Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 maart 2014, 12:49
Liv2day Liv2day is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 maart 2014
Berichten: 2
Standaard Liquide middelen & activa

Hi,

Ik heb 3 vragen over de inkomstenaangifte.

Materiele vasta activa
Bij mijn activa heb ik aanschaf van computers geplaatst onder overige materiele vaste activa. Hier staat ook een veld 'restwaarde'. Is dit de restwaarde aan het eind van de 5 jaar afschrijving? (dus laptop kost 1000 euro, na 5 jaar kan ik het verkopen voor 100 euro, 100 euro is de restwaarde)

Of is dit de 'nog af te schrijven' restwaarde van het product.
Voorbeeld: (1000-100)/5 = 180 per jaar afschrijving, na 1 jaar afschrijven is de restwaarde dan: 1000-100-180=720.

'Liquide middelen' onder 'Overzicht activa'
Er staat boekwaarde begin boekjaar en en einde boekjaar.
Waar bestaat deze waarde uit?

Ik heb een aparte rekening voor de onderneming. Hier komt geld op binnen dmv facturen, soms een kleine impuls vanuit mijn prive rekening. Dan gaat er geld uit naar rekeningen, de laptop die kocht, geld overboeken naar spaarrekening.

Als ik als boekwaarde het letterlijke balans invul zegt dit toch helemaal niks? Moet ik dan al die aparte transacties ook ergens vermelden zodat ik tot een waardevol getal uit kom voor de boekwaarde? Zo ja, waar plaats ik dan:
  • Inbreng vanuit priverekening (is dit een privestorting in Box 1: winst uit onderneming? Dan valt het dus niet onder activa/passiva?)
  • Inkomsten vanuit facturen (zijn dit dan de 'opbrengsten')
  • Laptop aanschaf (dit is dan materiële activa?)
  • Geld overboeken terug naar prive / spaarrekening (noem je dit 'prive opnames', waar moet dit komen?)
  • Betalen rekeningen ('Overige bedrijfskosten' onder winst-en-verliesrekening?)

Passiva
Wat plaats ik dan onder passiva?
  • Is mijn ondernemingsvermogen het vermogen van vorig jaar (boekwaarde balans van hierboven) + winst afgelopen jaar + privestortingen - prive opnames?
  • Waar plaats ik dan de waarde van de materiela activa (de laptop)?

Voor mijn gevoel haal ik dingen door elkaar. Hulp zou ik erg waarderen!

Gr Liv
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 maart 2014, 22:06
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liv2day Bekijk bericht
Hi,

Ik heb 3 vragen over de inkomstenaangifte.

Materiele vasta activa
Bij mijn activa heb ik aanschaf van computers geplaatst onder overige materiele vaste activa. Hier staat ook een veld 'restwaarde'. Is dit de restwaarde aan het eind van de 5 jaar afschrijving? (dus laptop kost 1000 euro, na 5 jaar kan ik het verkopen voor 100 euro, 100 euro is de restwaarde)

Of is dit de 'nog af te schrijven' restwaarde van het product.
Voorbeeld: (1000-100)/5 = 180 per jaar afschrijving, na 1 jaar afschrijven is de restwaarde dan: 1000-100-180=720.
De restwaarde is € 100.

Let overigens op: als je tijdens het jaar investeert schrijf je een tijdsevenredig deel van het jaar af. (Maar heb je het na 1 juli 2013 gekocht, dan mag je wegens een tijdelijke regel weer 50% afschrijven.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liv2day Bekijk bericht
'Liquide middelen' onder 'Overzicht activa'
Er staat boekwaarde begin boekjaar en en einde boekjaar.
Waar bestaat deze waarde uit?

Ik heb een aparte rekening voor de onderneming. Hier komt geld op binnen dmv facturen, soms een kleine impuls vanuit mijn prive rekening. Dan gaat er geld uit naar rekeningen, de laptop die kocht, geld overboeken naar spaarrekening.

Als ik als boekwaarde het letterlijke balans invul zegt dit toch helemaal niks? Moet ik dan al die aparte transacties ook ergens vermelden zodat ik tot een waardevol getal uit kom voor de boekwaarde? Zo ja, waar plaats ik dan:
  • Inbreng vanuit priverekening (is dit een privestorting in Box 1: winst uit onderneming? Dan valt het dus niet onder activa/passiva?)
  • Inkomsten vanuit facturen (zijn dit dan de 'opbrengsten')
  • Laptop aanschaf (dit is dan materiële activa?)
  • Geld overboeken terug naar prive / spaarrekening (noem je dit 'prive opnames', waar moet dit komen?)
  • Betalen rekeningen ('Overige bedrijfskosten' onder winst-en-verliesrekening?)
Je zakelijke liquide middelen betreffen het saldo van je zakelijke bankrekening.

Bij de vijf pijltjes hang je er inderdaad steeds de goede term aan, al zijn de overige bedrijfskosten misschien deels inkoopwaarde van de omzet? (En waarschijnlijk zit er ook nog BTW op sommige ontvangsten en uitgaven.) Het aangiftepakket van de fiscus ken ik niet, dus ik kan je verder niet vertellen waar je e.e.a. precies moet invullen. Let wel op het volgende:
- de laptop zet je onder de materiële vaste activa, maar wel voor € 820 want je had ook nog € 180 afgeschreven;
- als je facturen uit het boekjaar nog niet ontvangen of betaald hebt dan zijn dat (uitzonderingen daargelaten) toch al wel opbrengsten of kosten en neem je op de balans een vordering of schuld op.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liv2day Bekijk bericht
Passiva
Wat plaats ik dan onder passiva?
  • Is mijn ondernemingsvermogen het vermogen van vorig jaar (boekwaarde balans van hierboven) + winst afgelopen jaar + privestortingen - prive opnames?
  • Waar plaats ik dan de waarde van de materiela activa (de laptop)?

Voor mijn gevoel haal ik dingen door elkaar. Hulp zou ik erg waarderen!

Gr Liv
Je berekening van het vermogen klopt. De laptop zet je inderdaad onder materiële vaste activa, zoals gezegd tegen boekwaarde na afschrijving.

Onder passiva zet je verder schulden: bijvoorbeeld facturen die je nog moet betalen of de BTW-aangifte over de laatste periode.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 maart 2014, 20:11
Liv2day Liv2day is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 maart 2014
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik van de Weerdhof Bekijk bericht
Je berekening van het vermogen klopt. De laptop zet je inderdaad onder materiële vaste activa, zoals gezegd tegen boekwaarde na afschrijving.

Onder passiva zet je verder schulden: bijvoorbeeld facturen die je nog moet betalen of de BTW-aangifte over de laatste periode.
Hartelijk dank voor alle antwoorden! Heel erg behulpzaam!

Ik heb nog 1 vraag omtrent active en passiva.

Aangezien het bedrag hetzelfde moet zijn voor activa en passiva, plaats ik dezelfde getallen. Bij activa onder materiële vaste activa: de laptop - afschrijving + liquide middelen (letterlijk saldo bankrekening 31 dec 2012 vs. 31 dec 2013, toch?).

Op passiva onder ondernemingsvermogen:laptop - afschrijving + liquide middelen (weer letterlijk banksaldo).

Waar gebruik ik dan de formule: ondernemingsvermogen = vermogen van vorig jaar (bankrekeningsaldo 31 dec 2012) + winst 2013 + privestortingen - prive opnames?

Deze formule is heel wat anders dan mijn letterlijk banksaldo namelijk, daar zijn ook kosten vanaf gegaan, etc.

Alvast dank weer! Gr Liv
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 maart 2014, 21:33
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

De formule ondernemingsvermogen = vermogen van vorig jaar * + winst 2013 + privestortingen - prive opnames kan je zelf gebruiken om je eindvermogen te bepalen. Je kunt controleren of de uitkomst van deze berekeningswijze overeenkomt met het saldo zoals je dat hebt berekend uit het saldo van bezittingen en schulden, en als er een verschil is tussen beide berekeningen moet je kijken waar er iets moet worden aangepast. (Het aangiftepakket rekent met: vermogen einde jaar - vermogen begin jaar - privé stortingen + privé-opnamen = winst.)

* Je beginvermogen c.q. vermogen eind vorig jaar is alleen gelijk aan het banksaldo per 31-12-2012 als je toen geen andere bezittingen of schulden had.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liv2day Bekijk bericht

Deze formule is heel wat anders dan mijn letterlijk banksaldo namelijk, daar zijn ook kosten vanaf gegaan, etc.
Voor de zekerheid: kosten gaan niet alleen van je bankrekening af, maar ook van je winst. Sterker nog, kosten gaan altijd van je winst af, maar niet altijd van je bankrekening. Bijvoorbeeld afschrijvingen zijn wel kosten, maar geen uitgaven meer.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
aangifte ib, activa, inkomstenbelasting, liquide middelen


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
IB - Liquide middelen Peter_ Belasting 1 13 maart 2013 16:37
passiva - activa Jurrien Belasting 10 6 maart 2013 12:22
Verschil tussen activa & passiva, hoe? Perrywinkle Belasting 5 27 maart 2012 22:51
Liquide middelen / eigen vermogen daan van daanid Administratie 3 2 maart 2009 08:17
Inkomstenbelasting activa liquide middelen vraag Belasting 1 30 april 2008 14:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon