Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beďnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 juli 2007, 10:18
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Soort van contract opstellen als je freelance werkt?

Ik heb nu een aantal keren meegemaakt dat ik ergens een gesprek had voor freelance werk en dat ze dan ineens over een contract op oproepbasis begonnen. Dit wil ik uiteraard niet want dat ik financieel helemaal niet aantrekkelijk.
Het blijkt dat veel mensen bang zijn dat als ze een freelancer inhuren dit altijd maar zo half half gaat. Dus dat als ik geen tijd heb zij met lege handen staan. Ik heb toen voorgesteld om een soort contractje op te stellen waarin we met elkaar afspreken wanneer ik voor ze werk en hoe vaak zodat daar geen misverstanden over ontstaan. Doen meer freelancers dit?
Vrijdag heb ik weer een gesprek waarin ze eigenlijk iemand op contractbasis zoeken (niet freelance dus). Hoe kan ik ze er nou van overtuigen dat ze met een freelancer ook goed af zijn?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 juli 2007, 17:08
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Soort van contract opstellen als je freelance werkt?

Ik heb wel een overeenkomst getekend:



Artikel 1

1. Opdrachtnemer zal voor Opdrachtgever de werkzaamheden verrichten passend binnen de statuten en bijbehorende doelstellingen van de Opdrachtgever, conform .....
2. Opdrachtnemer informeert opdrachtgever in overleg regulier inzake voortgang van de werkzaamheden.




Artikel 2

Omtrent de uitvoering van de in artikel 1 bedoelde werkzaamheden zijn de volgende afspraken gemaakt:



xxx
xxx
xxx

De werkzaamheden worden verricht gedurende maximaal x uur per week

Het maximaal aantal uren op basis van een half jaar: x


Artikel 3

1.Opdrachtnemer is bij het uitvoeren van de afgesproken werkzaamheden geheel zelfstandig. Het staat de opdrachtnemer vrij op welke wijze hij, binnen de grenzen van deze overeenkomst en ...., de opdracht uitvoert en het afgesproken resultaat verwezenlijkt.






hieronder staan nog wat zaken zoals de intentie voor 3 opdrachtgevers te werken, dat je een VAR verklaring inlevert, en het uurtarief, en verbrekingsvoorwaarden van overeenkomst (van beide kanten dus).



Daar kun je wel wat mee, denk ik?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 juli 2007, 17:19
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Soort van contract opstellen als je freelance werkt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twinklestar Bekijk bericht
waarin ze eigenlijk iemand op contractbasis zoeken (niet freelance dus).
Wat bedoelen ze precies met "op contractbasis"? Een freelancecontract, uitzendcontract, detacheringscontract, arbeidscontract?
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 juli 2007, 23:28
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Soort van contract opstellen als je freelance werkt?

Ze bedoelen een arbeidscontract ( 0 uren contract). Behalve dat het financieel vaak niet aantrekkelijk is is het volgens belastingtechnisch ook niet handig/ voordelig. Ze werken liever met een vast iemand dan met een freelancer valt me op. Terwijl een oproepkracht toch ook weinig vastigheid heeft.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 juli 2007, 23:53
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Soort van contract opstellen als je freelance werkt?

Twinklestar, als je je profiel wat informatiever wilt invullen, dan krijgen we een indruk van wat voor diensten je aanbiedt. Dan kunnen we er misschien wat meer over zeggen. In de branches die ik ken zijn freelancers en oproepkrachten (0-uren-medewerkers) niet uitwisselbaar.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 juli 2007, 11:52
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Soort van contract opstellen als je freelance werkt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twinklestar Bekijk bericht
Ze bedoelen een arbeidscontract ( 0 uren contract). Behalve dat het financieel vaak niet aantrekkelijk is is het volgens belastingtechnisch ook niet handig/ voordelig. Ze werken liever met een vast iemand dan met een freelancer valt me op. Terwijl een oproepkracht toch ook weinig vastigheid heeft.
Vind dit sowieso een beetje twijfelachtig: ik heb zelf regelmatig met een 0-uren contract gewerkt (als student) en dan kun je ook gewoon zeggen dat je geen tijd hebt. Daarnaast val je als werknemer onder bedrijfsrisico (als jij wat fout doet, kun je dat als freelancer herstellen, als je als werknemer wat fout doet, dan is het risico van de baas) en moeten zij je salaris etc. regelen. Als ze jou een redelijk salaris zouden willen geven, dan kan ik me bijna niet voorstellen dat het voor hen goedkoper is dan je freelancetarief betalen. Daarnaast geven ze als reden de zekerheid, maar die hebben ze met een 0-uren contract ook helemaal niet!

Als je prestaties dan tegenvallen, dan moeten ze ook nog eens ontslag starten, terwijl ze als freelancer gewoon de samenwerking op kunnen zeggen, met relatief weinig consequenties!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 juli 2007, 18:07
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Soort van contract opstellen als je freelance werkt?

Voor een 0-uren contract, tenminste als dit is zonder opkomst/oproepverplichting hoef je geen ontslag aan te vragen. Je roept de de betreffende medewerker gewoon niet meer op.
Misschien is het goed deze opdrachtgever eens voor te rekenen wat het hem netto per uur kost om iemand in dienst te hebben t.o.v. de kosten van freelance inhuren. Veel bedrijven hebben geen benul wat vaste medewerkers nu eigenlijk per netto gewerkt uur kosten.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 juli 2007, 20:44
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Soort van contract opstellen als je freelance werkt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Twinklestar, als je je profiel wat informatiever wilt invullen, dan krijgen we een indruk van wat voor diensten je aanbiedt. Dan kunnen we er misschien wat meer over zeggen. In de branches die ik ken zijn freelancers en oproepkrachten (0-uren-medewerkers) niet uitwisselbaar.
Ik heb mijn profiel iets uitgebreider ingevuld! Maar om het makkelijk te maken, ik bied diensten aan op het gebied van etaleren, decoreren, styling, Logo's en huisstijlen en trainingen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 juli 2007, 20:47
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Soort van contract opstellen als je freelance werkt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Voor een 0-uren contract, tenminste als dit is zonder opkomst/oproepverplichting hoef je geen ontslag aan te vragen. Je roept de de betreffende medewerker gewoon niet meer op.
Misschien is het goed deze opdrachtgever eens voor te rekenen wat het hem netto per uur kost om iemand in dienst te hebben t.o.v. de kosten van freelance inhuren. Veel bedrijven hebben geen benul wat vaste medewerkers nu eigenlijk per netto gewerkt uur kosten.
Ik denk dat ze het liefste iemand voor minimumloon hebben en dan is het natuurlijk wel iets voordeliger (en zeer nadelig voor de werknemer). Maar ik merk dat mensen bij voorbaat al denken dat freelancers duur zijn en als ze een leukere klus hebben dat ze dan nee zeggen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 16 28 oktober 2007 16:56
Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw? Johnnepon Freelancepraktijk starten 4 29 mei 2007 00:49
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon