Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 juli 2007, 23:15
Peter O. Peter O. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 juni 2007
Berichten: 11
Standaard Factureren short copy

Hallo allemaal,

Voor ik m'n vraag stel even een kleine introductie: Ik ben sinds drie jaar (part-time) freelance tekstschrijver. Ik schrijf voornamelijk long copy in het Nederlands en Engels voor een stabiele klantenkring die me van een redelijk constante stroom opdrachten voorziet. Zakelijk gaat het prima dus. Administratief gezien gaat het minder. Zeg maar dramatisch. Bovendien heb ik chronische factureerangst: bij elke factuur die ik de deur uit doe vraag ik me af of ik dit eigenlijk wel kan maken, terwijl ik nog nooit bezwaren van opdrachtgevers heb gehad. Daarbij breng ik gewoon eerlijk m'n uren in rekening. Dus ik begin me er langzaamaan overheen te zetten.

Maar nu: Ik kreeg laatst de opdracht om voor een bedrijf een corporate statement te schrijven: acht of negen bevlogen, hoogdravende regels waarin met poetische diepzinnigheid de missie van het bedrijf uiteen werd gezet. Dit statement gaat in diverse winkels in de vitrines hangen. Ik vroeg de opdrachtgever hoeveel tijd ik eraan mocht besteden, want dit soort teksten schrijf je niet in een half uur. Hij noemde een royaal budget dus dat zat snor. Ik heb de opdracht gedaan en de opdrachtgever is erg in z'n nopjes met het resultaat. Ook snor.

Vraag is nu: hoe ga ik dit factureren? Als ik gewoon het aantal bestede uren maal m'n reguliere tarief factureer, komt de opdrachtgever er wel heel goedkoop van af. Dit soort teksten, net als advertentieteksten, vereisen meer creativiteit en meer taalvaardigheid en zijn daarom altijd duurder.

Wie weet raad?

Alvast bedankt!


Peter
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 juli 2007, 02:06
Koen's schermafbeelding
Koen Koen is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 april 2007
Berichten: 71
Standaard Re: Factureren short copy

Ik zou dan niet teveel blijven vasthouden aan je reguliere tarief.

Als je opdrachtgever blij is, een royaal budget ervoor heeft gepland en je zelf al zegt dat het eigenlijk meer vereist dan een gewone opdracht...

Je hebt goed resultaat afgeleverd, daar mag je ook wel wat voor terugzien
__________________
Dynamische, interactieve website nodig?

Rush Internetdiensten
Professioneel, persoonlijk en betaalbaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 juli 2007, 08:48
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Factureren short copy

Je kan het bedrag misschien best wat verhogen maar ik zou niet zo maar blind het volledige budget wat de opdrachtgever genoemd heeft opsnoepen. Ik merk in mijn vakgebied dat iedereen de term budget ook nogal anders gebruikt. Hier kunnen net zo goed ook interne uren in zitten zoals projectsturing en voorbereiding.

Als het goed is ben je zelf in staat te bepalen wat je redelijkerwijs in rekening kan brengen. Zo lang je het maar kan verklaren is er in de meeste gevallen niets aan de hand.

Waarom maak je niet gewoon op voorhand offertes met vaste prijzen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juli 2007, 09:19
Peter O. Peter O. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 juni 2007
Berichten: 11
Standaard Re: Factureren short copy

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Retulis Bekijk bericht
Je kan het bedrag misschien best wat verhogen maar ik zou niet zo maar blind het volledige budget wat de opdrachtgever genoemd heeft opsnoepen. Ik merk in mijn vakgebied dat iedereen de term budget ook nogal anders gebruikt. Hier kunnen net zo goed ook interne uren in zitten zoals projectsturing en voorbereiding.
Klopt, maar in dit geval werd er een concreet bedrag genoemd dat op de factuur mag staan. Ik weet zeker dat ik als ik die factuur onespecificeerd verstuur er geen enkel probleem is. Maar toch, ik wil het graag goed doen, en bovendien zal het bedrag lager zijn.

Citaat:
Als het goed is ben je zelf in staat te bepalen wat je redelijkerwijs in rekening kan brengen. Zo lang je het maar kan verklaren is er in de meeste gevallen niets aan de hand.
En daar wringt dus de schoen. Maar ik denk dat Koens eerdere suggestie om hogere tarieven te hanteren me erg logisch in de oren klinkt. Biedt gelijk een basis voor toekomstige short copy-opdrachten.

Citaat:
Waarom maak je niet gewoon op voorhand offertes met vaste prijzen?
Vaste prijzen is niet echt een optie; vaste tarieven wel.


Allebei bedankt voor de input!



Peter
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 juli 2007, 13:02
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Factureren short copy

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter O. Bekijk bericht
Klopt, maar in dit geval werd er een concreet bedrag genoemd dat op de factuur mag staan. Ik weet zeker dat ik als ik die factuur onespecificeerd verstuur er geen enkel probleem is. Maar toch, ik wil het graag goed doen, en bovendien zal het bedrag lager zijn.


Peter
Is dat concrete bedrag ook afgesproken voor de opdracht, of is dat als max genoemd? Kijk anders naar een middenweg tussen jouw uren en je uurtarief en het budget. Dan zou ik er wel een vaste prijs van maken, dus "Tekst bla bla" voor dit en dit bedrag. Doe ik ook wel eens, je kunt immers niet alles terugrekenen naar uren.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 juli 2007, 13:41
Riël Notermans Riël Notermans is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 21 juni 2007
Berichten: 72
Stuur een bericht via MSN naar Riël Notermans
Standaard Re: Factureren short copy

Je kan toch ook een omschrijving doen van de werkzaamheden zoals verdiepen in het bedrijf, schrijven en reviseren van de regels, etc etc, zonder prijs erachter en dan een totaalprijs maken welke het budget naderd?

Je kan toch ook je uren 'aandikken' naar een redelijk totaalprijsje ? Ook al is dit niet in het budget, blijkbaar willen jullie in de toekomst ook samen verder, en als je uurloon dan praktisch dubbel zo hoog is (je hebt er immers niet zo lang aan gewerkt) is het toch ook niet erg dat de opdrachtgever er goedkoop vanaf komt?

Ik vind het eigenlijk ook lastig als iemand een budget opgeeft. Als je dan eronder gaat zitten geeft dat een gevoel van 'ik heb er niet uitgehaald wat ik mogelijk zou kunnen' ! Laat het budget gewoon los, zou ik zeggen, en vraag een bedrag waar je je zelf prettig bij voelt. Had je iets in je hoofd van tevoren, van boh die opdracht, daar zou ik wel eens zo en zoveel mee kunnen verdienen? Dan ben jij tevreden met wat je hebt.

Ik ken het wel:
Vroeger maakte ik wel eens auto's. Auto liep niet meer, dan zei ik ook ik kijk wel, wat mag t kosten ? Dan kon ik bellen als t duurder werd, als het probleem groot was.

Maargoed, blijkt een draadje los te hangen na een half uurtje zoeken. Auto loopt weer, je bent een half uur verder, en t mocht 200 euro kosten. Zelfde probleem he, wat doe je dan? Vraag je 100 euro voor t zoeken? Ben je zelf dan blij met iemand een poot uitgedraaid te hebben? Of vraag je het half uurtje werk gewoon? Die paar centen zetten ook geen zoden aan de dijk...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 juli 2007, 07:54
Peter O. Peter O. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 juni 2007
Berichten: 11
Standaard Re: Factureren short copy

Iedereen enorm bedankt voor zijn/haar input. De oplossing gaat een combi worden. Ik ga de totaalprijs die mij redelijk lijkt (en overigens onder het genoemde budget ligt) delen door het aantal bestede uren. Het tarief dat daar uitkomt ga ik ook in de toekomst hanteren als uurtarief voor dit soort opdrachten.

Zodra ik een reactie van de werkgever heb zal ik het laten weten.

Groet!


Peter
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Prive cq (short) lease of nieuwe auto ? Verwijderd account Administratie 10 10 januari 2008 12:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon