijk reële waarde. De geschatte restwaarde kan ook worden bepaald door nu naar de restwaarde van een zelfde type auto uit 2006 of 2007 te kijken.

2. Als je bij verkoop van de auto meer terug ontvangt dan de dan in de boeken opgenomen waarde, dan is dat meerdere gewoon winst op verkoop activa. Net als dat wanneer de opbrengst lager is dit gewoon verlies op verkoop activa is.
Als je een andere auto zakelijk koopt ga je die gewoon volgens de dan geldende regels afschrijven zonder rekening te houden met de restwaarde van de vorige auto.


Over versneld afschrijven is heel wat te vertellen. Versneld afschrijven levert in principe als belangrijkste voordeel dat je minder winst hebt en dus minder belasting betaald in 2011 en 2012, maar in 2013 ev weer meer omdat je dan niet meer kan afschrijven.

Bij versneld afschrijven (of eigenlijk willekeuring afschrijven, dus minder als normaal mag ook) moet je dus vooral kijken naar de winst van 2011 en de verwachte winst van 2012 en verder. Als je de komende jaren elk jaar evenveel winst verwacht (zonder rekening te houden met de afschrijving) dan kun je versneld afschrijven, je hebt dan eerder je belasting terug over je investering en een klein rente voordeel.
Als je verwacht dat 2012 en latere jaren aanzienlijk meer winst genereren als 2011 of 2011 een slecht jaar was, dan kun je beter de afschrijving niet te hoog maken in 2011 want in 2012 of later val je wellicht in een hoger tarief waardoor je meer terugkrijgt per afgeschreven euro.

grenzen waar je op moet letten is
- verzamelinkomen lager dan grofweg 18.000 euro dan krijg je 33,1% terug
- verzamelinkomen tussen 18.000 en 56.000 euro dan krijg je 42% terug
- verzamelinkomen boven 56.000 euro dankrijg je 52% terug.

(verzamelinkomen is je winst uit onderneming minus eventule ondernemersaftrekken, heffingskortingen en kan ook inkomsten uit loondienst bevatten, het is dus een optelling al je inkomstenbronnen minus kortingen.)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 maart 2012, 23:07
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Hoi Roel,

Dankje voor je uitgebreide uitleg!

Ik snap heel het verhaal. Ik heb vorig jaar aanzienlijk meer winst gemaakt dan ik dit jaar verwacht te maken. Daarom heb ik toen de auto ook gekocht.

Alleen het laatste snap ik niet helemaal, dit:

grenzen waar je op moet letten is
- verzamelinkomen lager dan grofweg 18.000 euro dan krijg je 33,1% terug
- verzamelinkomen tussen 18.000 en 56.000 euro dan krijg je 42% terug
- verzamelinkomen boven 56.000 euro dankrijg je 52% terug.

Wat bedoel je je krijgt x% terug? Dat moet je dan toch juist betalen?

Wij vallen overigens in de categorie 18.000 tot 56000 euro met ons verzamelinkomen.
Zelf ben ik dus freelancer en mijn vrouw werkt 25-30 uur per week. Dat gaat om netto inkomen neem ik aan toch?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 maart 2012, 01:37
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Terugkrijgen komt misschien wat verwarrend over, maar het komt er op neer. dat als

je onder de 18.000 euro inkomen zit en je boekt 1000 euro afschrijving als kosten dan betaal je 33,1% ofwel 331 euro minder belasting.

tussen de 18 en 56 betaal je bij 1000 afschrijving 420 euro minder

daarboven 520 euro minder belasting.

ofwel stel dat zonder afschrijving van de auto je winst 25.000 euro is dan betaal je daar voor het gemak 42% over = 10.500 belasting over

als je op de auto 5000 euro afschrijft word je winst 20.000 en 42% daarvan is 8.400. verschil 2100 minder belasting dank zij de afschrijving op de auto.

(overigens is de berekening normaal iets complexer omdat je over de eerste 18k maar 33,1% betaald, maar om het voorbeeld even simpel te houden de berekening maar even liniair gemaakt alsof je over het hele bedrag 42% betaald, maakt voor de uitkomst niet zoveel uit)
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 maart 2012, 10:31
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Ok, nu snap ik het inderdaad! Bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Bijtelling auto van de zaak gelimiteerd op afschrijving + onderhoudskosten? otasseron Belasting 2 19 december 2011 20:14
Nieuwe auto op de zaak: waarom vallen bijtelling en afschrijving tegen elkaar weg? DJA Belasting 7 25 januari 2011 20:57
Prive cq (short) lease of nieuwe auto ? Verwijderd account Administratie 10 10 januari 2008 12:01
BTW op nieuwe prive auto Marjan Belasting 5 24 november 2007 21:18


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon